Koła łańcuchowe
Koła łańcuchowe należą do niezastąpionych i integralnych elementów napędów łańcuchowych, bez których praca napędu jest niemożliwa. Jedną z ról pełnionych przez koło łańcuchowe jest napinanie, zazwyczaj jednak występuje jako podzespół, którego zadaniem jest bezpośrednie przeniesienie napędu na układ mechaniczny. Podzespoły owe używane są do budowy maszyn, mechanizmów i innych sprzętów. Koła łańcuchowe to elementy, które występują w licznych rodzajach, modelach, wymiarach, czy też spełniają funkcję w różnych układach. Dlatego kluczowe jest, by dobrać koło łańcuchowe w taki sposób, aby w pełni wykorzystać możliwości napędu. Koła muszą pracować w sposób precyzyjny, oraz być trwałe, solidne i wytrzymałe na czynniki mechaniczne. Dlatego też wykonywane są ze specjalnego gatunku stali o podwyższonej odporności, która jest niepodatna na ścieranie oraz inne czynniki niszczące, lecz w ofercie naszego sklepu są też koła łańcuchowe z żeliwa czy stali nierdzewnej.
Technika, a wszystkim technika maszynowa wzięła swój początek od koła. To dzięki niemu mogą funkcjonować zarówno t najprostsze, jak i zaawansowane urządzenia. Czym obecnie jest koło i do czego służy? Oczywiście do napędu. Koła napędzane są w rozmaity sposób. Jedną z metod jest napędzanie koła za pomocą łańcucha – jest to właśnie koło łańcuchowe.
Koło łańcuchowe to prosty mechanizm, który kojarzony jest zwykle z napędem lub przekładnią łańcuchową. Bardzo łatwo się go uruchamia i napędza. Choć obecnie koła łańcuchowe nie cieszą się tak dużą popularnością, jak 40 lat temu, to wciąż są bardzo chętnie stosowane w przemyśle, a w szczególności w przemyśle samochodowy. Oprócz tego zarówno koła, jak i przekładnie pasowe wykorzystywane są w maszynach rolniczych. Wśród nowoczesnych ciągników znajdziemy wiele takich, których mechanizmy wpierane są przy pomocy kół łańcuchowych. Napędzają one wały oraz stanowią wsporniki dla przekładni. Koła łańcuchowe stanowią również ważny element motocykli.
W bogatej ofercie naszego sklepu posiadamy różne rodzaje kół łańcuchowych: z piastą i bez piasty, łańcuchowe SM i z utwardzonymi zębami, łańcuchowe pod TaperBush, żeliwne z piastą i wyjątkowo trwałe koła łańcuchowe z utwardzanymi zębami pod TaperBush, koła dla dwóch jednorzędowych łańcuchów pracujących jednocześnie i nierdzewne koła łańcuchowe, dodatkowo występujące w różnych modelach i typach. Zapewniamy naszym klientom koła łańcuchowe pochodzące od wiodących producentów, dając gwarancję wysokiej jakości, niezawodności i trwałości pochodzących z zastosowanych materiałów i technologii najwyższej jakości. Aby zapewnić wysokie standardy bezpieczeństwa, oferujemy tylko łańcuchy spełniające wymagania określane normami, do tego w bardzo konkurencyjnych cenach.
Rodzaje łańcuchów w kołach i przekładniach łańcuchowych
W kołach i przekładniach stosuje się dwa rodzaje łańcuchów, czyli:
- Łańcuchy drabinkowe – to proste, ciche i bardzo efektywne mechanizmy. Wraz z kołem pracują bardzo szybko. Wykorzystywane są w prostych mechanizmach, takich jak rowery.
- Łańcuchy pierścieniowe – ich geometria jest znacznie bardziej złożona. Koło łańcuchowe powinno posiadać odpowiednio wyprofilowany kłąb, który ochroni łańcuch przed zsuwaniem się z koła. Kłąb w kole z łańcuchem musi bardzo precyzyjnie układać się w trakcie pracy, stąd też powinna być ona odpowiednio dopasowana do wydajności łańcucha.
Jeśli szukasz kół łańcuchowych, przede wszystkim zwróć uwagę na to, aby były odpowiednio dopasowane do łańcucha. Od tego zależy, czy będą pracowały prawidłowo. Istnieje kilka istotnych aspektów, których nie można pominąć podczas wyboru kół łańcuchowych. Dotyczy to m.in. minimalnej oraz maksymalnej liczby zębów czy też kąta, pod którym opasane jest mniejsze koło przekładni i wiele więcej. Jeśli chcesz dowiedzieć się, na czym jeszcze należy skupić się kupując koło łańcuchowe, zapraszamy do lektury.
Jakie koła łańcuchowe wybrać?
By dobrać odpowiednie koła łańcuchowe, należy przede wszystkim wykonać odpowiednie obliczenia, które będą uwzględniały wszelkie najważniejsze parametry. Jeśli chodzi o przełożenie, określone jest jako wynik ilorazu liczby zębów jednego i drugiego koła napędzającego. Z kolei w oparciu o obliczoną moc obliczeniową, która równa się mocy przenoszonej, a także na podstawie prędkości poruszania się koła napędzającego wybiera się łańcuch o prawidłowych kryteriach, a także sposób konserwacji kół łańcuchowych.
Natomiast jeśli chodzi o łańcuch przekładni, najistotniejsza jest z całą pewnością jego długość. Do jej obliczenia wykorzystuje się wzór wykorzystujący długość podziałki łańcucha w milimetrach, a także prognozowaną odległość pomiędzy osiami w milimetrach.
Warto także przyjąć zasadę dotyczącą odległości pomiędzy dwoma osiami kół. Otóż powinna ona wynosić od 30 do 50 podziałek. Jeśli uzyskany wynik nie będzie pełny, należy go zaokrąglić do góry. Z kolei łańcuch powinien mieć parzystą liczbę przedziałek, dzięki czemu nie będzie konieczności montowania dodatkowego ogniwa. Z kolei w momencie gdy w przekładni zamontowany będzie dodatkowo napinacz, liczę podziałek trzeba będzie zwiększyć o dwie.
Jakie są najpopularniejsze rodzaje kół łańcuchowych?
Planując zakup kół łańcuchowych należy koniecznie sprawdzić rodzaj stosowanych łańcuchów, ponieważ to w głównej mierze do nich dopasowuje się odpowiednie koła. Na przykład najchętniej stosowanym rodzajem są łańcuchy drabinkowe, które mogą mieć napęd rolkowy, tulejkowy lub sworzniowy. Można do nich zastosować albo łańcuch podwójny, albo wielokrotny. Natomiast inne rodzaje łańcuchów to na przykład łańcuchy pierścieniowe oraz zębate.
Dostępne obecnie w sklepach łańcuchy tworzone są w oparciu o wszelkie normy oraz standardy unijne, dlatego też produkuje się je głównie z konstrukcji węglowych, które mają 55 albo 65 stopów. Co więcej, stopy są poddawane hartowaniu, a to przyczynia się do poprawy ich trwałości, wpływa na wytrzymałość oraz gwarantuje najwyższy poziom bezpieczeństwa podczas użytkowania. Warto również zwrócić uwagę, czy na łańcuchu podana jest podziałka – zwykle jest w calach lub w milimetrach.
Koła łańcuchowe zastosowanie
W dużych mechanizmach stosuje się głównie mocniejsze, ale przy tym wolniejsze łańcuchy pierścieniowe. Wykorzystywane są w dźwigach, a także podnośnikach o dużej mocy. Raz zamontowane koła łańcuchowe są dosyć rzadko wymieniane. W sytuacji, gdy dochodzi do uszkodzeń w napędzie, najczęściej wymienia się całe ogniwo pracujące.
Z kolei łańcuchy drabinkowe to znacznie prostsze i szybsze rozwiązanie, jednak nie jest tak mocne, jak łańcuchy pierścieniowe. Wykorzystuje się je w mniejszych konstrukcjach. Koła łańcuchowe są używane jako naciąg do urządzeń, np. rozrzutników lub innych maszynach rolniczych. Najprostsze przekładnie z drabinkowym układem napędowym oraz kołem znajdują zastosowanie w motocyklach oraz rowerach.
Pomimo tego, że napędy kół drabinkowych, jak i pierścieniowych z perspektywy dzisiejszego użytkownika wydają się być prowizoryczne, to nadal są niezawodne w swojej dziedzinie, a przy tym niezwykle efektywne. W niektórych konstrukcjach, do których należą chociażby tamy czy mosty stosuje się te same koła napędowe od nawet kilkudziesięciu lat. I choć technika rozwinęła się w ciągu ostatnich 40 lat, to koła napędowe ciągle chętnie stosuje się w różnego rodzaju mechanizmach oraz konstrukcjach.