sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych

Pasy klinowe, koła pasowe

4.8888888888889 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Ocena 4.89 (9 głosów)
Pasy klinowe, koła pasowe

Przekładnia pasowa jest jednym z kluczowych elementów związanych z mechaniką i budową maszyn. Od dawna przekładnie te stosowane są w maszynach każdego typu, gdzie precyzja oraz możliwość przenoszenia bardzo dużych obciążeń odgrywa kluczową rolę. Dlatego koła pasowe, pasy klinowe oraz napinacze pasów, są istotnym elementem mechaniki maszyn.

Przekładnia pasowa – zastosowanie

Przekładnia pasowa jest najbardziej typową przekładnią cięgnową. Cięgnem w tym wypadku jest pas klinowy, który opasa koło pasowe czynne oraz bierne, będące jednocześnie napinaczem pasa. Dla przekładni pasowej występuje stosunkowo prosta zależność przełożenia, która wyraża się stosunkiem średnicy koła napędzanego do średnicy koła napędzającego. Oczywiście w tym wypadku należy wziąć pod uwagę również tarcie, poślizg oraz ewentualne straty wynikające z niewłaściwego napięcia pasa. Niemniej jednak to właśnie zwarta budowa, stosunkowo prosta konstrukcja oraz niewielkie możliwości związane z uszkodzeniem sprawiły, że przekładnia pasowa stała się jedną z najczęściej wykorzystywanych.

Do zalet przekładni pasowych należą:

  • niewielka cena produkcji oraz eksploatacji,
  • prosta i zwarta konstrukcja,
  • duża wytrzymałość mechanizmu,
  • możliwość przenoszenia dużych obciążeń,
  • łatwość smarowania.

Do wad przekładni pasowych zalicza się:

  • wysoką awaryjność pasa oraz napinaczy,
  • możliwość przenoszenia mniejszych obciążeń niż w przekładniach ślimakowych czy zębatych,
  • stosunkowo niewielki współczynnik tarcia,
  • wyjątkową wysoki współczynnik sztywności giętej,
  • konieczność wykonywania regularnych przeglądów celem napinania pasa przekładni.

Pasy klinowe w przekładniach pasowych

Pas klinowy jest pasem działającym w przekładni pasowej. Pas ten posiada przekrój o zarysie trapezowym, jest pozbawiony początku i końca. Pasy klinowe wykonane są z warstwy nośnej, warstwy podatnej oraz warstwy tkaninowo-gumowej. W zależności od typu pasa oraz standardów wykonania, stosuje się zróżnicowane materiały do ich produkcji. Do produkcji pasów stosuje się olinowanie stalowe lub wykonane z tworzyw sztucznych, kauczuk lub gumę, cały pas natomiast wulkanizuje się za pomocą specjalnej tkaniny, która chroni wewnętrzne elementy pasa przed uszkodzeniem mechanicznym. Linki stalowe lub z tworzyw zapewniają wysoką odporność pasa na zerwanie, dodatkowo zabezpieczają one pas przed rozciąganiem. Guma lub kauczuk stanowi istotny element pozwalający na napinanie pasa i jego osadzanie na kołach pasowych. Wulkanizowana tkanina chroni pas przed ścieraniem oraz szkodliwymi substancjami.

Obecna technologia produkcji oraz szeroki zakres stosowania sprawiły, że w sklepie dostępne są pasy klasyczne, wąsko oraz szeroko profilowe, pasy zespolone, pasy płaskie oraz pasy uzębione. Dodatkowo, w ofercie znajdują się także pasy dwustronnego działania, które pozwalają na działanie przekładni w obie strony. W asortymencie dostępne są także wysokiej jakości pasy wykonane z materiałów specjalnych jak Polyflex oraz mikro pasy do niewielkich przekładni oraz mechanizmów.

W sprzedaży posiadamy pasy klinowe takich producentów jak: Stomil Sanok, Optibelt, Gates oraz wielu innych.

Koła pasowe oraz napinacze pasów

Koła pasowe stanowią element bierny oraz napędowy przekładni pasowej. Koła pasowe mogą mieć zróżnicowany zarys, w zależności od pasa stosowanego w przekładni. Najczęściej stosuje się koła z rowkiem wzdłużnym, pozwalające na zastosowanie pasa klinowego o zarysie trapezowym. Dostępne są jednak również koła pasowe gładkie oraz z nacinanymi rowkami poprzecznymi, przystosowane do pasów zębatych. Koło pasowe zakończone jest z reguły kołnierzem chroniącym przed spadnięciem pasa.

Napinacze pasów są montowane bezpośrednio do kół pasowych biernych bądź też jako osobny element przekładni pasowej. Konstrukcja napinacza jest stosunkowo prosta, opiera się ona na rolce zakleszczającej się na uzębionym wałku. Istnieje również możliwość samodzielnej pracy napinacza w postaci rolki. Jednak w tym wypadku jest to możliwe wyłącznie przy przekładniach pasowych z pasami uzębionymi. Zarówno koła pasowe jak i napinacze dostępne są w zróżnicowanych wielkościach oraz wariantach. W ofercie znajdują się koła wyważone, bez otworu oraz przystosowane do mikropasów. Napinacze z rolką, napinacze TE oraz samodzielne rolki napinające. Koła pasowe dostępne są w wielkościach od 63 do nawet 1250 mm. W ofercie znajdują się koła z rowkami pozwalające na montaż do ośmiu pasów jednocześnie.

alutec2.pngbeta.pngbosch.pngcrc.pngfanar.pngfatek.pngfenes.pngflt2.pnghiwin.pngigus.pngirwin.pngklingspor.pngknipex.pngleadshine.pngloctite.pnglwadshine.pngmeanweell.pngnsk.pngsiemens.pngstanley2.pngstomil.pngteknomotor2.pngyato.pngyg-1.png
ebmia.pl/wiedza