sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych

Zespoły łożyskowe

4.7272727272727 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Ocena 4.73 (11 głosów)
Zespoły łożyskowe

Zespoły łożyskowe składają się z reguły z oprawy, łożyska, specjalistycznego systemu podawania smarowania oraz odpowiednich standardów mocowania całości do korpusu lub obudowy. Zespół łożyskowy to żeliwna, precyzyjnie obrobiona oprawa łożyskowa, która cechuje się bardzo wysoką sztywnością oraz wytrzymałością. W niej osadzone jest łożysko. W ten sposób łożyskuje się niemalże wszystkie łożyska, które również mogą być osadzane bezpośrednio w korpusach, otworach, we wrzecionach lub nawet w obudowach, uzależniając łożyskowanie od typu dobranego łożyska. W zespołach łożyskowych, dzięki zastosowaniu systemu smarowania — tak zwanych kalamitek, istnieje możliwość łatwego smarowania łożyska. Stąd  łożyska wymagające dobrego smarowania, pracujące na wysokich obrotach, z reguły osadzane są właśnie w oprawach łożyskowych.

Zespół łożyskowy - co to jest?

Zespół łożyskowy jest to system przygotowany do zabudowy. Z roku na rok zyskuje zainteresowanie kierowców. Ma niewątpliwe bardzo wiele zalet, a także cały szereg różnorodnych możliwości. Zespół łożyskowy jest skuteczną opcją w szczególności w trudnych i zanieczyszczonych środowiskach, gdzie nie zdają egzaminu standardowe modele. Dlaczego jest tak popularnym rozwiązaniem?

Zespół łożyskowy złożony jest z łożyska tocznego i z oprawy. To dwa podstawowe elementy, jednak poza nimi na całą konstrukcję składa się również gniazdo kuliste, smarowniczka, koszyk i osłona (stalowa lub z tworzywa przemysłowego). Oprawę łożyska można znaleźć w różnych wariantach, podobnie jak same łożyska. Najpopularniejszym rozwiązaniem są modele kulkowe poprzeczne, ale również stożkowe, baryłkowe czy samonastawne. Jeśli zaś chodzi o materiał eksploatacyjny dla opraw, to zwykle jest to stal, żeliwo lub tworzywo przemysłowe odpowiednie dla tego zastosowania.

Zespoły łożyskowe rodzaje

Zespoły łożyskowe najczęściej dzieli się ze względu na rodzaj oprawy. Biorąc pod uwagę ten aspekt, wyróżnia się: łożyska w obudowie dzielonej oraz łożyska w obudowie niedzielonej. Poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje o każdym rozwiązaniu.

Obudowy niedzielone

Jeśli chodzi o obudowy niedzielone, warto wspomnieć o tym, że w przypadku, gdy jeden z elementów ulegnie uszkodzeniu, niezbędna jest wymiana całej obudowy. Jest to na szczęście jedyny minus tego rozwiązania i co najważniejsze nie wpływa on w żaden sposób na jakość pracy łożyska.

Obudowy niedzielone wykorzystuje się głównie na małych wałach o średnicy maksymalnie 5 cali. Dzielą się one na: oprawy kołnierzowe (kwadratowe, owalne, okrągłe i trójkątne), blaszane (owalne, okrągłe, kwadratowe i trójkątne) oraz zespoły stojąco-wiszące. Co więcej, obudowy niedzielone występują z różnymi rodzajami łożysk. Najczęściej są to modele toczne (baryłkowe lub stożkowe). Baryłkowe będą dobre do obciążeń promieniowych, a stożkowe do wymagających konstrukcji. Dokładną specyfikację najlepiej jest sprawdzać w katalogu łożysk konkretnego producenta.

Obudowy dzielone

Obudowy dzielone uważane są za lepsze rozwiązanie niż obudowy niedzielone. Dlaczego? Przede wszystkim ze względu na fakt, że można w nich wymieniać pojedyncze elementy. Nie ma potrzeb wymiany oprawy w całości. Obudowy dzielone stosowane są jedynie na dużych wałach o średnicy większej niż 5 cali.

Zalety i wady stosowania zespołów łożyskowych

Niewątpliwą zaletą zastosowania opraw łożyskowych jest ich bardzo wysoka sztywność. Oprawy te, dzięki wykonaniu w postaci odlewu z żeliwa, a następnie obrobieniu, utrzymują bardzo niskie tolerancje współosiowości oraz dają możliwość łożyskowania w sposób ciasny. Stąd często stosuje się w nich łożyska igiełkowe. Zespoły łożyskowe gwarantują również dobry dostęp do smarowania łożyska oraz stosunkowo łatwą jego konserwacje czy też wymianę. Zespół łożyskowy z powodzeniem może pracować przenosząc znaczne obciążenia oraz działając na bardzo wysokich obrotach. Obecnie istnieje kilkanaście typów opraw łożyskowych, dzięki czemu istnieje możliwość dostosowania ich do konstrukcji mechanizmu w którym następuje łożyskowanie. Wadą jest przede wszystkim stosunkowo wysoki koszt oraz duże gabaryty zespołów łożyskowych, przez co często nie mogą być one stosowane chociażby w małych mechanizmach.

Trwałość i dobór zespołów łożyskowych.

Zespoły łożyskowe stosuje się przede wszystkim tam, gdzie łożysko wymaga zachowania wysokiej sztywności podczas pracy oraz wymaga odpowiedniego smarowania. Bardzo często oprawy stosowane są również przy łożyskowaniu długich wałów w celu uniemożliwienia ich skręcenia czy też ugięcia. Oprawy łożyskowe stosuje się także przy łożyskowaniu wałów wielkogabarytowych, gdzie istnieje ryzyko nadmiernego obciążenia korpusu czy też wrzeciona, na którym osadzone jest łożysko. Sama oprawa także bardzo dobrze przenosi drgania, dzięki czemu łożysko i cały zespół nie jest na nie narażony. Trwałość łożysk osadzonych w oprawach łożyskowych jest stosunkowo duża, jednak uzależniona od jakości wykonania wałka łożyskowanego.

Zastosowanie zespołów łożyskowych

Zespoły łożyskowe znajdują zastosowanie przede wszystkim w zapylonych oraz zanieczyszczonych środowiskach. Obudowa zapewnia skuteczne zabezpieczenie przed wszelkimi zabrudzeniami. Zespoły łożyskowe mają liczne zalety, które sprawiają, że bardzo chętnie stosuje się je na przykład w maszynach rolniczych, a także w urządzeniach z branży budowlanej, spożywczej, drzewnej, górniczej czy energetycznej.

 

alutec2.pngbeta.pngbosch.pngcrc.pngfanar.pngfatek.pngfenes.pngflt2.pnghiwin.pngigus.pngirwin.pngklingspor.pngknipex.pngleadshine.pngloctite.pnglwadshine.pngmeanweell.pngnsk.pngsiemens.pngstanley2.pngstomil.pngteknomotor2.pngyato.pngyg-1.png