sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych

Łożyska igiełkowe

4.75 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Ocena 4.75 (8 głosów)
Łożyska igiełkowe

Łożysko igiełkowe jest łożyskiem tocznym, w którym elementem tocznym są wałeczki o stosunkowo dużej długości oraz niewielkiej średnicy. Stąd nazwa łożyska, gdyż przypominają one swoją budową igiełki. W celu zapobiegnięcia wypadaniu elementów tocznych stosuje się w tych łożyskach koszyki, które dodatkowo zwiększają nośność łożyska. Łożysko składa się z dwóch pierścieni oraz wieńca, który składa się z igiełek zamontowanych w koszyku. Średnica wałeczków bardzo rzadko przekracza 5 mm, natomiast ich długość często przekracza kilkadziesiąt mm. Dzięki temu, łożyska te są lekkie, doskonale sprawdzają się w niewielkich konstrukcjach maszynowych, gdzie konieczne jest zachowanie wysokiej nośności. Aby dodatkowo zwiększyć właściwości łożysk igiełkowych montuje się je w ciasnym pasowaniu, tak aby oba pierścienie były właściwie podparte.

Możliwości łożysk igiełkowych

Pomimo tego, że łożyska igiełkowe cechuje niewielka wysokość przekroju, to jednak ich wysoka nośność jest ich cechą charakterystyczną. Stąd można je stosować tam, gdzie konieczne jest przenoszenie dużych obciążeń, natomiast przestrzeń niezbędna do łożyskowania jest niewielka. Szeroki zakres rozmiarów i wykonań tych łożysk sprawia, że są one niezwykle często stosowane w silnikach wysokoobrotowych, we wrzecionach oraz reduktorach. Dodatkowo, łożyska igiełkowe mają możliwość przenoszenia obciążeń zarówno osiowych jak i promieniowych. Długość wałeczków może być nawet 10 krotnie większa niż ich średnica. Osadzenie ich w odpowiednim koszu jeszcze zwiększa nośność, a oprócz tego zmniejsza zagrożenia wynikające z braku współosiowości wału oraz z jego ewentualnego skręcania czy też ugięcia. Zastosowanie ich w motoryzacji wynika z faktu, że doskonale radzą sobie tam, gdzie konieczna jest praca łożyska przy bardzo wysokich obrotach. Na przykład w przekładniach, silnikach, a nawet sprężarkach.

Trwałość, dobór oraz smarowanie

Łożyska igiełkowe dobiera się w zależności od konieczności przenoszenia obciążeń osiowych oraz promieniowych. W niewielkich konstrukcjach, gdzie bardzo wysokie obroty wału wymagają wysokiej nośności, obecnie stosuje się niemalże wyłącznie łożyska igiełkowe. Ze względu na ciasne osadzenie, brak rozdzielności oraz bardzo duże prędkości obrotowe, łożyska te smaruje się przed montażem. Zastosowanie koszyka umożliwia lepsze prowadzenie wałeczków oraz zmniejsza podatność na odkształcenia łożyska. Trwałość łożysk igiełkowych zależy od właściwego ich zamontowania. Ze względu na odporność na brak współosiowości oraz ugięcie wału, są one stosunkowo trwałe, jednocześnie jednak osadzenie ich w zbyt ciasno pasowanym systemie łożyskowanym, może spowodować ich szybkie zużycie i problemy z właściwym smarowaniem, a w konsekwencji uszkodzenie łożyska.

Łożysko igiełkowe jest to jeden z rodzajów łożysk wałeczkowych, które należą do kategorii łożysk tocznych. Do ich stworzenia używa się specyficznych elementów w kształcie podłużnych wałków. Ich długość najczęściej nawet kilkukrotnie przekracza średnicę. Elementy toczne swoim kształtem zbliżone są do igiełek, co tłumaczy nazwę łożyska.

Jak zbudowane jest łożysko igiełkowe?

Łożyska igiełkowe dostępne są w wielu rodzajach. Niektóre modele nie mają pierścienia wewnętrznego, inne zaś mają ich kilka. Jeśli budowa łożyska jest rozłączna, można mówić także o oddzielnych łożyskach. Warto również pamiętać, że w sytuacji, kiedy elementy toczne obracają się po czopie wału, musi on być zahartowany, a także wyszlifowany.

W przypadku łożysk igiełkowych cienkościennych pierścień zlokalizowany po stronie zewnętrznej jest dosyć cienki. Niektóre modele łożysk nie posiadają z kolei koszyków. A te, które je posiadają, zazwyczaj produkowane są ze stali. Igiełki zaś mają na końcach specjalne zaokrąglenia, co pozwala uniknąć zaklinowania się w trakcie pracy łożyska. Taka budowa wpływa pozytywnie na żywotność łożyska igiełkowego, a także jego poszczególnych elementów.

Warto również zwrócić uwagę na fakt, że łożyska igiełkowe mogą przenosić jedynie obciążenia poprzeczne. Jeśli zajdzie potrzeba, by łożysko przenosiło dodatkowo obciążenia wzdłużne, konieczne będzie stworzenie konstrukcji mieszanej, czyli połączenia łożyska igiełkowego i łożyska kulkowego.

Do czego stosowane są łożyska igiełkowe?

Łożyska igiełkowe najczęściej można spotkać w samochodach, gdzie stanowi element alternatora lub przegubu Cardana. W przeszłości chętnie stosowano je także jako element podwozia. Dziś doskonale sprawdzają się w mniejszych maszynach, przy których nie jest konieczne zastosowanie dużych prędkości obrotowych. Co więcej, łożyska igiełkowe używane są w kompresorach, urządzeniach pneumatycznych, elektrycznych i spalinowych, jak również w maszynach drukarskich. Przydadzą się także podczas tworzenia rolek tocznych. Ponadto są elementem napędów kolejowych, a także układów hamulcowych.

 

 

 

 

alutec2.pngbeta.pngbosch.pngcrc.pngfanar.pngfatek.pngfenes.pngflt2.pnghiwin.pngigus.pngirwin.pngklingspor.pngknipex.pngleadshine.pngloctite.pnglwadshine.pngmeanweell.pngnsk.pngsiemens.pngstanley2.pngstomil.pngteknomotor2.pngyato.pngyg-1.png