sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych

Łożyska stożkowe

5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Ocena 5.00 (10 głosów)
Łożyska stożkowe

Łożysko stożkowe jest łożyskiem tocznym. Kształt elementu tocznego w łożysku stożkowym przyjmuje kształt stożka ściętego w jednym kierunku, podobnie jak bieżnia, która również przyjmuje kształt stożka. Łożyska stożkowe przenoszą obciążenia osiowe oraz promieniowe, wartość możliwego do przeniesienia obciążenia osiowego jest taka sama co wartość przenoszonego obciążenia promieniowego.

Wynalezione w roku 1898 przez Henry’ego Timkena łożysko stożkowe, jest najczęściej stosowanym łożyskiem w pojazdach mechanicznych oraz w motoryzacji. Pierwsza fabryka tych łożysk została założona w Saint Louis. Firma Timken Roller Bearing Axle Company działa do dzisiaj i do dnia dzisiejszego produkuje łożyska stożkowe na całym świecie. Również w Polsce znajduje się fabryka łożysk stożkowych Timken.

Budowa łożyska stożkowego

Stożkowy kształt elementu tocznego oraz bieżni w łożysku stożkowym powoduje, że możliwe jest przenoszenie obciążeń promieniowych oraz osiowych. Łożysko jest typowym łożyskiem dzielonym, możliwe jest rozłączenie pierścienia zewnętrznego od koszyka, w którym znajdują się elementy toczne w postaci stożków. Również sam koszyk można oddzielić od poszczególnych elementów tocznych. Łatwy montaż i demontaż łożyska ma jednak swoje minusy, bowiem łożysko cały czas musi być obciążone siłą osiową, która pozwoli na utrzymanie go w stałej formie. Łożysko stożkowe nie posiada uszczelnień, przez to osadzane jest w oprawach lub specjalnych gniazdach, gdzie możliwe jest doprowadzenie smaru lub innego środka smarnego.

Zastosowanie

Ze względu na możliwość przenoszenia obciążeń wzdłużnych oraz obciążeń poprzecznych, łożyska te stosuje się powszechnie w motoryzacji. Należy jednak pamiętać, że obciążenia wzdłużne przenoszone są tylko w jednym kierunku, stąd zastosowane łożysko stożkowe bardzo często występuje w postaci par  łożysk osadzanych w oprawach lub zamkniętych komorach czy też gniazdach. Obecnie produkuje się wiele typów i rozmiarów łożysk stożkowych. Różnice są niewielkie lub diametralne.  Łożyska stożkowe mogą być produkowane zarówno w formie jednorzędowych jak i dwurzędowych, w zależności od potrzeb. Sporadycznie są również wykorzystywane łożyska wzdłużne, gdzie element toczny w postaci stożka usadowiony jest prostopadle do wału czy też osi na której osadzone jest pracujące łożysko. Wówczas jednak warto zastosować kołnierz zewnętrzny. Dobór łożysk stożkowych, uwarunkowany jest koniecznością przenoszenia obciążeń wzdłużnych o wysokich wartościach. Obciążenia te mogą być bowiem równej wartości co obciążenia poprzeczne. Łożyska stożkowe są więc stosowane tam, gdzie występują znaczące siły osiowe, czyli tam, gdzie nie można zastosować łożysk kulkowych ze względu na możliwość uszkodzenia łożyska i całego łożyskowanego zespołu.

Łożyska to elementy używane w układach, w których jeden element obrotowy wykonuje ruch względem innego. Występują one w różnych odmianach, jednak podstawowy podział wyróżnia łożyska ślizgowe oraz łożyska toczne.

 

Czym charakteryzują się łożyska toczne?

Łożyska toczne mają zdecydowanie najszersze zastosowanie. Składają się z pierścienia zewnętrznego oraz wewnętrznego, a także oczywiście z elementów tocznych. Wybór konkretnego modelu łożyska tocznego uzależniony jest od kilku aspektów, takich jak obciążenie, rozmiar maszyny i jej przeznaczenie oraz specyfika ruchu. To, co determinuje zastosowanie łożyska tocznego jest kształt elementów tocznych. Wyróżniamy tu m.in. łożyska wałeczkowe, baryłkowe, kulkowe, igiełkowe oraz łożyska stożkowe, o których więcej przeczytasz w dalszej części artykułu.

 

Wszystko, co warto wiedzieć o łożyskach stożkowych

Najważniejszym aspektem łożyska jest kształt, jaki przyjmują jego elementy toczne. W przypadku łożyska stożkowego jest to oczywiście stożek, którego rozmiar określa płaszczyzny prostopadłe do osi znajdującej się w pierścieniu wewnętrznym oraz zewnętrznym. Jednocześnie wierzchołki części stożkowych są ulokowane na osi łożyska. Taka konstrukcja powoduje, że łożyska stożkowe są w stanie przenosić zarówno siłę działającą osiowo, jak również promieniowo. Doskonale radzą sobie z przenoszeniem nawet bardzo dużych obciążeń do kolejnych partii maszyny. Warto również zauważyć, że sama wielkość przenoszonego obciążenia zależy od wielkości kąta bieżni. W tym momencie można wspomnieć również o innym podziale łożysk stożkowych, który zależy od kąta działania. Tutaj wyróżniamy łożyska o normalnym, średnim i stromym kącie działania. Ponadto łożyska stożkowe montowane są podwójnie. Niekiedy można spotkać łożyska stożkowe dwurzędowe lub czterorzędowe. Ten rodzaj stosowany jest jako łożysko z pierścieniami wymiennymi, gdyż można tu od siebie oddzielać poszczególne elementy. Przy tego rodzaju łożyskach nie ma zazwyczaj uszczelnienia, dlatego smar wprowadza się w oprawy albo zamknięte komory.

 

Do czego stosuje się łożyska stożkowe?

Łożyska stożkowe używane są przede wszystkim w maszynach posiadających obciążenie o charakterze złożonym. Ich podwójne działanie sprawia, że stosowane są w miejscach, gdzie inne rodzaje łożysk nie byłyby w stanie pracować ze względu na dużą siłę nacisku. Łożyska stożkowe spotkamy więc najczęściej w skrzyniach biegów oraz w piastach samochodów. Mogą być także jednym z elementów walcarki.

 

 

Łożyska stożkowe - rysunek techniczny
ProduktŚrednica wewnętrzna d [mm]Średnica zewnętrzna D [mm]Szerokość B [mm]
 
Łożysko stożkowe 462 TIMKEN
L0103-001-0160
57.1529.31
 
Łożysko stożkowe 32011 SKF
L0103-001-0624
559023
 
Łożysko stożkowe 30310 SKF
L0103-001-0672
5011029.25
 
Łożysko stożkowe 574 TIMKEN
L0103-001-0157
139.9928.57
 
Łożysko stożkowe LM11749/10 TIMKEN
L0103-001-0376
17.4639.8813.84
 
Łożysko stożkowe 32212 TIMKEN
L0103-001-0608
6011029.75
 
Łożysko stożkowe 32011 TIMKEN
L0103-001-0635
559023
 
Łożysko stożkowe 30213 TIMKEN
L0103-001-0656
6512024.75
 
Łożysko stożkowe 30317 FŁT
L0103-001-0673
8518044.50
 
Łożysko stożkowe 32306J.NSK
L0103-001-0859
307228.75
 
Łożysko stożkowe 45287 PREC.3 TIMKEN
L0103-001-0152
53.9730.95
 
Łożysko stożkowe 320/32 ZVL AUTO
L0103-001-0381
325817
 
Łożysko stożkowe 32210 SKF
L0103-001-0617
509024.75
 
Łożysko stożkowe 32013 TIMKEN
L0103-001-0640
6510023
 
Łożysko stożkowe 30220 FŁT
L0103-001-0648
10018037
 
Łożysko stożkowe 30311 TIMKEN
L0103-001-0679
5512031.50
 
Łożysko stożkowe 32307A.ZKL
L0103-001-0860
358032.75
 
Łożysko stożkowe 52637 D TIMKEN
L0103-001-0151
95.25161.9282.55
 
Łożysko stożkowe LM48548/10 CBK333 FŁT
L0103-001-0383
34.9365.0918.03
 
Łożysko stożkowe 30311 SKF
L0103-001-0702
5512031.50
 
Łożysko stożkowe 32309J.NSK
L0103-001-0861
4510038.25
 
Łożysko stożkowe 762 TIMKEN
L0103-001-0146
73.02161.9248.26
 
Łożysko stożkowe CBK088/LM67048/10 KFŁT
L0103-001-0384
31.75059.1315.87
 
Łożysko stożkowe 30210 SKF
L0103-001-0619
509021.75
 
Łożysko stożkowe 32224 QL
L0103-001-0630
12021561.50
 
Łożysko stożkowe 30312 SKF
L0103-001-0719
6013033.50
 
Łożysko stożkowe 32310J.NSK
L0103-001-0862
5011042.25
 
Łożysko stożkowe 19143 DEE TIMKEN
L0103-001-0144
36.5176.20
 
Łożysko stożkowe 32022 FŁT
L0103-001-0650
11017038
 
Łożysko stożkowe 32218 KFŁT
L0103-001-0652
9016042.50
 
Łożysko stożkowe 30303 A.ZVL AUTO
L0103-001-0787
174715.25
 
Łożysko stożkowe 32311-A.FAG
L0103-001-0863
5512045.50
 
Łożysko stożkowe 02878 PREC.3 TIMKEN
L0103-001-0140
34.9373.0222.23
 
Łożysko stożkowe LM12749/LM12710 TIMKEN
L0103-001-0429
21.9945.2415.49
 
Łożysko stożkowe 30211 TIMKEN
L0103-001-0602
5510022.75
 
Łożysko stożkowe 32024 FŁT
L0103-001-0664
12018038
 
Łożysko stożkowe 30306.KJ
L0103-001-0788
307220.75
 
Łożysko stożkowe 32312 A.ZKL
L0103-001-0864
6013048.50
 
Łożysko stożkowe 493 TIMKEN
L0103-001-0134
113.99136.5253.97
 
Łożysko stożkowe CBK093/HM89443/10 KFŁT
L0103-001-0431
33.3376.20029.37
alutec2.pngbeta.pngbosch.pngcrc.pngfanar.pngfatek.pngfenes.pngflt2.pnghiwin.pngigus.pngirwin.pngklingspor.pngknipex.pngleadshine.pngloctite.pnglwadshine.pngmeanweell.pngnsk.pngsiemens.pngstanley2.pngstomil.pngteknomotor2.pngyato.pngyg-1.png