sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych

Łożyska stożkowe

5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Ocena 5.00 (10 głosów)
Łożyska stożkowe

Łożysko stożkowe jest łożyskiem tocznym. Kształt elementu tocznego w łożysku stożkowym przyjmuje kształt stożka ściętego w jednym kierunku, podobnie jak bieżnia, która również przyjmuje kształt stożka. Łożyska stożkowe przenoszą obciążenia osiowe oraz promieniowe, wartość możliwego do przeniesienia obciążenia osiowego jest taka sama co wartość przenoszonego obciążenia promieniowego.

Wynalezione w roku 1898 przez Henry’ego Timkena łożysko stożkowe, jest najczęściej stosowanym łożyskiem w pojazdach mechanicznych oraz w motoryzacji. Pierwsza fabryka tych łożysk została założona w Saint Louis. Firma Timken Roller Bearing Axle Company działa do dzisiaj i do dnia dzisiejszego produkuje łożyska stożkowe na całym świecie. Również w Polsce znajduje się fabryka łożysk stożkowych Timken.

Budowa łożyska stożkowego

Stożkowy kształt elementu tocznego oraz bieżni w łożysku stożkowym powoduje, że możliwe jest przenoszenie obciążeń promieniowych oraz osiowych. Łożysko jest typowym łożyskiem dzielonym, możliwe jest rozłączenie pierścienia zewnętrznego od koszyka, w którym znajdują się elementy toczne w postaci stożków. Również sam koszyk można oddzielić od poszczególnych elementów tocznych. Łatwy montaż i demontaż łożyska ma jednak swoje minusy, bowiem łożysko cały czas musi być obciążone siłą osiową, która pozwoli na utrzymanie go w stałej formie. Łożysko stożkowe nie posiada uszczelnień, przez to osadzane jest w oprawach lub specjalnych gniazdach, gdzie możliwe jest doprowadzenie smaru lub innego środka smarnego.

Zastosowanie

Ze względu na możliwość przenoszenia obciążeń wzdłużnych oraz obciążeń poprzecznych, łożyska te stosuje się powszechnie w motoryzacji. Należy jednak pamiętać, że obciążenia wzdłużne przenoszone są tylko w jednym kierunku, stąd zastosowane łożysko stożkowe bardzo często występuje w postaci par  łożysk osadzanych w oprawach lub zamkniętych komorach czy też gniazdach. Obecnie produkuje się wiele typów i rozmiarów łożysk stożkowych. Różnice są niewielkie lub diametralne.  Łożyska stożkowe mogą być produkowane zarówno w formie jednorzędowych jak i dwurzędowych, w zależności od potrzeb. Sporadycznie są również wykorzystywane łożyska wzdłużne, gdzie element toczny w postaci stożka usadowiony jest prostopadle do wału czy też osi na której osadzone jest pracujące łożysko. Wówczas jednak warto zastosować kołnierz zewnętrzny. Dobór łożysk stożkowych, uwarunkowany jest koniecznością przenoszenia obciążeń wzdłużnych o wysokich wartościach. Obciążenia te mogą być bowiem równej wartości co obciążenia poprzeczne. Łożyska stożkowe są więc stosowane tam, gdzie występują znaczące siły osiowe, czyli tam, gdzie nie można zastosować łożysk kulkowych ze względu na możliwość uszkodzenia łożyska i całego łożyskowanego zespołu.

Łożyska to elementy używane w układach, w których jeden element obrotowy wykonuje ruch względem innego. Występują one w różnych odmianach, jednak podstawowy podział wyróżnia łożyska ślizgowe oraz łożyska toczne.

 

Czym charakteryzują się łożyska toczne?

Łożyska toczne mają zdecydowanie najszersze zastosowanie. Składają się z pierścienia zewnętrznego oraz wewnętrznego, a także oczywiście z elementów tocznych. Wybór konkretnego modelu łożyska tocznego uzależniony jest od kilku aspektów, takich jak obciążenie, rozmiar maszyny i jej przeznaczenie oraz specyfika ruchu. To, co determinuje zastosowanie łożyska tocznego jest kształt elementów tocznych. Wyróżniamy tu m.in. łożyska wałeczkowe, baryłkowe, kulkowe, igiełkowe oraz łożyska stożkowe, o których więcej przeczytasz w dalszej części artykułu.

 

Wszystko, co warto wiedzieć o łożyskach stożkowych

Najważniejszym aspektem łożyska jest kształt, jaki przyjmują jego elementy toczne. W przypadku łożyska stożkowego jest to oczywiście stożek, którego rozmiar określa płaszczyzny prostopadłe do osi znajdującej się w pierścieniu wewnętrznym oraz zewnętrznym. Jednocześnie wierzchołki części stożkowych są ulokowane na osi łożyska. Taka konstrukcja powoduje, że łożyska stożkowe są w stanie przenosić zarówno siłę działającą osiowo, jak również promieniowo. Doskonale radzą sobie z przenoszeniem nawet bardzo dużych obciążeń do kolejnych partii maszyny. Warto również zauważyć, że sama wielkość przenoszonego obciążenia zależy od wielkości kąta bieżni. W tym momencie można wspomnieć również o innym podziale łożysk stożkowych, który zależy od kąta działania. Tutaj wyróżniamy łożyska o normalnym, średnim i stromym kącie działania. Ponadto łożyska stożkowe montowane są podwójnie. Niekiedy można spotkać łożyska stożkowe dwurzędowe lub czterorzędowe. Ten rodzaj stosowany jest jako łożysko z pierścieniami wymiennymi, gdyż można tu od siebie oddzielać poszczególne elementy. Przy tego rodzaju łożyskach nie ma zazwyczaj uszczelnienia, dlatego smar wprowadza się w oprawy albo zamknięte komory.

 

Do czego stosuje się łożyska stożkowe?

Łożyska stożkowe używane są przede wszystkim w maszynach posiadających obciążenie o charakterze złożonym. Ich podwójne działanie sprawia, że stosowane są w miejscach, gdzie inne rodzaje łożysk nie byłyby w stanie pracować ze względu na dużą siłę nacisku. Łożyska stożkowe spotkamy więc najczęściej w skrzyniach biegów oraz w piastach samochodów. Mogą być także jednym z elementów walcarki.

 

 

Łożyska stożkowe - rysunek techniczny
ProduktŚrednica wewnętrzna d [mm]Średnica zewnętrzna D [mm]Szerokość B [mm]
 
Łożysko stożkowe NP854792/NP430273 99401 TIMKEN
L0103-001-0700
245514
 
Łożysko stożkowe 32021AX.ZKL
L0103-001-0822
10516035
 
Łożysko stożkowe 32211 A.ZKL
L0103-001-0839
5510026.75
 
Łożysko stożkowe JD6510 TIMKEN
L0103-001-0074
6511025
 
Łożysko stożkowe 30211 FŁT
L0103-001-0414
5510022.75
 
Łożysko stożkowe HM803146/HM803110 TIMKEN
L0103-001-0704
41.2788.9030.16
 
Łożysko stożkowe 32024X.TIMKEN
L0103-001-0823
12018038
 
Łożysko stożkowe 32211 J2/Q.SKF
L0103-001-0840
5510026.75
 
Łożysko stożkowe 30212
L0103-001-0413
6011023.75
 
Łożysko stożkowe 3490/3420 TIMKEN
L0103-001-0714
38.1079.3729.37
 
Łożysko stożkowe 32026AX.ZKL
L0103-001-0824
13020045
 
Łożysko stożkowe 32211J.NSK
L0103-001-0841
5510026.75
 
Łożysko stożkowe 563 TIMKEN
L0103-001-0067
104.1812728.57
 
Łożysko stożkowe 30209 KFŁT
L0103-001-0411
458520.75
 
Łożysko stożkowe JM207049/JM207010 TIMKEN
L0103-001-0723
559529
 
Łożysko stożkowe 32028X.TIMKEN
L0103-001-0825
14021045
 
Łożysko stożkowe 32212-DY.FAG
L0103-001-0842
6011029.75
 
Łożysko stożkowe 19150 TIMKEN
L0103-001-0066
38.1068.2616.52
 
Łożysko stożkowe 30208 KFŁT
L0103-001-0406
408019.75
 
Łożysko stożkowe HM801346/HM801310 TIMKEN
L0103-001-0727
38.1082.5529.37
 
Łożysko stożkowe 32030X.TIMKEN
L0103-001-0826
15022548
 
Łożysko stożkowe 32212J.NSK
L0103-001-0843
6011029.75
 
Łożysko stożkowe 11300 TIMKEN
L0103-001-0065
61.0976.20014.28
 
Łożysko stożkowe 30211 QL
L0103-001-0402
5510022.75
 
Łożysko stożkowe JLM813049/JLM813010 TIMKEN
L0103-001-0737
7011026
 
Łożysko stożkowe 32034X.TIMKEN
L0103-001-0827
17026057
 
Łożysko stożkowe 32214-A.FAG
L0103-001-0844
7012533.25
 
Pierścień wewnętrzny HM89446 TIMKEN
L0103-001-0064
34.9270.8328.57
 
Łożysko stożkowe 30207 KFŁT
L0103-001-0394
357218.25
 
Łożysko stożkowe HM907643/HM907614 TIMKEN
L0103-001-0745
50.800111.1230.16
 
Łożysko stożkowe 32038X.TIMKEN
L0103-001-0828
19029064
 
Łożysko stożkowe 32216 A.ZKL
L0103-001-0845
8014035.25
 
Łożysko stożkowe 02474 TIMKEN
L0103-001-0063
28.5761.0522.22
 
Łożysko stożkowe 30210 FŁT
L0103-001-0385
509021.75
 
Łożysko stożkowe JM822049/JM822010 TIMKEN
L0103-001-0749
11016535
 
Łożysko stożkowe 32217 J2/Q.SKF
L0103-001-0846
8515038.50
 
Łożysko stożkowe 32040-X.FAG
L0103-001-0925
20031070
 
Łożysko stożkowe 17580 TIMKEN
L0103-001-0060
15.8737.6516.67
 
Łożysko stożkowe 30210 QL
L0103-001-0378
509021.75
 
Łożysko stożkowe wzdłużne T1930 TIMKEN
L0103-002-0001
50.1485.4716.38
alutec2.pngbeta.pngbosch.pngcrc.pngfanar.pngfatek.pngfenes.pngflt2.pnghiwin.pngigus.pngirwin.pngklingspor.pngknipex.pngleadshine.pngloctite.pnglwadshine.pngmeanweell.pngnsk.pngsiemens.pngstanley2.pngstomil.pngteknomotor2.pngyato.pngyg-1.png