sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych

Łożyska stożkowe

5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Ocena 5.00 (10 głosów)
Łożyska stożkowe

Łożysko stożkowe jest łożyskiem tocznym. Kształt elementu tocznego w łożysku stożkowym przyjmuje kształt stożka ściętego w jednym kierunku, podobnie jak bieżnia, która również przyjmuje kształt stożka. Łożyska stożkowe przenoszą obciążenia osiowe oraz promieniowe, wartość możliwego do przeniesienia obciążenia osiowego jest taka sama co wartość przenoszonego obciążenia promieniowego.

Wynalezione w roku 1898 przez Henry’ego Timkena łożysko stożkowe, jest najczęściej stosowanym łożyskiem w pojazdach mechanicznych oraz w motoryzacji. Pierwsza fabryka tych łożysk została założona w Saint Louis. Firma Timken Roller Bearing Axle Company działa do dzisiaj i do dnia dzisiejszego produkuje łożyska stożkowe na całym świecie. Również w Polsce znajduje się fabryka łożysk stożkowych Timken.

Budowa łożyska stożkowego

Stożkowy kształt elementu tocznego oraz bieżni w łożysku stożkowym powoduje, że możliwe jest przenoszenie obciążeń promieniowych oraz osiowych. Łożysko jest typowym łożyskiem dzielonym, możliwe jest rozłączenie pierścienia zewnętrznego od koszyka, w którym znajdują się elementy toczne w postaci stożków. Również sam koszyk można oddzielić od poszczególnych elementów tocznych. Łatwy montaż i demontaż łożyska ma jednak swoje minusy, bowiem łożysko cały czas musi być obciążone siłą osiową, która pozwoli na utrzymanie go w stałej formie. Łożysko stożkowe nie posiada uszczelnień, przez to osadzane jest w oprawach lub specjalnych gniazdach, gdzie możliwe jest doprowadzenie smaru lub innego środka smarnego.

Zastosowanie

Ze względu na możliwość przenoszenia obciążeń wzdłużnych oraz obciążeń poprzecznych, łożyska te stosuje się powszechnie w motoryzacji. Należy jednak pamiętać, że obciążenia wzdłużne przenoszone są tylko w jednym kierunku, stąd zastosowane łożysko stożkowe bardzo często występuje w postaci par  łożysk osadzanych w oprawach lub zamkniętych komorach czy też gniazdach. Obecnie produkuje się wiele typów i rozmiarów łożysk stożkowych. Różnice są niewielkie lub diametralne.  Łożyska stożkowe mogą być produkowane zarówno w formie jednorzędowych jak i dwurzędowych, w zależności od potrzeb. Sporadycznie są również wykorzystywane łożyska wzdłużne, gdzie element toczny w postaci stożka usadowiony jest prostopadle do wału czy też osi na której osadzone jest pracujące łożysko. Wówczas jednak warto zastosować kołnierz zewnętrzny. Dobór łożysk stożkowych, uwarunkowany jest koniecznością przenoszenia obciążeń wzdłużnych o wysokich wartościach. Obciążenia te mogą być bowiem równej wartości co obciążenia poprzeczne. Łożyska stożkowe są więc stosowane tam, gdzie występują znaczące siły osiowe, czyli tam, gdzie nie można zastosować łożysk kulkowych ze względu na możliwość uszkodzenia łożyska i całego łożyskowanego zespołu.

Łożyska to elementy używane w układach, w których jeden element obrotowy wykonuje ruch względem innego. Występują one w różnych odmianach, jednak podstawowy podział wyróżnia łożyska ślizgowe oraz łożyska toczne.

 

Czym charakteryzują się łożyska toczne?

Łożyska toczne mają zdecydowanie najszersze zastosowanie. Składają się z pierścienia zewnętrznego oraz wewnętrznego, a także oczywiście z elementów tocznych. Wybór konkretnego modelu łożyska tocznego uzależniony jest od kilku aspektów, takich jak obciążenie, rozmiar maszyny i jej przeznaczenie oraz specyfika ruchu. To, co determinuje zastosowanie łożyska tocznego jest kształt elementów tocznych. Wyróżniamy tu m.in. łożyska wałeczkowe, baryłkowe, kulkowe, igiełkowe oraz łożyska stożkowe, o których więcej przeczytasz w dalszej części artykułu.

 

Wszystko, co warto wiedzieć o łożyskach stożkowych

Najważniejszym aspektem łożyska jest kształt, jaki przyjmują jego elementy toczne. W przypadku łożyska stożkowego jest to oczywiście stożek, którego rozmiar określa płaszczyzny prostopadłe do osi znajdującej się w pierścieniu wewnętrznym oraz zewnętrznym. Jednocześnie wierzchołki części stożkowych są ulokowane na osi łożyska. Taka konstrukcja powoduje, że łożyska stożkowe są w stanie przenosić zarówno siłę działającą osiowo, jak również promieniowo. Doskonale radzą sobie z przenoszeniem nawet bardzo dużych obciążeń do kolejnych partii maszyny. Warto również zauważyć, że sama wielkość przenoszonego obciążenia zależy od wielkości kąta bieżni. W tym momencie można wspomnieć również o innym podziale łożysk stożkowych, który zależy od kąta działania. Tutaj wyróżniamy łożyska o normalnym, średnim i stromym kącie działania. Ponadto łożyska stożkowe montowane są podwójnie. Niekiedy można spotkać łożyska stożkowe dwurzędowe lub czterorzędowe. Ten rodzaj stosowany jest jako łożysko z pierścieniami wymiennymi, gdyż można tu od siebie oddzielać poszczególne elementy. Przy tego rodzaju łożyskach nie ma zazwyczaj uszczelnienia, dlatego smar wprowadza się w oprawy albo zamknięte komory.

 

Do czego stosuje się łożyska stożkowe?

Łożyska stożkowe używane są przede wszystkim w maszynach posiadających obciążenie o charakterze złożonym. Ich podwójne działanie sprawia, że stosowane są w miejscach, gdzie inne rodzaje łożysk nie byłyby w stanie pracować ze względu na dużą siłę nacisku. Łożyska stożkowe spotkamy więc najczęściej w skrzyniach biegów oraz w piastach samochodów. Mogą być także jednym z elementów walcarki.

 

 

Łożyska stożkowe - rysunek techniczny
ProduktŚrednica wewnętrzna d [mm]Średnica zewnętrzna D [mm]Szerokość B [mm]
 
Łożysko stożkowe 32206 SKF
L0103-001-0530
306221.25
 
Łożysko stożkowe 30203A.ZKL
L0103-001-0769
174013.25
 
Łożysko stożkowe 31309-A.FAG
L0103-001-0988
4510027.25
 
Łożysko stożkowe LM300849/JLM300816 TIMKEN
L0103-001-0226
40.997817.50
 
Łożysko stożkowe 32004 SKF
L0103-001-0481
204215
 
Łożysko stożkowe 30312 FŁT
L0103-001-0503
6013033.50
 
Łożysko stożkowe 32216 FŁT
L0103-001-0536
8014035.25
 
Łożysko stożkowe 32308 SKF
L0103-001-0659
409035.25
 
Łożysko stożkowe HR 30202.NSK
L0103-001-0768
153511.75
 
Łożysko stożkowe 31308-A.FAG
L0103-001-0996
409025.25
 
Łożysko stożkowe HM804840/HM804810 TIMKEN
L0103-001-0235
41.2895.2530.16
 
Łożysko stożkowe 513-716 MO A KFŁT
L0103-001-0382
386317.10
 
Łożysko stożkowe 32016 QL
L0103-001-0490
8012529
 
Łożysko stożkowe 30313 QL
L0103-001-0511
6514036
 
Łożysko stożkowe 32208 TIMKEN
L0103-001-0537
408024.75
 
Łożysko stożkowe 32315 FŁT
L0103-001-0670
7516058
 
Łożysko stożkowe 30202A.ZKL
L0103-001-0767
153511.75
 
Łożysko stożkowe 31306-A.FAG
L0103-001-1009
307220.75
 
Łożysko stożkowe 24780/24720 TIMKEN
L0103-001-0238
41.2776.20022.22
 
Łożysko stożkowe CBK170 KFŁT
L0103-001-0375
153511
 
Łożysko stożkowe 32015 FŁT
L0103-001-0496
7511525
 
Łożysko stożkowe 30305 SKF
L0103-001-0515
256218.25
 
Łożysko stożkowe 32213 KFŁT
L0103-001-0538
6512032.75
 
Łożysko stożkowe 32314 ZVL AUTO
L0103-001-0671
7015054
 
Łożysko stożkowe 30224 SKF
L0103-001-0754
12021543.50
 
Łożysko stożkowe 31307-A.FAG
L0103-001-1012
358022.75
 
Łożysko stożkowe 33287/33462 TIMKEN
L0103-001-0241
73.02117.4730.16
 
Łożysko stożkowe CBK257 KFŁT
L0103-001-0371
154213
 
Łożysko stożkowe 32016 FŁT
L0103-001-0499
8012529
 
Łożysko stożkowe 30310 KFŁT
L0103-001-0529
5011029.25
 
Łożysko stożkowe 32216 QL
L0103-001-0541
8014035.25
 
Łożysko stożkowe 32309 SKF
L0103-001-0678
4510038.25
 
Łożysko stożkowe 30221 TIMKEN
L0103-001-0748
10519039
 
Łożysko stożkowe 31305A.ZKL
L0103-001-1037
256218.25
 
Łożysko stożkowe HM88547/HM88510 TIMKEN
L0103-001-0242
33.3373.0229.37
 
Łożysko stożkowe CBK323 JL22349/10 TW FŁT
L0103-001-0342
224114.40
 
Łożysko stożkowe 30306 SKF
L0103-001-0546
307220.75
 
Łożysko stożkowe 32316 FŁT
L0103-001-0687
8017061.50
 
Łożysko stożkowe 30224 TIMKEN
L0103-001-0746
12021543.50
 
Łożysko stożkowe 3780/3720 TIMKEN
L0103-001-0245
50.80093.2630.16
alutec2.pngbeta.pngbosch.pngcrc.pngfanar.pngfatek.pngfenes.pngflt2.pnghiwin.pngigus.pngirwin.pngklingspor.pngknipex.pngleadshine.pngloctite.pnglwadshine.pngmeanweell.pngnsk.pngsiemens.pngstanley2.pngstomil.pngteknomotor2.pngyato.pngyg-1.png