sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych

Łożyska stożkowe

5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Ocena 5.00 (10 głosów)
Łożyska stożkowe

Łożysko stożkowe jest łożyskiem tocznym. Kształt elementu tocznego w łożysku stożkowym przyjmuje kształt stożka ściętego w jednym kierunku, podobnie jak bieżnia, która również przyjmuje kształt stożka. Łożyska stożkowe przenoszą obciążenia osiowe oraz promieniowe, wartość możliwego do przeniesienia obciążenia osiowego jest taka sama co wartość przenoszonego obciążenia promieniowego.

Wynalezione w roku 1898 przez Henry’ego Timkena łożysko stożkowe, jest najczęściej stosowanym łożyskiem w pojazdach mechanicznych oraz w motoryzacji. Pierwsza fabryka tych łożysk została założona w Saint Louis. Firma Timken Roller Bearing Axle Company działa do dzisiaj i do dnia dzisiejszego produkuje łożyska stożkowe na całym świecie. Również w Polsce znajduje się fabryka łożysk stożkowych Timken.

Budowa łożyska stożkowego

Stożkowy kształt elementu tocznego oraz bieżni w łożysku stożkowym powoduje, że możliwe jest przenoszenie obciążeń promieniowych oraz osiowych. Łożysko jest typowym łożyskiem dzielonym, możliwe jest rozłączenie pierścienia zewnętrznego od koszyka, w którym znajdują się elementy toczne w postaci stożków. Również sam koszyk można oddzielić od poszczególnych elementów tocznych. Łatwy montaż i demontaż łożyska ma jednak swoje minusy, bowiem łożysko cały czas musi być obciążone siłą osiową, która pozwoli na utrzymanie go w stałej formie. Łożysko stożkowe nie posiada uszczelnień, przez to osadzane jest w oprawach lub specjalnych gniazdach, gdzie możliwe jest doprowadzenie smaru lub innego środka smarnego.

Zastosowanie

Ze względu na możliwość przenoszenia obciążeń wzdłużnych oraz obciążeń poprzecznych, łożyska te stosuje się powszechnie w motoryzacji. Należy jednak pamiętać, że obciążenia wzdłużne przenoszone są tylko w jednym kierunku, stąd zastosowane łożysko stożkowe bardzo często występuje w postaci par  łożysk osadzanych w oprawach lub zamkniętych komorach czy też gniazdach. Obecnie produkuje się wiele typów i rozmiarów łożysk stożkowych. Różnice są niewielkie lub diametralne.  Łożyska stożkowe mogą być produkowane zarówno w formie jednorzędowych jak i dwurzędowych, w zależności od potrzeb. Sporadycznie są również wykorzystywane łożyska wzdłużne, gdzie element toczny w postaci stożka usadowiony jest prostopadle do wału czy też osi na której osadzone jest pracujące łożysko. Wówczas jednak warto zastosować kołnierz zewnętrzny. Dobór łożysk stożkowych, uwarunkowany jest koniecznością przenoszenia obciążeń wzdłużnych o wysokich wartościach. Obciążenia te mogą być bowiem równej wartości co obciążenia poprzeczne. Łożyska stożkowe są więc stosowane tam, gdzie występują znaczące siły osiowe, czyli tam, gdzie nie można zastosować łożysk kulkowych ze względu na możliwość uszkodzenia łożyska i całego łożyskowanego zespołu.

Łożyska to elementy używane w układach, w których jeden element obrotowy wykonuje ruch względem innego. Występują one w różnych odmianach, jednak podstawowy podział wyróżnia łożyska ślizgowe oraz łożyska toczne.

 

Czym charakteryzują się łożyska toczne?

Łożyska toczne mają zdecydowanie najszersze zastosowanie. Składają się z pierścienia zewnętrznego oraz wewnętrznego, a także oczywiście z elementów tocznych. Wybór konkretnego modelu łożyska tocznego uzależniony jest od kilku aspektów, takich jak obciążenie, rozmiar maszyny i jej przeznaczenie oraz specyfika ruchu. To, co determinuje zastosowanie łożyska tocznego jest kształt elementów tocznych. Wyróżniamy tu m.in. łożyska wałeczkowe, baryłkowe, kulkowe, igiełkowe oraz łożyska stożkowe, o których więcej przeczytasz w dalszej części artykułu.

 

Wszystko, co warto wiedzieć o łożyskach stożkowych

Najważniejszym aspektem łożyska jest kształt, jaki przyjmują jego elementy toczne. W przypadku łożyska stożkowego jest to oczywiście stożek, którego rozmiar określa płaszczyzny prostopadłe do osi znajdującej się w pierścieniu wewnętrznym oraz zewnętrznym. Jednocześnie wierzchołki części stożkowych są ulokowane na osi łożyska. Taka konstrukcja powoduje, że łożyska stożkowe są w stanie przenosić zarówno siłę działającą osiowo, jak również promieniowo. Doskonale radzą sobie z przenoszeniem nawet bardzo dużych obciążeń do kolejnych partii maszyny. Warto również zauważyć, że sama wielkość przenoszonego obciążenia zależy od wielkości kąta bieżni. W tym momencie można wspomnieć również o innym podziale łożysk stożkowych, który zależy od kąta działania. Tutaj wyróżniamy łożyska o normalnym, średnim i stromym kącie działania. Ponadto łożyska stożkowe montowane są podwójnie. Niekiedy można spotkać łożyska stożkowe dwurzędowe lub czterorzędowe. Ten rodzaj stosowany jest jako łożysko z pierścieniami wymiennymi, gdyż można tu od siebie oddzielać poszczególne elementy. Przy tego rodzaju łożyskach nie ma zazwyczaj uszczelnienia, dlatego smar wprowadza się w oprawy albo zamknięte komory.

 

Do czego stosuje się łożyska stożkowe?

Łożyska stożkowe używane są przede wszystkim w maszynach posiadających obciążenie o charakterze złożonym. Ich podwójne działanie sprawia, że stosowane są w miejscach, gdzie inne rodzaje łożysk nie byłyby w stanie pracować ze względu na dużą siłę nacisku. Łożyska stożkowe spotkamy więc najczęściej w skrzyniach biegów oraz w piastach samochodów. Mogą być także jednym z elementów walcarki.

 

 

Łożyska stożkowe - rysunek techniczny
ProduktŚrednica wewnętrzna d [mm]Średnica zewnętrzna D [mm]Szerokość B [mm]
 
Łożysko LM78349/10A NSK
L0103-001-0922
3561.9717
 
Łożysko stożkowe 33215.FAG
L0103-001-0962
7513041
 
Łożysko stożkowe 30213A.ZKL
L0103-001-1027
6512024.75
 
Łożysko stożkowe 43131/43312 TIMKEN
L0103-001-0073
33.3379.3725.40
 
Łożysko stożkowe 32218 SPZ
L0103-001-0200
9016042.50
 
Łożysko stożkowe 31313 TIMKEN
L0103-001-0258
6514036
 
Łożysko stożkowe 32313 TIMKEN
L0103-001-0264
6514051
 
Łożysko stożkowe 33017 SKF
L0103-001-0277
8513036
 
Łożysko stożkowe 33112 TIMKEN
L0103-001-0710
6010030
 
Łożysko LM67048/LM67010
L0103-001-0921
31.75059.1315.85
 
Łożysko stożkowe 33216.FAG
L0103-001-0953
8014046
 
Łożysko stożkowe 30207-A.FAG
L0103-001-1023
357218.25
 
Łożysko stożkowe 3478/3420 TIMKEN
L0103-001-0079
34.9279.3729.37
 
Łożysko stożkowe 30305 SPZ
L0103-001-0168
256218.25
 
Łożysko stożkowe 32204 TIMKEN
L0103-001-0227
204719.25
 
Łożysko stożkowe 32015 SKF
L0103-001-0244
7511525
 
Łożysko stożkowe 32315 TIMKEN
L0103-001-0271
7516058
 
Łożysko stożkowe 33021 TIMKEN
L0103-001-0284
10516043
 
Łożysko stożkowe 31311 QL
L0103-001-0365
5512031.50
 
Łożysko stożkowe 33122 SKF
L0103-001-0752
11018058.43
 
Łożysko stożkowe 33217.TIMKEN
L0103-001-0946
8515049
 
Łożysko stożkowe 30208-A.FAG
L0103-001-1018
408019.75
 
Łożysko stożkowe 25577/25523 TIMKEN
L0103-001-0080
42.8782.9326.98
 
Łożysko stożkowe 30309
L0103-001-0178
4510027.25
 
Łożysko stożkowe 32213 TIMKEN
L0103-001-0234
6512033.35
 
Łożysko stożkowe 32028 QL
L0103-001-0252
14021045
 
Łożysko stożkowe 32316 TIMKEN
L0103-001-0281
8017061.50
 
Łożysko stożkowe 33018 SKF
L0103-001-0287
9014039
 
Łożysko stożkowe 31305 FŁT
L0103-001-0377
256218.25
 
Łożysko stożkowe 33109/Q.SKF
L0103-001-0876
458026
 
Łożysko stożkowe 33220.FAG
L0103-001-0883
10018065.68
 
Łożysko stożkowe M12610.TIMKEN
L0103-001-0916
21.4350.0113.97
 
Łożysko stożkowe 30211-DY.FAG
L0103-001-1011
5510022.75
 
Łożysko stożkowe 537/532 TIMKEN
L0103-001-0081
50.800107.9536.51
 
Łożysko stożkowe 30313 ZVL AUTO
L0103-001-0205
6514036
 
Łożysko stożkowe 32022 / SET1052 TIMKEN
L0103-001-0253
11017038
 
Łożysko stożkowe 32221 ZVL AUTO
L0103-001-0255
10519053
 
Łożysko stożkowe 32322 FŁT
L0103-001-0286
11024084.50
 
Łożysko stożkowe 33020 SKF
L0103-001-0291
10015039
 
Łożysko stożkowe 31308 QL
L0103-001-0386
409025.25
alutec2.pngbeta.pngbosch.pngcrc.pngfanar.pngfatek.pngfenes.pngflt2.pnghiwin.pngigus.pngirwin.pngklingspor.pngknipex.pngleadshine.pngloctite.pnglwadshine.pngmeanweell.pngnsk.pngsiemens.pngstanley2.pngstomil.pngteknomotor2.pngyato.pngyg-1.png