sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych

Łożyska igiełkowe

4.75 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Ocena 4.75 (8 głosów)
Łożyska igiełkowe

Łożysko igiełkowe jest łożyskiem tocznym, w którym elementem tocznym są wałeczki o stosunkowo dużej długości oraz niewielkiej średnicy. Stąd nazwa łożyska, gdyż przypominają one swoją budową igiełki. W celu zapobiegnięcia wypadaniu elementów tocznych stosuje się w tych łożyskach koszyki, które dodatkowo zwiększają nośność łożyska. Łożysko składa się z dwóch pierścieni oraz wieńca, który składa się z igiełek zamontowanych w koszyku. Średnica wałeczków bardzo rzadko przekracza 5 mm, natomiast ich długość często przekracza kilkadziesiąt mm. Dzięki temu, łożyska te są lekkie, doskonale sprawdzają się w niewielkich konstrukcjach maszynowych, gdzie konieczne jest zachowanie wysokiej nośności. Aby dodatkowo zwiększyć właściwości łożysk igiełkowych montuje się je w ciasnym pasowaniu, tak aby oba pierścienie były właściwie podparte.

Łożyska igiełkowe są łożyskami z grupy wałeczkowatych tocznych. Ich nazwa wiąże się z tym, że posiadają elementy toczne w formie wałeczków, które są podobne do igieł o średnicy maksymalnie 5 mm. Wyróżnia je fakt, że mają dużą nośność przy niewielkim przekroju poprzecznym. By uzyskały jak największą nośność, łożyska igiełkowe są specjalnie hartowane i szlifowane.

Łożyska igiełkowe rodzaje

Wśród łożysk igiełkowych można znaleźć całą gamę różnych odmian, które są dopasowane do wymogów poszczególnych urządzeń oraz maszyn. Łożyska igiełkowe dzielimy na: łożyska igiełkowe cienkościenne (przelotowe, nieprzelotowe, przelotowe z pełną liczbą igiełek), łożyska igiełkowe nastawne, łożyska igiełkowe wzdłużne oraz łożyska igiełkowe zespolone.

Łożyska igiełkowe cienkościenne

Łożyska igiełkowe cienkościenne mają niewielką wysokość przekroju poprzecznego oraz dużą nośność. Ich pierścień zewnętrzny umożliwia montaż z pasowaniem ciasnym w oprawie, a także wraz ze złożeniem igiełkowym tworzy jednolitą całość. Postać łożysk igiełkowych cienkościennych jest przelotowa. Co to oznacza? Jest otwarta z obu stron. Oprócz nich są także łożyska nieprzelotowe, czyli zamknięte z jednej strony. Można ich używać bez pierścienia wewnętrznego.

Łożyska igiełkowe nastawne

Za podstawowy element łożysk igiełkowych nastawnych uznaje się pierścień zewnętrzny. Ma on wypukłą oraz kulistą powierzchnię, która umożliwia zamocowanie dwóch pierścieni gniazd o wklęsłej kulistej powierzchni wewnętrznej. Z kolei pierścienie gniazd zabudowane są w tulei blaszanej. Co więcej, wysokość przekroju łożysk igiełkowych nastawnych jest niewielka. Jednak mają one bardzo dużą zdolność przejmowania obciążeń. W sytuacji, w której otworów w oprawie nie da się użyć jako bieżni dla złożeń igiełkowych, najlepszym rozwiązaniem jest wykorzystanie właśnie łożysk igiełkowych nastawnych.

Łożysko igiełkowe wzdłużne

Łożyska igiełkowe wzdłużne są skutecznie przenoszą (niezależnie od obciążeń promieniowych) duże obciążenia promieniowe działające w jednym kierunku. W przypadku gdy na czopie wału nie da się wykonać bieżni dla łożyska, wykorzystywane są specjalne kombinacje łożysk z odpowiednimi pierścieniami wewnętrznymi. Przy zastosowaniu łożysk igiełkowych wzdłużnych nie maj już potrzeby pozostawiania dodatkowego miejsca dla łożyska. Zajmują one tyle miejsca, ile konwencjonalna podkładka oporowa. Z tego względu idealnie sprawdzają się w maszynach, w których powierzchnie czołowe spełniają rolę bieżni łożyska.

Łożyska igiełkowe zespolone

Łożyska igiełkowe zespolone świetnie radzą sobie z jednoczesnym przenoszeniem obciążeń promieniowych oraz osiowych. Składają się na nie: łożysko igiełkowe poprzeczne oraz wzdłużne, połączonych ze sobą na stałe. Łożyska zespolone wykorzystywane są do konstruowania łożyskowań ustalających. Szczególnie wtedy, gdy przestrzeń w kierunku promieniowym jest ograniczona.

Możliwości łożysk igiełkowych

Pomimo tego, że łożyska igiełkowe cechuje niewielka wysokość przekroju, to jednak ich wysoka nośność jest ich cechą charakterystyczną. Stąd można je stosować tam, gdzie konieczne jest przenoszenie dużych obciążeń, natomiast przestrzeń niezbędna do łożyskowania jest niewielka. Szeroki zakres rozmiarów i wykonań tych łożysk sprawia, że są one niezwykle często stosowane w silnikach wysokoobrotowych, we wrzecionach oraz reduktorach. Dodatkowo, łożyska igiełkowe mają możliwość przenoszenia obciążeń zarówno osiowych jak i promieniowych. Długość wałeczków może być nawet 10 krotnie większa niż ich średnica. Osadzenie ich w odpowiednim koszu jeszcze zwiększa nośność, a oprócz tego zmniejsza zagrożenia wynikające z braku współosiowości wału oraz z jego ewentualnego skręcania czy też ugięcia. Zastosowanie ich w motoryzacji wynika z faktu, że doskonale radzą sobie tam, gdzie konieczna jest praca łożyska przy bardzo wysokich obrotach. Na przykład w przekładniach, silnikach, a nawet sprężarkach.

Trwałość, dobór oraz smarowanie

Łożyska igiełkowe dobiera się w zależności od konieczności przenoszenia obciążeń osiowych oraz promieniowych. W niewielkich konstrukcjach, gdzie bardzo wysokie obroty wału wymagają wysokiej nośności, obecnie stosuje się niemalże wyłącznie łożyska igiełkowe. Ze względu na ciasne osadzenie, brak rozdzielności oraz bardzo duże prędkości obrotowe, łożyska te smaruje się przed montażem. Zastosowanie koszyka umożliwia lepsze prowadzenie wałeczków oraz zmniejsza podatność na odkształcenia łożyska. Trwałość łożysk igiełkowych zależy od właściwego ich zamontowania. Ze względu na odporność na brak współosiowości oraz ugięcie wału, są one stosunkowo trwałe, jednocześnie jednak osadzenie ich w zbyt ciasno pasowanym systemie łożyskowanym, może spowodować ich szybkie zużycie i problemy z właściwym smarowaniem, a w konsekwencji uszkodzenie łożyska.

Łożysko igiełkowe jest to jeden z rodzajów łożysk wałeczkowych, które należą do kategorii łożysk tocznych. Do ich stworzenia używa się specyficznych elementów w kształcie podłużnych wałków. Ich długość najczęściej nawet kilkukrotnie przekracza średnicę. Elementy toczne swoim kształtem zbliżone są do igiełek, co tłumaczy nazwę łożyska.

Jak zbudowane jest łożysko igiełkowe?

Łożyska igiełkowe dostępne są w wielu rodzajach. Niektóre modele nie mają pierścienia wewnętrznego, inne zaś mają ich kilka. Jeśli budowa łożyska jest rozłączna, można mówić także o oddzielnych łożyskach. Warto również pamiętać, że w sytuacji, kiedy elementy toczne obracają się po czopie wału, musi on być zahartowany, a także wyszlifowany.

W przypadku łożysk igiełkowych cienkościennych pierścień zlokalizowany po stronie zewnętrznej jest dosyć cienki. Niektóre modele łożysk nie posiadają z kolei koszyków. A te, które je posiadają, zazwyczaj produkowane są ze stali. Igiełki zaś mają na końcach specjalne zaokrąglenia, co pozwala uniknąć zaklinowania się w trakcie pracy łożyska. Taka budowa wpływa pozytywnie na żywotność łożyska igiełkowego, a także jego poszczególnych elementów.

Warto również zwrócić uwagę na fakt, że łożyska igiełkowe mogą przenosić jedynie obciążenia poprzeczne. Jeśli zajdzie potrzeba, by łożysko przenosiło dodatkowo obciążenia wzdłużne, konieczne będzie stworzenie konstrukcji mieszanej, czyli połączenia łożyska igiełkowego i łożyska kulkowego.

Łożyska igiełkowe w wersji standardowej składają się z: pierścienia zewnętrznego, pierścienia wewnętrznego, koszyka oraz złożenia igiełkowego. W wersjach niestandardowych mogą być
wyposażone w dodatkowe, specyficzne elementy.

Jeśli o wałeczki cylindryczne, czyli igiełki o niewielkiej średnicy, są najczęściej delikatnie zataczane na końcach. Dzięki temu unika się powstawania naprężeń szczytowych i możliwe jest zwiększenie eksploatacyjnej trwałości łożyska.

Przekrój poprzeczny łożysk igiełkowych jest dosyć mały, a ich nośność wysoka. Biorąc pod uwagę te aspekty, są one stosowane w łożyskowaniach, w których przestrzeń zabudowy w kierunku promieniowym jest ograniczona. W przypadku ciągłej pracy przy wysokich prędkościach najlepiej sprawdzą się zaś łożyska z koszykami.

Do czego stosowane są łożyska igiełkowe?

Łożyska igiełkowe najczęściej można spotkać w samochodach, gdzie stanowi element alternatora lub przegubu Cardana. W przeszłości chętnie stosowano je także jako element podwozia. Dziś doskonale sprawdzają się w mniejszych maszynach, przy których nie jest konieczne zastosowanie dużych prędkości obrotowych. Co więcej, łożyska igiełkowe używane są w kompresorach, urządzeniach pneumatycznych, elektrycznych i spalinowych, jak również w maszynach drukarskich. Przydadzą się także podczas tworzenia rolek tocznych. Ponadto są elementem napędów kolejowych, a także układów hamulcowych.

Łożyska igiełkowe są wybierane przede wszystkim do małych przestrzeni, a także tam, gdzie obciążenia osiowe lub prędkości są bardzo wysokie. Stosowane są także w silnikach, jak i przekładniach, ponieważ zapewniają płynną i bezproblemową pracę oraz duże prędkości obrotowe. Łożyska igiełkowe znajdują zastosowanie głównie w przemyśle lekkim, branży motoryzacyjnej, jak i sprzętach AGD.

 

 

 

 

alutec2.pngbeta.pngbosch.pngcrc.pngfanar.pngfatek.pngfenes.pngflt2.pnghiwin.pngigus.pngirwin.pngklingspor.pngknipex.pngleadshine.pngloctite.pnglwadshine.pngmeanweell.pngnsk.pngsiemens.pngstanley2.pngstomil.pngteknomotor2.pngyato.pngyg-1.png