sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych

Koła pasowe

5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Ocena 5.00 (10 głosów)
Koła pasowe

Koła pasowe do pasków klinowych występują w dwóch wersjach wykonania. Dostępne są jako półprodukty z piastą do rozwiercenia oraz jako koła pasowe z mocowaniem za pomocą znormalizowanych tulei TaperBush o średnicy otworu od 10mm do 125mm z wykonanym rowkiem wpustowym. Koła z mocowaniem  są wyważane statycznie i mogą pracować z maksymalną prędkością obwodową do 30m/s. Są to produkty gotowe do założenia na wale. Dokładność wykonania kół pasowych jest bardzo wysoka ponieważ proces ich produkcji jest całkowicie zautomatyzowany.

W standardowej ofercie posiadamy koła o średnicy obliczeniowej od  63mm do 1250mm. Ilość rowków pasowych od 1 do 8.

Koło pasowe to zdecydowanie najistotniejszy element każdej przekładni pasowej. Występuje w wersji czynnej oraz biernej i w zależności od rodzaju może być albo nakładane na wał, który napędza urządzenie, albo jest przez nią napędzane. Warto również pamiętać, że koła pasowe powinny być tworzone przy uwzględnieniu wymagań oraz charakterystyki danego pasa. Tylko w ten sposób można uzyskać bezpieczną i skuteczną konstrukcję, która umożliwi osiąganie najlepszych wyników.

Koła pasowe zbudowane są z dwóch elementów, czyli wieńca oraz piasty. Niekiedy trzecim elementem koła mogą być ramiona. To akcesorium tworzone jest w oparciu o metodę odlewania oraz obrabiania. Co więcej, powierzchnia koła pasowego musi być zawsze na koniec zahartowana oraz wyszlifowana w miejscach styku z pasem. Pamiętaj, że tylko dobrze wykonane i odpowiednio dopasowane koło pasowe będzie w stanie wyeliminować drgania oraz uchronić przez przeniesieniu och na napęd.

Rodzaje kół pasowych

Różnice pomiędzy kołami pasowymi wynikają z tego, jaki pas ma do nich przylegać. Wyróżniamy na przykład koła pasowe gładkie, które mogą mieć rowek pojedynczy lub być wielorowkowe albo zębate. Używane są one w połączeniu z pasami o jednolitej i gładkiej powierzchni. Z kolei koła pasowe z rowkiem stosowane są do obsługi pasów klinowych. Wynika to z ich budowy – mają one przekrój o kształcie trapezu, dzięki czemu są niezwykle trwałe, a przy tym bardzo elastyczne. Używa się ich do napędzania układów oraz urządzeń zlokalizowanych na przykład w autach, czyli alternatorów, pomp czy sprężarek.

Jeśli zaś chodzi o koła pasowe z rowkiem zlokalizowanym w poprzek, doskonale zabezpieczają one przed powstawaniem poślizgu. Z tego powodu wykorzystuje się je w konstrukcjach, które wymagają skuteczności oraz niezawodności, czyli np. w układach rozrządu silników spalinowych. Przekładnie pasowe wyposażone w tego rodzaju zęby narażone są jednak na tarcie pomiędzy zębami paska a kołem pasowym. Jeśli chcesz je zredukować, musisz pokryć je specjalnym materiałem.

Nieprawidłowe użytkowanie kół pasowych

Jeśli koła pasowe są nieodpowiednio używane, przekładnia może w każdej chwili ulec awarii lub uszkodzeniu. W przypadku przekładni z pasem klinowym najczęściej mamy do czynienia z bardzo szybkim wyeksploatowaniem części bocznych, a także z tworzeniem się żłobień, kiedy w pasie są nieprawidłowo dopasowane albo zużyte rowki. Jeśli natomiast słyszysz wyraźnie, że przekładnia pasowa pracuje głośniej niż zwykle, przyczyny szukaj w nieodpowiednim położeniu kół pasowych. Zwykle wtedy są one ustawione prostoliniowo.

 

 

alutec2.pngbeta.pngbosch.pngcrc.pngfanar.pngfatek.pngfenes.pngflt2.pnghiwin.pngigus.pngirwin.pngklingspor.pngknipex.pngleadshine.pngloctite.pnglwadshine.pngmeanweell.pngnsk.pngsiemens.pngstanley2.pngstomil.pngteknomotor2.pngyato.pngyg-1.png