sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych

Łożyska stożkowe

5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Ocena 5.00 (10 głosów)
Łożyska stożkowe

Łożysko stożkowe jest łożyskiem tocznym. Kształt elementu tocznego w łożysku stożkowym przyjmuje kształt stożka ściętego w jednym kierunku, podobnie jak bieżnia, która również przyjmuje kształt stożka. Łożyska stożkowe przenoszą obciążenia osiowe oraz promieniowe, wartość możliwego do przeniesienia obciążenia osiowego jest taka sama co wartość przenoszonego obciążenia promieniowego.

Wynalezione w roku 1898 przez Henry’ego Timkena łożysko stożkowe, jest najczęściej stosowanym łożyskiem w pojazdach mechanicznych oraz w motoryzacji. Pierwsza fabryka tych łożysk została założona w Saint Louis. Firma Timken Roller Bearing Axle Company działa do dzisiaj i do dnia dzisiejszego produkuje łożyska stożkowe na całym świecie. Również w Polsce znajduje się fabryka łożysk stożkowych Timken.

Budowa łożyska stożkowego

Stożkowy kształt elementu tocznego oraz bieżni w łożysku stożkowym powoduje, że możliwe jest przenoszenie obciążeń promieniowych oraz osiowych. Łożysko jest typowym łożyskiem dzielonym, możliwe jest rozłączenie pierścienia zewnętrznego od koszyka, w którym znajdują się elementy toczne w postaci stożków. Również sam koszyk można oddzielić od poszczególnych elementów tocznych. Łatwy montaż i demontaż łożyska ma jednak swoje minusy, bowiem łożysko cały czas musi być obciążone siłą osiową, która pozwoli na utrzymanie go w stałej formie. Łożysko stożkowe nie posiada uszczelnień, przez to osadzane jest w oprawach lub specjalnych gniazdach, gdzie możliwe jest doprowadzenie smaru lub innego środka smarnego.

Zastosowanie

Ze względu na możliwość przenoszenia obciążeń wzdłużnych oraz obciążeń poprzecznych, łożyska te stosuje się powszechnie w motoryzacji. Należy jednak pamiętać, że obciążenia wzdłużne przenoszone są tylko w jednym kierunku, stąd zastosowane łożysko stożkowe bardzo często występuje w postaci par  łożysk osadzanych w oprawach lub zamkniętych komorach czy też gniazdach. Obecnie produkuje się wiele typów i rozmiarów łożysk stożkowych. Różnice są niewielkie lub diametralne.  Łożyska stożkowe mogą być produkowane zarówno w formie jednorzędowych jak i dwurzędowych, w zależności od potrzeb. Sporadycznie są również wykorzystywane łożyska wzdłużne, gdzie element toczny w postaci stożka usadowiony jest prostopadle do wału czy też osi na której osadzone jest pracujące łożysko. Wówczas jednak warto zastosować kołnierz zewnętrzny. Dobór łożysk stożkowych, uwarunkowany jest koniecznością przenoszenia obciążeń wzdłużnych o wysokich wartościach. Obciążenia te mogą być bowiem równej wartości co obciążenia poprzeczne. Łożyska stożkowe są więc stosowane tam, gdzie występują znaczące siły osiowe, czyli tam, gdzie nie można zastosować łożysk kulkowych ze względu na możliwość uszkodzenia łożyska i całego łożyskowanego zespołu.

Łożyska to elementy używane w układach, w których jeden element obrotowy wykonuje ruch względem innego. Występują one w różnych odmianach, jednak podstawowy podział wyróżnia łożyska ślizgowe oraz łożyska toczne.

 

Czym charakteryzują się łożyska toczne?

Łożyska toczne mają zdecydowanie najszersze zastosowanie. Składają się z pierścienia zewnętrznego oraz wewnętrznego, a także oczywiście z elementów tocznych. Wybór konkretnego modelu łożyska tocznego uzależniony jest od kilku aspektów, takich jak obciążenie, rozmiar maszyny i jej przeznaczenie oraz specyfika ruchu. To, co determinuje zastosowanie łożyska tocznego jest kształt elementów tocznych. Wyróżniamy tu m.in. łożyska wałeczkowe, baryłkowe, kulkowe, igiełkowe oraz łożyska stożkowe, o których więcej przeczytasz w dalszej części artykułu.

 

Wszystko, co warto wiedzieć o łożyskach stożkowych

Najważniejszym aspektem łożyska jest kształt, jaki przyjmują jego elementy toczne. W przypadku łożyska stożkowego jest to oczywiście stożek, którego rozmiar określa płaszczyzny prostopadłe do osi znajdującej się w pierścieniu wewnętrznym oraz zewnętrznym. Jednocześnie wierzchołki części stożkowych są ulokowane na osi łożyska. Taka konstrukcja powoduje, że łożyska stożkowe są w stanie przenosić zarówno siłę działającą osiowo, jak również promieniowo. Doskonale radzą sobie z przenoszeniem nawet bardzo dużych obciążeń do kolejnych partii maszyny. Warto również zauważyć, że sama wielkość przenoszonego obciążenia zależy od wielkości kąta bieżni. W tym momencie można wspomnieć również o innym podziale łożysk stożkowych, który zależy od kąta działania. Tutaj wyróżniamy łożyska o normalnym, średnim i stromym kącie działania. Ponadto łożyska stożkowe montowane są podwójnie. Niekiedy można spotkać łożyska stożkowe dwurzędowe lub czterorzędowe. Ten rodzaj stosowany jest jako łożysko z pierścieniami wymiennymi, gdyż można tu od siebie oddzielać poszczególne elementy. Przy tego rodzaju łożyskach nie ma zazwyczaj uszczelnienia, dlatego smar wprowadza się w oprawy albo zamknięte komory.

 

Do czego stosuje się łożyska stożkowe?

Łożyska stożkowe używane są przede wszystkim w maszynach posiadających obciążenie o charakterze złożonym. Ich podwójne działanie sprawia, że stosowane są w miejscach, gdzie inne rodzaje łożysk nie byłyby w stanie pracować ze względu na dużą siłę nacisku. Łożyska stożkowe spotkamy więc najczęściej w skrzyniach biegów oraz w piastach samochodów. Mogą być także jednym z elementów walcarki.

 

 

Łożyska stożkowe - rysunek techniczny
ProduktŚrednica wewnętrzna d [mm]Średnica zewnętrzna D [mm]Szerokość B [mm]
 
Łożysko stożkowe 32312 FŁT
L0103-001-0569
6013048.50
 
Łożysko stożkowe CBK337/3984/20 TIMKEN
L0103-001-0707
66.67112.7130.16
 
Łożysko stożkowe 30215A.ZKL
L0103-001-0781
7513027.75
 
Łożysko stożkowe 31306A.ZKL
L0103-001-0798
307220.75
 
Łożysko stożkowe 130070/130120 H GAMET
L0103-001-0162
7012071
 
Łożysko stożkowe 32009 AX KLF-ZVL AUTO
L0103-001-0419
457520
 
Łożysko stożkowe 30305 FAG
L0103-001-0449
256218.25
 
Łożysko stożkowe 32213 FŁT
L0103-001-0467
6512032.75
 
Łożysko stożkowe 32306 TIMKEN
L0103-001-0572
307228.75
 
Łożysko stożkowe CBK262 KFŁT
L0103-001-0637
70136.5246.03
 
Łożysko stożkowe 30211.SKF
L0103-001-0780
5510022.75
 
Łożysko stożkowe 31308A.ZKL
L0103-001-0799
409025.25
 
Łożysko stożkowe 98400/98789 D 90037 TIMKEN
L0103-001-0165
101.60200.02115.89
 
Łożysko stożkowe 32007 KFŁT
L0103-001-0421
356218
 
Łożysko stożkowe 30306 TIMKEN
L0103-001-0450
307220.75
 
Łożysko stożkowe 32213 QL
L0103-001-0468
6512032.75
 
Łożysko stożkowe 30211A.ZKL
L0103-001-0779
5510022.75
 
Łożysko stożkowe L68149/L68110 TIMKEN
L0103-001-0181
34.9959.1315.88
 
Łożysko stożkowe 32013 FŁT
L0103-001-0422
6510023
 
Łożysko stożkowe 30310 FŁT
L0103-001-0453
5011029.25
 
Łożysko stożkowe 32211 KFŁT
L0103-001-0473
5510026.75
 
Łożysko stożkowe 32307 TIMKEN
L0103-001-0599
358032.75
 
Łożysko stożkowe 30210A.ZKL
L0103-001-0778
509021.75
 
Łożysko stożkowe 31311.MTM
L0103-001-0802
5512031.50
 
Łożysko stożkowe LM12749/LM12711 TIMKEN
L0103-001-0183
21.9945.9715.49
 
Łożysko stożkowe 32014 QL
L0103-001-0433
7011025
 
Łożysko stożkowe 32214 QL
L0103-001-0492
7012533.25
 
Łożysko stożkowe 515-838 MO KFŁT
L0103-001-0540
9513520
 
Łożysko stożkowe 32313 QL
L0103-001-0606
6514051
 
Łożysko stożkowe L68149/L68111 TIMKEN
L0103-001-0189
34.9859.9715.87
 
Łożysko stożkowe 32005 TIMKEN
L0103-001-0434
254715
 
Łożysko stożkowe 30305 TIMKEN
L0103-001-0469
256218.25
 
Łożysko stożkowe 32209 TIMKEN
L0103-001-0495
458524.75
 
Łożysko stożkowe 27911 LBP
L0103-001-0539
53.98123.8339.50
 
Łożysko stożkowe 32306 SKF
L0103-001-0611
307228.75
 
Łożysko stożkowe 30209A.QL
L0103-001-0776
458520.75
 
Łożysko stożkowe L44643/L44610 TIMKEN
L0103-001-0190
25.4050.3014.22
 
Łożysko stożkowe 32004 TIMKEN
L0103-001-0444
204215
 
Łożysko stożkowe 30304 TIMKEN
L0103-001-0478
205216.25
 
Łożysko stożkowe 32206 X TIMKEN
L0103-001-0501
306221.25
alutec2.pngbeta.pngbosch.pngcrc.pngfanar.pngfatek.pngfenes.pngflt2.pnghiwin.pngigus.pngirwin.pngklingspor.pngknipex.pngleadshine.pngloctite.pnglwadshine.pngmeanweell.pngnsk.pngsiemens.pngstanley2.pngstomil.pngteknomotor2.pngyato.pngyg-1.png