sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych

Łożyska ślizgowe

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Ocena 0.00 (0 głosów)
Łożyska ślizgowe

Łożyska ślizgowe to jedne z najważniejszych elementów układu mechanicznego. Nie posiada ono żadnych ruchomych części pośredniczących, jednak mimo wszystko w jego konstrukcji znajduje się jeden element obrotowy. Jest to cylindryczna panewka ze swobodnym poruszaniem. Nazwa ta pochodzi od poślizgu czopa oraz wału, a także specyficznego tarcia ślizgowego.

 

Jakie zastosowanie mają łożyska ślizgowe?

Łożyska ślizgowe mają bardzo szerokie zastosowanie. Najczęściej znajdziemy je w niewielkich konstrukcjach z małym obciążeniem, ale okazują się także przydatne podczas przenoszenia ciężarów. Stosowane jest także w przypadku zwiększonej prędkości obrotowej, a także wtedy, gdy konieczne jest wygłuszenie drgań wału. Przydają się także w momencie, kiedy wymagana jest szczególna precyzja oraz występuje konieczność zastosowania cichobieżności.

 

Jak smaruje się łożyska ślizgowe?

Tarcie to bardzo ważna funkcja łożyska ślizgowego. By było prawidłowe, konieczne jest systematyczne smarowanie łożyska. Zadaniem smaru jest bowiem chłodzenie powierzchni w miejscu, w którym występuje tarcie. Co więcej, smar do łożysk ślizgowych powinien także wyciszać pracę tego elementu, minimalizować koszty eksploatacji, obniżać temperaturę pracy, wydłużać żywotność układu oraz wykazywać się odpornością na wpływ wody i wilgoci.

Jeśli chodzi o łożyska wykonane z metalu, pokrywanie smarem jest naprawdę istotne. W przeciwieństwie do łożysk z tworzyw sztucznych, których wręcz nie powinno się smarować, gdyż ten proces mógłby pogorszyć ich plastyczność i wpłynąć negatywnie na działanie całego układu. Jeśli chodzi o najlepsze smary, wyróżnia się wśród nich mydło, woski, smary stałe, stałe kwasy tłuszczowe, a także oleje mineralne. Dobrym wyborem będzie na przykład smar maszynowy TOWOCX CX-80 oraz smar LITEN ŁT-4S3.

 

Rodzaje łożysk ślizgowych

Łożyska hydrodynamiczne – w tym przypadku ciecz wytwarza się w wyniku zjawisk, które zachodzą w szczelinie. By mogło powstać tarcie płynne, muszą wystąpić odpowiednie warunki, czyli zbieżność szczeliny w kierunku jej ruchu, odpowiednia prędkość poślizgu i konkretna ilość poślizgu dla ciągłości procesu.

Łożyska hydrostatyczne – w przypadku tego rodzaju łożysk współpracujące powierzchnie oddziela od siebie ciecz smarna. Rozdzielenie tych części następuje na skutek wtłaczania oleju, który powinien znajdować się pod odpowiednim ciśnieniem.

Łożyska olejowe – w tym przypadku pomiędzy powierzchnią cieczy oraz panewką w trakcie ruchu wału tworzy się mała ilość oleju, który ma za zadanie utrzymać wał.

Łożyska powietrzne – wykorzystywane w urządzeniach, które wykazują się wysoką precyzją i małą siłą promieniową. Rozstaw pomiędzy powierzchnią a panewką jest podtrzymywany za pomocą poduszki wytwarzającej powietrze.

Łożyska suche – te łożyska nie wymagają smarowania, a niektóre modele są smarowane, ale bardzo rzadko. Zwykle używane są w połączeniach o niewielkim obciążeniu.

 

alutec2.pngbeta.pngbosch.pngcrc.pngfanar.pngfatek.pngfenes.pngflt2.pnghiwin.pngigus.pngirwin.pngklingspor.pngknipex.pngleadshine.pngloctite.pnglwadshine.pngmeanweell.pngnsk.pngsiemens.pngstanley2.pngstomil.pngteknomotor2.pngyato.pngyg-1.png