sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych

Napęd łańcuchowy

4.75 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Ocena 4.75 (12 głosów)
Napęd łańcuchowy

Przekładnia łańcuchowa jest przekładnią mechaniczną o charakterze cięgnowym, gdzie cięgnem jest łańcuch. W przekładni łańcuchowej następuje zazębienie się koła łańcuchowego z elementem łańcucha. W ten sposób następuje przeniesienie napędu. Ze względu na duże zróżnicowanie łańcuchów, również koła łańcuchowe charakteryzują się bardzo dużym zróżnicowaniem. Tym samym, przekładnie łańcuchowe mają zróżnicowaną budowę, różnorodne zastosowanie oraz wykorzystywane są w różnych sektorach rynku oraz przemysłu.

Przekładnie łańcuchowe stosowane są głównie tam, gdzie konieczne jest przenoszenie dużych obciążeń. Wykorzystywane są w mocno obciążonych oraz wolnobieżnych mechanizmach. Często również wykorzystywane są one w napędach motocykli oraz rowerów. Przy czym w tym sektorze przekładnia wykonana jest bezpośrednio z łańcuchem drabinkowym, co znacząco redukuje hałas oraz powoduje podniesienie prędkości dopuszczalnej dla kół.

Zalety i wady przekładni łańcuchowych

Przekładnia łańcuchowa jak każda inna ma swoje zalety oraz swoje wady. Największą zaletą przekładni łańcuchowej jest praca bez poślizgu. Ze względu na efektywne zazębianie się łańcucha z kołem łańcuchowym, praca przekładni pozwala na zachowanie stałego przełożenia i wysokiej sprawności. Szczególnie widoczne jest to w przypadku przenoszenia dużych obciążeń, gdzie konieczne jest łagodzenie uderzeń oraz szarpnięć. Przekładnia zębata ze względu również na większą sztywność nie obciąża łożysk oraz wałów w tak dużym stopniu jak przekładnia pasowa. Wadą przekładni łańcuchowej jest z pewnością nierównomierna praca, która spowodowana jest osiadaniem łańcucha. Dotyczy to jednak wyłącznie przekładni z łańcuchem pierścieniowym. Konieczne jest częste i regularne smarowanie przekładni ze względu na duże siły tarcia w niej występujące. Przekładnia łańcuchowa wyklucza także zmiany kierunku ruchu, przy których następuje silne szarpnięcie wynikające z gwałtownego napinania cięgna.

Typy łańcuchów

W przekładni łańcuchowej wyróżnia się zasadnicze typy łańcuchów. Są to łańcuchy drabinkowe, zębate, kształtowe oraz łańcuchy pierścieniowe. Rozróżniane są one na podstawie budowy, natomiast dobór odpowiedniego łańcucha uzależniony jest w głównej mierze od zastosowania przekładni, prędkości jej pracy, ewentualnych przenoszonych obciążeń oraz możliwości związanych ze smarowaniem, konserwacją, a także pracą w nietypowych warunkach.

Pierwszą grupą łańcuchów stosowanych w przekładni łańcuchowej są łańcuchy drabinkowe.  Wykorzystywane są w przekładniach głównie jako cięgna dźwigniowe, rzadziej jako napędowe, ze względu na brak możliwości osiągania dużych prędkości. Rozróżnia się trzy typy  łańcuchów drabinkowych. Są to łańcuchy sworzniowe, tulejkowe oraz rolkowe. Dostępne są one w trzech wersjach — pojedynczej, podwójnej i wielokrotnej. Oznacza to, że dostępne są w wersji 1-rzędowej, 2- rzędowej lub kilku-rzędowej.

Łańcuchy sworzniowe należą do grupy łańcuchów drabinkowych. Zbudowane są z płytek oraz specjalnych sworzni. Charakteryzuje je niewielka trwałość, są więc stosowane wyłącznie jako ekonomiczny zastępnik łańcuchów w słabo obciążonych przekładniach.

Kolejną grupą łańcuchów są łańcuchy tulejkowe. Te składają się z płytek i sworzni w postaci tulejek. Wykorzystywane są jako łańcuchy w maszynach wolnobieżnych, gdzie nie ma konieczności napędzania przekładni do dużych prędkości. Ze względu na brak rolki zużywają się zdecydowanie szybciej przy większych prędkościach.

Łańcuchy rolkowe składają się z płytek, sworzni tulejek oraz specjalnej rolki. Występują w postaci dwu-rzędowej oraz kilku-rzędowej. Można łączyć je dowolnie poprzez wydłużone sworznie. Charakteryzują się stosunkowo dużą wytrzymałością.

Konserwacja, smarowanie oraz produkcja łańcuchów i przekładni

Przekładnia łańcuchowa wymaga częstej i regularnej konserwacji oraz smarowania. Jest to niezbędne ze względu na ciągłe ruchy łańcucha po zębach koła łańcuchowego. Istotne jest również smarowanie samego osadzenia koła łańcuchowego na wale, a także regularne sprawdzanie poziomu napięcia na cięgnie. Bez właściwej konserwacji przekładni łańcuchowej, znacząco wzrasta ryzyko zerwania lub uszkodzenia łańcucha. Smarowanie powinno odbywać się poprzez smary łagodzące tarcie, mogą być to smary stosowane w łożyskach oraz przy elementach łożyskowanych.

Łańcuchy produkowane są ze stali węglowej w gatunku 40H, C45 lub 45H. Następnie łańcuch poddawany jest hartowaniu oraz odpuszczaniu w celu uzyskania 40-49 HRC. Sworznie wykonywane są ze stali do nawęglania, następnie utwardzane są do 50-62 HRC. Podobnie tulejki oraz rolki, które również poddawane są obróbce cieplnej w celu uzyskania 60 HRC.

alutec2.pngbeta.pngbosch.pngcrc.pngfanar.pngfatek.pngfenes.pngflt2.pnghiwin.pngigus.pngirwin.pngklingspor.pngknipex.pngleadshine.pngloctite.pnglwadshine.pngmeanweell.pngnsk.pngsiemens.pngstanley2.pngstomil.pngteknomotor2.pngyato.pngyg-1.png