sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych

Łożyska stożkowe

5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Ocena 5.00 (10 głosów)
Łożyska stożkowe

Łożysko stożkowe jest łożyskiem tocznym. Kształt elementu tocznego w łożysku stożkowym przyjmuje kształt stożka ściętego w jednym kierunku, podobnie jak bieżnia, która również przyjmuje kształt stożka. Łożyska stożkowe przenoszą obciążenia osiowe oraz promieniowe, wartość możliwego do przeniesienia obciążenia osiowego jest taka sama co wartość przenoszonego obciążenia promieniowego.

Wynalezione w roku 1898 przez Henry’ego Timkena łożysko stożkowe, jest najczęściej stosowanym łożyskiem w pojazdach mechanicznych oraz w motoryzacji. Pierwsza fabryka tych łożysk została założona w Saint Louis. Firma Timken Roller Bearing Axle Company działa do dzisiaj i do dnia dzisiejszego produkuje łożyska stożkowe na całym świecie. Również w Polsce znajduje się fabryka łożysk stożkowych Timken.

Budowa łożyska stożkowego

Stożkowy kształt elementu tocznego oraz bieżni w łożysku stożkowym powoduje, że możliwe jest przenoszenie obciążeń promieniowych oraz osiowych. Łożysko jest typowym łożyskiem dzielonym, możliwe jest rozłączenie pierścienia zewnętrznego od koszyka, w którym znajdują się elementy toczne w postaci stożków. Również sam koszyk można oddzielić od poszczególnych elementów tocznych. Łatwy montaż i demontaż łożyska ma jednak swoje minusy, bowiem łożysko cały czas musi być obciążone siłą osiową, która pozwoli na utrzymanie go w stałej formie. Łożysko stożkowe nie posiada uszczelnień, przez to osadzane jest w oprawach lub specjalnych gniazdach, gdzie możliwe jest doprowadzenie smaru lub innego środka smarnego.

Zastosowanie

Ze względu na możliwość przenoszenia obciążeń wzdłużnych oraz obciążeń poprzecznych, łożyska te stosuje się powszechnie w motoryzacji. Należy jednak pamiętać, że obciążenia wzdłużne przenoszone są tylko w jednym kierunku, stąd zastosowane łożysko stożkowe bardzo często występuje w postaci par  łożysk osadzanych w oprawach lub zamkniętych komorach czy też gniazdach. Obecnie produkuje się wiele typów i rozmiarów łożysk stożkowych. Różnice są niewielkie lub diametralne.  Łożyska stożkowe mogą być produkowane zarówno w formie jednorzędowych jak i dwurzędowych, w zależności od potrzeb. Sporadycznie są również wykorzystywane łożyska wzdłużne, gdzie element toczny w postaci stożka usadowiony jest prostopadle do wału czy też osi na której osadzone jest pracujące łożysko. Wówczas jednak warto zastosować kołnierz zewnętrzny. Dobór łożysk stożkowych, uwarunkowany jest koniecznością przenoszenia obciążeń wzdłużnych o wysokich wartościach. Obciążenia te mogą być bowiem równej wartości co obciążenia poprzeczne. Łożyska stożkowe są więc stosowane tam, gdzie występują znaczące siły osiowe, czyli tam, gdzie nie można zastosować łożysk kulkowych ze względu na możliwość uszkodzenia łożyska i całego łożyskowanego zespołu.

Łożyska to elementy używane w układach, w których jeden element obrotowy wykonuje ruch względem innego. Występują one w różnych odmianach, jednak podstawowy podział wyróżnia łożyska ślizgowe oraz łożyska toczne.

 

Czym charakteryzują się łożyska toczne?

Łożyska toczne mają zdecydowanie najszersze zastosowanie. Składają się z pierścienia zewnętrznego oraz wewnętrznego, a także oczywiście z elementów tocznych. Wybór konkretnego modelu łożyska tocznego uzależniony jest od kilku aspektów, takich jak obciążenie, rozmiar maszyny i jej przeznaczenie oraz specyfika ruchu. To, co determinuje zastosowanie łożyska tocznego jest kształt elementów tocznych. Wyróżniamy tu m.in. łożyska wałeczkowe, baryłkowe, kulkowe, igiełkowe oraz łożyska stożkowe, o których więcej przeczytasz w dalszej części artykułu.

 

Wszystko, co warto wiedzieć o łożyskach stożkowych

Najważniejszym aspektem łożyska jest kształt, jaki przyjmują jego elementy toczne. W przypadku łożyska stożkowego jest to oczywiście stożek, którego rozmiar określa płaszczyzny prostopadłe do osi znajdującej się w pierścieniu wewnętrznym oraz zewnętrznym. Jednocześnie wierzchołki części stożkowych są ulokowane na osi łożyska. Taka konstrukcja powoduje, że łożyska stożkowe są w stanie przenosić zarówno siłę działającą osiowo, jak również promieniowo. Doskonale radzą sobie z przenoszeniem nawet bardzo dużych obciążeń do kolejnych partii maszyny. Warto również zauważyć, że sama wielkość przenoszonego obciążenia zależy od wielkości kąta bieżni. W tym momencie można wspomnieć również o innym podziale łożysk stożkowych, który zależy od kąta działania. Tutaj wyróżniamy łożyska o normalnym, średnim i stromym kącie działania. Ponadto łożyska stożkowe montowane są podwójnie. Niekiedy można spotkać łożyska stożkowe dwurzędowe lub czterorzędowe. Ten rodzaj stosowany jest jako łożysko z pierścieniami wymiennymi, gdyż można tu od siebie oddzielać poszczególne elementy. Przy tego rodzaju łożyskach nie ma zazwyczaj uszczelnienia, dlatego smar wprowadza się w oprawy albo zamknięte komory.

 

Do czego stosuje się łożyska stożkowe?

Łożyska stożkowe używane są przede wszystkim w maszynach posiadających obciążenie o charakterze złożonym. Ich podwójne działanie sprawia, że stosowane są w miejscach, gdzie inne rodzaje łożysk nie byłyby w stanie pracować ze względu na dużą siłę nacisku. Łożyska stożkowe spotkamy więc najczęściej w skrzyniach biegów oraz w piastach samochodów. Mogą być także jednym z elementów walcarki.

 

 

Łożyska stożkowe - rysunek techniczny
ProduktŚrednica wewnętrzna d [mm]Średnica zewnętrzna D [mm]Szerokość B [mm]
 
Łożysko stożkowe 32218 FŁT
L0103-001-0570
9016042.50
 
Łożysko stożkowe 30314 FŁT
L0103-001-0584
7015038
 
Łożysko stożkowe 30215 SKF
L0103-001-0697
7513027.75
 
Łożysko stożkowe 32314 TIMKEN
L0103-001-0742
7015054
 
Łożysko stożkowe NP238750-99401 TIMKEN
L0103-001-0203
458818.75
 
Łożysko stożkowe 645/632 TIMKEN
L0103-001-0296
71.43136.5241.27
 
Łożysko stożkowe 32010 TIMKEN
L0103-001-0543
508020
 
Łożysko stożkowe 30307 FAG
L0103-001-0587
358022.75
 
Łożysko stożkowe 30221 ZVL AUTO
L0103-001-0689
10519039
 
Łożysko stożkowe 32313 SKF
L0103-001-0744
6514051
 
Łożysko stożkowe JP13049/JP13010 TIMKEN
L0103-001-0308
13018529
 
Łożysko stożkowe 32019 QL
L0103-001-0554
9514532
 
Łożysko stożkowe 32216 KFŁT
L0103-001-0577
8014035.25
 
Łożysko stożkowe 30308 SKF
L0103-001-0616
409025.25
 
Łożysko stożkowe 30222 FŁT
L0103-001-0688
11020041
 
Łożysko stożkowe 32314 SKF
L0103-001-0747
7015054
 
Pierścień zewnętrzny 2720 TIMKEN
L0103-001-0182
60.7276.20019.05
 
Łożysko stożkowe LM11749/10 FŁT
L0103-001-0330
17.4639.8713.84
 
Łożysko stożkowe 32009 X/QVK210 SKF
L0103-001-0562
457520
 
Łożysko stożkowe 32208 SKF
L0103-001-0578
408024.75
 
Łożysko stożkowe 30315 FŁT
L0103-001-0621
7516040
 
Łożysko stożkowe 30224 QL
L0103-001-0684
12021543.50
 
Łożysko stożkowe 32324 FŁT
L0103-001-0750
12026090.50
 
Łożysko stożkowe CBK087/LM11949/10 FŁT
L0103-001-0331
19.0545.2315.49
 
Łożysko stożkowe 32018 KFŁT
L0103-001-0571
9014032
 
Łożysko stożkowe 32205 B TIMKEN
L0103-001-0593
255219.25
 
Łożysko stożkowe 30309 TIMKEN
L0103-001-0622
4510027.25
 
Łożysko stożkowe 32318 SKF
L0103-001-0756
9019067.50
 
Łożysko stożkowe L68149/L68110 TPS
L0103-001-0335
34.9859.1315.87
 
Łożysko stożkowe 32019 FŁT
L0103-001-0585
9514532
 
Łożysko stożkowe 32211 SKF
L0103-001-0595
5510026.75
 
Łożysko stożkowe 30214 TIMKEN
L0103-001-0668
7012526.25
 
Łożysko stożkowe 32303A.ZKL
L0103-001-0856
174720.25
 
Łożysko stożkowe 34294/478D X1S 90041 PREC.3 TIMKE
L0103-001-0164
74.98121.4452.39
 
Łożysko stożkowe CBK088/LM67048/10 FŁT
L0103-001-0338
31.75059.1315.87
 
Łożysko stożkowe 32209 SKF
L0103-001-0597
458524.75
 
Łożysko stożkowe 32020 FŁT
L0103-001-0603
10015032
 
Łożysko stożkowe 30212 SKF
L0103-001-0658
6211023.75
 
Łożysko stożkowe 30312 TIMKEN
L0103-001-0660
6013033.50
 
Łożysko stożkowe 32304 A.ZVL AUTO
L0103-001-0857
205222.25
alutec2.pngbeta.pngbosch.pngcrc.pngfanar.pngfatek.pngfenes.pngflt2.pnghiwin.pngigus.pngirwin.pngklingspor.pngknipex.pngleadshine.pngloctite.pnglwadshine.pngmeanweell.pngnsk.pngsiemens.pngstanley2.pngstomil.pngteknomotor2.pngyato.pngyg-1.png