sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych

Łożyska kulkowe wzdłużne

5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Ocena 5.00 (10 głosów)
Łożyska kulkowe wzdłużne

Łożyska kulkowe wzdłużne przeznaczone są do przenoszenia obciążeń wzdłużnych w jednym lub obu kierunkach. Jednocześnie nie mogą być obciążone siłami poprzecznymi. Składają się z dwóch pierścieni, które posiadają osobne bieżnie. Wewnątrz łożyska znajduje się specjalne złożenie kulkowe, osadzone w koszyku, co zapewnia stabilną pracę łożysk przy bardzo wysokich obrotach.

Łożyska oporowe kulkowe nazywane też jako łożyska kulkowe wzdłużne. Łożyska wzdłużne dostępne są w dwóch wersjach: jednokierunkowej oraz dwukierunkowej. Ich najważniejsza funkcja to przejmowanie dużych sił osiowych. Warto jednak pamiętać, że nie wolno ich obciążać promieniowo.

Jeśli chodzi o łożyska kulkowe wzdłużne jednokierunkowe, to nie mogą one przenosić obciążeń promieniowych, a obciążenia osiowe przenoszą w jednym kierunku. Z kolei ich prędkość obrotowa jest dosyć mała. Składają się one z pierścienia wewnętrznego, który montuje się na wale, a także z pierścienia zewnętrznego montowanego w oprawie razem z koszykiem z kulkami.

Natomiast łożysko wzdłużne kulkowe dwukierunkowe składa się z pierścienia wewnętrznego montowanego na wale, dwóch pierścieni zewnętrznych montowanych w oprawie, a także z dwóch koszyków z kulkami. Warto pamiętać, że łożyska oporowe uniemożliwiają powstawanie wahań w trakcie ruchu, a także ustalają wał w dwóch kierunkach. Dodatkowo obciążenia promieniowe są tu niedopuszczalne.

Co więcej, poza łożyskami, w których pierścień zewnętrzny ma płaskie czoło oporowe, spotkać można także łożyska kulkowe oporowe z pierścieniami zewnętrznymi kulistymi oraz podkładkami kulistymi. Co do łożysk oporowych z płaskimi pierścieniami zewnętrznymi, to nie kompensują one żadnego ruchu niewspółosiowego wału względem oprawy. Z kolei łożyska oporowe z pierścieniami z kulistą powierzchnią osadzenia będą odpowiednie do pracy z podkładkami o wklęsłej powierzchni, która nie pozwala na kompensację ruchu niewspółosiowego lub wychylenia wału względem oprawy.

Warto pamiętać, że powierzchnie przylegania pierścieni łożyska powinny być równoległe, z kolei odchylenia kątowe można wyrównać, używając kulistych podkładek. Jeśli chodzi o łożyska kulkowe wzdłużne, to produkowane są w normalne klasie dokładności. Łożysko wzdłużne to łożysko rozłączne, dzięki czemu można wykonać niezależny montaż obu pierścieni.

 

 

 

Łożyska kulkowe wzdłużne - rysunek techniczny
alutec2.pngbeta.pngbosch.pngcrc.pngfanar.pngfatek.pngfenes.pngflt2.pnghiwin.pngigus.pngirwin.pngklingspor.pngknipex.pngleadshine.pngloctite.pnglwadshine.pngmeanweell.pngnsk.pngsiemens.pngstanley2.pngstomil.pngteknomotor2.pngyato.pngyg-1.png