sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych

Łożyska stożkowe

5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Ocena 5.00 (10 głosów)
Łożyska stożkowe

Łożysko stożkowe jest łożyskiem tocznym. Kształt elementu tocznego w łożysku stożkowym przyjmuje kształt stożka ściętego w jednym kierunku, podobnie jak bieżnia, która również przyjmuje kształt stożka. Łożyska stożkowe przenoszą obciążenia osiowe oraz promieniowe, wartość możliwego do przeniesienia obciążenia osiowego jest taka sama co wartość przenoszonego obciążenia promieniowego.

Wynalezione w roku 1898 przez Henry’ego Timkena łożysko stożkowe, jest najczęściej stosowanym łożyskiem w pojazdach mechanicznych oraz w motoryzacji. Pierwsza fabryka tych łożysk została założona w Saint Louis. Firma Timken Roller Bearing Axle Company działa do dzisiaj i do dnia dzisiejszego produkuje łożyska stożkowe na całym świecie. Również w Polsce znajduje się fabryka łożysk stożkowych Timken.

Budowa łożyska stożkowego

Stożkowy kształt elementu tocznego oraz bieżni w łożysku stożkowym powoduje, że możliwe jest przenoszenie obciążeń promieniowych oraz osiowych. Łożysko jest typowym łożyskiem dzielonym, możliwe jest rozłączenie pierścienia zewnętrznego od koszyka, w którym znajdują się elementy toczne w postaci stożków. Również sam koszyk można oddzielić od poszczególnych elementów tocznych. Łatwy montaż i demontaż łożyska ma jednak swoje minusy, bowiem łożysko cały czas musi być obciążone siłą osiową, która pozwoli na utrzymanie go w stałej formie. Łożysko stożkowe nie posiada uszczelnień, przez to osadzane jest w oprawach lub specjalnych gniazdach, gdzie możliwe jest doprowadzenie smaru lub innego środka smarnego.

Zastosowanie

Ze względu na możliwość przenoszenia obciążeń wzdłużnych oraz obciążeń poprzecznych, łożyska te stosuje się powszechnie w motoryzacji. Należy jednak pamiętać, że obciążenia wzdłużne przenoszone są tylko w jednym kierunku, stąd zastosowane łożysko stożkowe bardzo często występuje w postaci par  łożysk osadzanych w oprawach lub zamkniętych komorach czy też gniazdach. Obecnie produkuje się wiele typów i rozmiarów łożysk stożkowych. Różnice są niewielkie lub diametralne.  Łożyska stożkowe mogą być produkowane zarówno w formie jednorzędowych jak i dwurzędowych, w zależności od potrzeb. Sporadycznie są również wykorzystywane łożyska wzdłużne, gdzie element toczny w postaci stożka usadowiony jest prostopadle do wału czy też osi na której osadzone jest pracujące łożysko. Wówczas jednak warto zastosować kołnierz zewnętrzny. Dobór łożysk stożkowych, uwarunkowany jest koniecznością przenoszenia obciążeń wzdłużnych o wysokich wartościach. Obciążenia te mogą być bowiem równej wartości co obciążenia poprzeczne. Łożyska stożkowe są więc stosowane tam, gdzie występują znaczące siły osiowe, czyli tam, gdzie nie można zastosować łożysk kulkowych ze względu na możliwość uszkodzenia łożyska i całego łożyskowanego zespołu.

Łożyska to elementy używane w układach, w których jeden element obrotowy wykonuje ruch względem innego. Występują one w różnych odmianach, jednak podstawowy podział wyróżnia łożyska ślizgowe oraz łożyska toczne.

 

Czym charakteryzują się łożyska toczne?

Łożyska toczne mają zdecydowanie najszersze zastosowanie. Składają się z pierścienia zewnętrznego oraz wewnętrznego, a także oczywiście z elementów tocznych. Wybór konkretnego modelu łożyska tocznego uzależniony jest od kilku aspektów, takich jak obciążenie, rozmiar maszyny i jej przeznaczenie oraz specyfika ruchu. To, co determinuje zastosowanie łożyska tocznego jest kształt elementów tocznych. Wyróżniamy tu m.in. łożyska wałeczkowe, baryłkowe, kulkowe, igiełkowe oraz łożyska stożkowe, o których więcej przeczytasz w dalszej części artykułu.

 

Wszystko, co warto wiedzieć o łożyskach stożkowych

Najważniejszym aspektem łożyska jest kształt, jaki przyjmują jego elementy toczne. W przypadku łożyska stożkowego jest to oczywiście stożek, którego rozmiar określa płaszczyzny prostopadłe do osi znajdującej się w pierścieniu wewnętrznym oraz zewnętrznym. Jednocześnie wierzchołki części stożkowych są ulokowane na osi łożyska. Taka konstrukcja powoduje, że łożyska stożkowe są w stanie przenosić zarówno siłę działającą osiowo, jak również promieniowo. Doskonale radzą sobie z przenoszeniem nawet bardzo dużych obciążeń do kolejnych partii maszyny. Warto również zauważyć, że sama wielkość przenoszonego obciążenia zależy od wielkości kąta bieżni. W tym momencie można wspomnieć również o innym podziale łożysk stożkowych, który zależy od kąta działania. Tutaj wyróżniamy łożyska o normalnym, średnim i stromym kącie działania. Ponadto łożyska stożkowe montowane są podwójnie. Niekiedy można spotkać łożyska stożkowe dwurzędowe lub czterorzędowe. Ten rodzaj stosowany jest jako łożysko z pierścieniami wymiennymi, gdyż można tu od siebie oddzielać poszczególne elementy. Przy tego rodzaju łożyskach nie ma zazwyczaj uszczelnienia, dlatego smar wprowadza się w oprawy albo zamknięte komory.

 

Do czego stosuje się łożyska stożkowe?

Łożyska stożkowe używane są przede wszystkim w maszynach posiadających obciążenie o charakterze złożonym. Ich podwójne działanie sprawia, że stosowane są w miejscach, gdzie inne rodzaje łożysk nie byłyby w stanie pracować ze względu na dużą siłę nacisku. Łożyska stożkowe spotkamy więc najczęściej w skrzyniach biegów oraz w piastach samochodów. Mogą być także jednym z elementów walcarki.

 

 

Łożyska stożkowe - rysunek techniczny
ProduktŚrednica wewnętrzna d [mm]Średnica zewnętrzna D [mm]Szerokość B [mm]
 
Łożysko stożkowe 33020.FAG
L0103-001-0959
10015039
 
Łożysko stożkowe CBK261/HM813839/10 TIMKEN
L0103-001-0145
59.9912736.51
 
Łożysko stożkowe 33209 TIMKEN
L0103-001-0223
458532
 
Łożysko stożkowe 30306 A FŁT
L0103-001-0360
307220.75
 
Łożysko stożkowe 32007 FŁT
L0103-001-0361
356218
 
Łożysko stożkowe 32209 FŁT
L0103-001-0389
458524.75
 
Łożysko stożkowe 32308 KFŁT
L0103-001-0470
409035.25
 
Łożysko stożkowe 31307 TIMKEN
L0103-001-0560
358022.75
 
Łożysko stożkowe 30224-A.FAG
L0103-001-0937
12021543.50
 
Łożysko stożkowe 33017.FAG
L0103-001-0967
8513036
 
Łożysko stożkowe 6386/6320 TIMKEN
L0103-001-0147
66.68135.7653.98
 
Łożysko stożkowe 33208 TIMKEN
L0103-001-0212
408032
 
Łożysko stożkowe 30308
L0103-001-0369
409025.25
 
Łożysko stożkowe 32210 FŁT
L0103-001-0404
509024.75
 
Łożysko stożkowe 32309 FŁT
L0103-001-0475
4510038.25
 
Łożysko stożkowe 31308 TIMKEN
L0103-001-0592
409025.25
 
Łożysko stożkowe 30226-A.FAG
L0103-001-0931
13023043.75
 
Łożysko stożkowe 33016.FAG
L0103-001-0974
8012536
 
Łożysko stożkowe 759/752 TIMKEN
L0103-001-0149
88.90161.9247.62
 
Łożysko stożkowe 33207 TIMKEN
L0103-001-0195
357228
 
Łożysko stożkowe 32008X FŁT
L0103-001-0366
406819
 
Łożysko stożkowe 30307 A FŁT
L0103-001-0379
358022.75
 
Łożysko stożkowe 32211 QL
L0103-001-0412
5510026.75
 
Łożysko stożkowe 32310 FŁT
L0103-001-0487
5011042.25
 
Łożysko stożkowe 30228-A.FAG
L0103-001-0930
14025045.75
 
Łożysko stożkowe 33014.FAG
L0103-001-0984
7011031
 
Łożysko stożkowe 33212 TIMKEN
L0103-001-0104
6011038
 
Łożysko stożkowe 78255X/78551 TIMKEN
L0103-001-0150
64.98140.0336.51
 
Łożysko stożkowe 32009 FŁT
L0103-001-0380
457520
 
Łożysko stożkowe 30306 ZVL AUTO
L0103-001-0390
307220.75
 
Łożysko stożkowe 32211 FŁT
L0103-001-0418
5510026.75
 
Łożysko stożkowe 32309 ZVL AUTO
L0103-001-0527
4510038.25
 
Łożysko stożkowe 31309 TIMKEN
L0103-001-0628
4510027.25
 
Łożysko stożkowe 515-761.KFŁT
L0103-001-0886
109.54158.7523.02
 
Łożysko stożkowe 30230-A.FAG
L0103-001-0928
15027049
 
Łożysko stożkowe 33013.FAG
L0103-001-0992
6510027
 
Łożysko stożkowe 33211 SKF
L0103-001-0096
5510035
 
Łożysko stożkowe 6461/6420 TIMKEN
L0103-001-0153
76.20149.2353.98
 
Łożysko stożkowe 30303 TIMKEN
L0103-001-0391
174715.25
 
Łożysko stożkowe 32008 ZVL AUTO
L0103-001-0398
406819
alutec2.pngbeta.pngbosch.pngcrc.pngfanar.pngfatek.pngfenes.pngflt2.pnghiwin.pngigus.pngirwin.pngklingspor.pngknipex.pngleadshine.pngloctite.pnglwadshine.pngmeanweell.pngnsk.pngsiemens.pngstanley2.pngstomil.pngteknomotor2.pngyato.pngyg-1.png