sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych

Łożyska stożkowe

5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Ocena 5.00 (10 głosów)
Łożyska stożkowe

Łożysko stożkowe jest łożyskiem tocznym. Kształt elementu tocznego w łożysku stożkowym przyjmuje kształt stożka ściętego w jednym kierunku, podobnie jak bieżnia, która również przyjmuje kształt stożka. Łożyska stożkowe przenoszą obciążenia osiowe oraz promieniowe, wartość możliwego do przeniesienia obciążenia osiowego jest taka sama co wartość przenoszonego obciążenia promieniowego.

Wynalezione w roku 1898 przez Henry’ego Timkena łożysko stożkowe, jest najczęściej stosowanym łożyskiem w pojazdach mechanicznych oraz w motoryzacji. Pierwsza fabryka tych łożysk została założona w Saint Louis. Firma Timken Roller Bearing Axle Company działa do dzisiaj i do dnia dzisiejszego produkuje łożyska stożkowe na całym świecie. Również w Polsce znajduje się fabryka łożysk stożkowych Timken.

Budowa łożyska stożkowego

Stożkowy kształt elementu tocznego oraz bieżni w łożysku stożkowym powoduje, że możliwe jest przenoszenie obciążeń promieniowych oraz osiowych. Łożysko jest typowym łożyskiem dzielonym, możliwe jest rozłączenie pierścienia zewnętrznego od koszyka, w którym znajdują się elementy toczne w postaci stożków. Również sam koszyk można oddzielić od poszczególnych elementów tocznych. Łatwy montaż i demontaż łożyska ma jednak swoje minusy, bowiem łożysko cały czas musi być obciążone siłą osiową, która pozwoli na utrzymanie go w stałej formie. Łożysko stożkowe nie posiada uszczelnień, przez to osadzane jest w oprawach lub specjalnych gniazdach, gdzie możliwe jest doprowadzenie smaru lub innego środka smarnego.

Zastosowanie

Ze względu na możliwość przenoszenia obciążeń wzdłużnych oraz obciążeń poprzecznych, łożyska te stosuje się powszechnie w motoryzacji. Należy jednak pamiętać, że obciążenia wzdłużne przenoszone są tylko w jednym kierunku, stąd zastosowane łożysko stożkowe bardzo często występuje w postaci par  łożysk osadzanych w oprawach lub zamkniętych komorach czy też gniazdach. Obecnie produkuje się wiele typów i rozmiarów łożysk stożkowych. Różnice są niewielkie lub diametralne.  Łożyska stożkowe mogą być produkowane zarówno w formie jednorzędowych jak i dwurzędowych, w zależności od potrzeb. Sporadycznie są również wykorzystywane łożyska wzdłużne, gdzie element toczny w postaci stożka usadowiony jest prostopadle do wału czy też osi na której osadzone jest pracujące łożysko. Wówczas jednak warto zastosować kołnierz zewnętrzny. Dobór łożysk stożkowych, uwarunkowany jest koniecznością przenoszenia obciążeń wzdłużnych o wysokich wartościach. Obciążenia te mogą być bowiem równej wartości co obciążenia poprzeczne. Łożyska stożkowe są więc stosowane tam, gdzie występują znaczące siły osiowe, czyli tam, gdzie nie można zastosować łożysk kulkowych ze względu na możliwość uszkodzenia łożyska i całego łożyskowanego zespołu.

Łożyska to elementy używane w układach, w których jeden element obrotowy wykonuje ruch względem innego. Występują one w różnych odmianach, jednak podstawowy podział wyróżnia łożyska ślizgowe oraz łożyska toczne.

 

Czym charakteryzują się łożyska toczne?

Łożyska toczne mają zdecydowanie najszersze zastosowanie. Składają się z pierścienia zewnętrznego oraz wewnętrznego, a także oczywiście z elementów tocznych. Wybór konkretnego modelu łożyska tocznego uzależniony jest od kilku aspektów, takich jak obciążenie, rozmiar maszyny i jej przeznaczenie oraz specyfika ruchu. To, co determinuje zastosowanie łożyska tocznego jest kształt elementów tocznych. Wyróżniamy tu m.in. łożyska wałeczkowe, baryłkowe, kulkowe, igiełkowe oraz łożyska stożkowe, o których więcej przeczytasz w dalszej części artykułu.

 

Wszystko, co warto wiedzieć o łożyskach stożkowych

Najważniejszym aspektem łożyska jest kształt, jaki przyjmują jego elementy toczne. W przypadku łożyska stożkowego jest to oczywiście stożek, którego rozmiar określa płaszczyzny prostopadłe do osi znajdującej się w pierścieniu wewnętrznym oraz zewnętrznym. Jednocześnie wierzchołki części stożkowych są ulokowane na osi łożyska. Taka konstrukcja powoduje, że łożyska stożkowe są w stanie przenosić zarówno siłę działającą osiowo, jak również promieniowo. Doskonale radzą sobie z przenoszeniem nawet bardzo dużych obciążeń do kolejnych partii maszyny. Warto również zauważyć, że sama wielkość przenoszonego obciążenia zależy od wielkości kąta bieżni. W tym momencie można wspomnieć również o innym podziale łożysk stożkowych, który zależy od kąta działania. Tutaj wyróżniamy łożyska o normalnym, średnim i stromym kącie działania. Ponadto łożyska stożkowe montowane są podwójnie. Niekiedy można spotkać łożyska stożkowe dwurzędowe lub czterorzędowe. Ten rodzaj stosowany jest jako łożysko z pierścieniami wymiennymi, gdyż można tu od siebie oddzielać poszczególne elementy. Przy tego rodzaju łożyskach nie ma zazwyczaj uszczelnienia, dlatego smar wprowadza się w oprawy albo zamknięte komory.

 

Do czego stosuje się łożyska stożkowe?

Łożyska stożkowe używane są przede wszystkim w maszynach posiadających obciążenie o charakterze złożonym. Ich podwójne działanie sprawia, że stosowane są w miejscach, gdzie inne rodzaje łożysk nie byłyby w stanie pracować ze względu na dużą siłę nacisku. Łożyska stożkowe spotkamy więc najczęściej w skrzyniach biegów oraz w piastach samochodów. Mogą być także jednym z elementów walcarki.

 

 

Łożyska stożkowe - rysunek techniczny
ProduktŚrednica wewnętrzna d [mm]Średnica zewnętrzna D [mm]Szerokość B [mm]
 
Łożysko stożkowe 32310 TIMKEN
L0103-001-0612
5011042.25
 
Łożysko stożkowe 30206.DYZ
L0103-001-0775
306217.25
 
Łożysko stożkowe 31319-A.FAG
L0103-001-0932
9520049.50
 
Łożysko stożkowe 30304 SKF
L0103-001-0480
205216.25
 
Łożysko stożkowe 32214 FŁT
L0103-001-0504
7012533.25
 
Łożysko stożkowe 32313 FŁT
L0103-001-0620
6514051
 
Łożysko stożkowe 31315.FAG
L0103-001-0943
7516040
 
Łożysko stożkowe 2580/2523 TIMKEN
L0103-001-0206
31.75069.8523.81
 
Łożysko stożkowe 32014 FŁT
L0103-001-0451
7011025
 
Łożysko stożkowe 30307 TIMKEN
L0103-001-0485
358022.75
 
Łożysko stożkowe CBK336 ST KFŁT
L0103-001-0489
66.6711022
 
Łożysko stożkowe 32212 KFŁT
L0103-001-0508
6011029.75
 
Łożysko stożkowe 30205.TIMKEN
L0103-001-0773
255216.25
 
Łożysko stożkowe 31314-A.FAG
L0103-001-0950
7015038
 
Łożysko stożkowe LM29748/LM29710 TIMKEN
L0103-001-0210
38.1065.0918.03
 
Łożysko stożkowe CBK334 ST KFŁT
L0103-001-0472
44.4595.2530.96
 
Łożysko stożkowe 30302 SKF
L0103-001-0488
154214.25
 
Łożysko stożkowe 32207 TIMKEN
L0103-001-0509
357224.25
 
Łożysko stożkowe 32308 TIMKEN
L0103-001-0626
409035.25
 
Łożysko stożkowe 30204.BMZ
L0103-001-0772
204715.25
 
Łożysko stożkowe 31313-A.FAG
L0103-001-0960
6514036
 
Łożysko stożkowe M86647/M86610 TIMKEN
L0103-001-0214
28.5864.2921.43
 
Łożysko stożkowe 32007 TIMKEN
L0103-001-0464
356218
 
Łożysko stożkowe CBK387 MO KFŁT
L0103-001-0465
41.2782.5526.54
 
Łożysko stożkowe 30311 QL
L0103-001-0491
5512031.50
 
Łożysko stożkowe 32215 FŁT
L0103-001-0513
7513033.25
 
Łożysko stożkowe 32307 SKF
L0103-001-0633
358032.75
 
Łożysko stożkowe 30204J.NSK
L0103-001-0771
204715.25
 
Łożysko stożkowe 31312-A.FAG
L0103-001-0965
6013033.50
 
Łożysko stożkowe JLM508748/JLM508710 NTN
L0103-001-0217
609524
 
Łożysko stożkowe CBK333 MO KFŁT
L0103-001-0417
34.9265.0818.03
 
Łożysko stożkowe 32005 XQ SKF
L0103-001-0477
254715
 
Łożysko stożkowe 30312 QL
L0103-001-0494
6013033.50
 
Łożysko stożkowe 32215 QL
L0103-001-0514
7513033.25
 
Łożysko stożkowe 32314 FŁT
L0103-001-0646
7015054
 
Łożysko stożkowe 30204A.ZKL
L0103-001-0770
204715.25
 
Łożysko stożkowe 31311-A.FAG
L0103-001-0975
5512031.50
 
Łożysko stożkowe M88046/M88010 TIMKEN
L0103-001-0221
31.75068.2622.23
 
Łożysko stożkowe 32013 KFŁT
L0103-001-0479
6510023
 
Łożysko stożkowe 30311 FŁT
L0103-001-0500
5512031.50
alutec2.pngbeta.pngbosch.pngcrc.pngfanar.pngfatek.pngfenes.pngflt2.pnghiwin.pngigus.pngirwin.pngklingspor.pngknipex.pngleadshine.pngloctite.pnglwadshine.pngmeanweell.pngnsk.pngsiemens.pngstanley2.pngstomil.pngteknomotor2.pngyato.pngyg-1.png