sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych

Łożyska stożkowe

5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Ocena 5.00 (10 głosów)
Łożyska stożkowe

Łożysko stożkowe jest łożyskiem tocznym. Kształt elementu tocznego w łożysku stożkowym przyjmuje kształt stożka ściętego w jednym kierunku, podobnie jak bieżnia, która również przyjmuje kształt stożka. Łożyska stożkowe przenoszą obciążenia osiowe oraz promieniowe, wartość możliwego do przeniesienia obciążenia osiowego jest taka sama co wartość przenoszonego obciążenia promieniowego.

Wynalezione w roku 1898 przez Henry’ego Timkena łożysko stożkowe, jest najczęściej stosowanym łożyskiem w pojazdach mechanicznych oraz w motoryzacji. Pierwsza fabryka tych łożysk została założona w Saint Louis. Firma Timken Roller Bearing Axle Company działa do dzisiaj i do dnia dzisiejszego produkuje łożyska stożkowe na całym świecie. Również w Polsce znajduje się fabryka łożysk stożkowych Timken.

Budowa łożyska stożkowego

Stożkowy kształt elementu tocznego oraz bieżni w łożysku stożkowym powoduje, że możliwe jest przenoszenie obciążeń promieniowych oraz osiowych. Łożysko jest typowym łożyskiem dzielonym, możliwe jest rozłączenie pierścienia zewnętrznego od koszyka, w którym znajdują się elementy toczne w postaci stożków. Również sam koszyk można oddzielić od poszczególnych elementów tocznych. Łatwy montaż i demontaż łożyska ma jednak swoje minusy, bowiem łożysko cały czas musi być obciążone siłą osiową, która pozwoli na utrzymanie go w stałej formie. Łożysko stożkowe nie posiada uszczelnień, przez to osadzane jest w oprawach lub specjalnych gniazdach, gdzie możliwe jest doprowadzenie smaru lub innego środka smarnego.

Zastosowanie

Ze względu na możliwość przenoszenia obciążeń wzdłużnych oraz obciążeń poprzecznych, łożyska te stosuje się powszechnie w motoryzacji. Należy jednak pamiętać, że obciążenia wzdłużne przenoszone są tylko w jednym kierunku, stąd zastosowane łożysko stożkowe bardzo często występuje w postaci par  łożysk osadzanych w oprawach lub zamkniętych komorach czy też gniazdach. Obecnie produkuje się wiele typów i rozmiarów łożysk stożkowych. Różnice są niewielkie lub diametralne.  Łożyska stożkowe mogą być produkowane zarówno w formie jednorzędowych jak i dwurzędowych, w zależności od potrzeb. Sporadycznie są również wykorzystywane łożyska wzdłużne, gdzie element toczny w postaci stożka usadowiony jest prostopadle do wału czy też osi na której osadzone jest pracujące łożysko. Wówczas jednak warto zastosować kołnierz zewnętrzny. Dobór łożysk stożkowych, uwarunkowany jest koniecznością przenoszenia obciążeń wzdłużnych o wysokich wartościach. Obciążenia te mogą być bowiem równej wartości co obciążenia poprzeczne. Łożyska stożkowe są więc stosowane tam, gdzie występują znaczące siły osiowe, czyli tam, gdzie nie można zastosować łożysk kulkowych ze względu na możliwość uszkodzenia łożyska i całego łożyskowanego zespołu.

Łożyska to elementy używane w układach, w których jeden element obrotowy wykonuje ruch względem innego. Występują one w różnych odmianach, jednak podstawowy podział wyróżnia łożyska ślizgowe oraz łożyska toczne.

 

Czym charakteryzują się łożyska toczne?

Łożyska toczne mają zdecydowanie najszersze zastosowanie. Składają się z pierścienia zewnętrznego oraz wewnętrznego, a także oczywiście z elementów tocznych. Wybór konkretnego modelu łożyska tocznego uzależniony jest od kilku aspektów, takich jak obciążenie, rozmiar maszyny i jej przeznaczenie oraz specyfika ruchu. To, co determinuje zastosowanie łożyska tocznego jest kształt elementów tocznych. Wyróżniamy tu m.in. łożyska wałeczkowe, baryłkowe, kulkowe, igiełkowe oraz łożyska stożkowe, o których więcej przeczytasz w dalszej części artykułu.

 

Wszystko, co warto wiedzieć o łożyskach stożkowych

Najważniejszym aspektem łożyska jest kształt, jaki przyjmują jego elementy toczne. W przypadku łożyska stożkowego jest to oczywiście stożek, którego rozmiar określa płaszczyzny prostopadłe do osi znajdującej się w pierścieniu wewnętrznym oraz zewnętrznym. Jednocześnie wierzchołki części stożkowych są ulokowane na osi łożyska. Taka konstrukcja powoduje, że łożyska stożkowe są w stanie przenosić zarówno siłę działającą osiowo, jak również promieniowo. Doskonale radzą sobie z przenoszeniem nawet bardzo dużych obciążeń do kolejnych partii maszyny. Warto również zauważyć, że sama wielkość przenoszonego obciążenia zależy od wielkości kąta bieżni. W tym momencie można wspomnieć również o innym podziale łożysk stożkowych, który zależy od kąta działania. Tutaj wyróżniamy łożyska o normalnym, średnim i stromym kącie działania. Ponadto łożyska stożkowe montowane są podwójnie. Niekiedy można spotkać łożyska stożkowe dwurzędowe lub czterorzędowe. Ten rodzaj stosowany jest jako łożysko z pierścieniami wymiennymi, gdyż można tu od siebie oddzielać poszczególne elementy. Przy tego rodzaju łożyskach nie ma zazwyczaj uszczelnienia, dlatego smar wprowadza się w oprawy albo zamknięte komory.

 

Do czego stosuje się łożyska stożkowe?

Łożyska stożkowe używane są przede wszystkim w maszynach posiadających obciążenie o charakterze złożonym. Ich podwójne działanie sprawia, że stosowane są w miejscach, gdzie inne rodzaje łożysk nie byłyby w stanie pracować ze względu na dużą siłę nacisku. Łożyska stożkowe spotkamy więc najczęściej w skrzyniach biegów oraz w piastach samochodów. Mogą być także jednym z elementów walcarki.

 

 

Łożyska stożkowe - rysunek techniczny
ProduktŚrednica wewnętrzna d [mm]Średnica zewnętrzna D [mm]Szerokość B [mm]
 
Łożysko stożkowe 32320.TIMKEN
L0103-001-0871
10021577.50
 
Łożysko stożkowe 30207 SKF
L0103-001-0528
357218.25
 
Łożysko stożkowe M86649/M86610 TIMKEN
L0103-001-0594
30.1664.2921.43
 
Łożysko stożkowe 32215 SKF
L0103-001-0715
7513033.25
 
Łożysko stożkowe 32019 TIMKEN
L0103-001-0722
9514532
 
Łożysko stożkowe 30314-A.FAG
L0103-001-0796
7015038
 
Łożysko stożkowe 32318-A.FAG
L0103-001-0934
9019067.50
 
Łożysko stożkowe 30214 KFŁT
L0103-001-0521
7012526.25
 
Łożysko stożkowe LM501349/LM501310 TIMKEN
L0103-001-0596
41.2873.4319.56
 
Łożysko stożkowe 32218 TIMKEN
L0103-001-0721
9016042.50
 
Łożysko stożkowe 32018 SKF
L0103-001-0730
9014032
 
Łożysko stożkowe 30315J.NSK
L0103-001-0797
7516040
 
Łożysko stożkowe 32313-A.FAG
L0103-001-0955
6514051
 
Łożysko stożkowe 34294 TIMKEN
L0103-001-0118
74.98121.4423.01
 
Łożysko stożkowe 30216 FŁT
L0103-001-0520
8014028.25
 
Łożysko stożkowe M88048/M88010 TIMKEN
L0103-001-0598
33.3468.2622.23
 
Łożysko stożkowe 32216 SKF
L0103-001-0725
8014035.25
 
Łożysko stożkowe 30324-A.FAG
L0103-001-0926
12026059.50
 
Łożysko stożkowe 32304-A.FAG
L0103-001-1020
205222.25
 
Łożysko stożkowe 3977 TIMKEN
L0103-001-0116
60103.4730.04
 
Łożysko stożkowe 30216 QL
L0103-001-0518
8014028.25
 
Łożysko stożkowe M84548/M84510 TIMKEN
L0103-001-0600
25.4057.1519.85
 
Łożysko stożkowe 32222 FŁT
L0103-001-0728
11020056
 
Łożysko stożkowe 32028 ZVL AUTO
L0103-001-0736
14021045
 
Łożysko stożkowe 30322-A.FAG
L0103-001-0929
11024054.50
 
Łożysko stożkowe 32309A.ZKL
L0103-001-1022
4510038.25
 
Łożysko stożkowe 482 TIMKEN
L0103-001-0115
69.85110.4129
 
Łożysko stożkowe 30208 TIMKEN
L0103-001-0510
408019.75
 
Łożysko stożkowe M88043/M88010 TIMKEN
L0103-001-0604
30.1668.2622.23
 
Łożysko stożkowe 32218 FAG
L0103-001-0731
9016042.50
 
Łożysko stożkowe 32026 TIMKEN
L0103-001-0751
13020045
 
Łożysko stożkowe 30320-A.FAG
L0103-001-0933
10021551.50
 
Łożysko stożkowe 32305A.ZKL
L0103-001-1039
256225.25
 
Łożysko stożkowe 47679 TIMKEN
L0103-001-0111
76.20125.4033.33
 
Łożysko stożkowe 30215 FŁT
L0103-001-0505
7513027.75
 
Łożysko stożkowe 320/32 SKF
L0103-001-0609
325817
 
Łożysko stożkowe 32224 FŁT
L0103-001-0740
12021561.50
 
Łożysko stożkowe 32010
L0101-002-5042
508020
 
Łożysko stożkowe 30319-A.FAG
L0103-001-0936
9520049.50
 
Łożysko stożkowe 55443 TIMKEN
L0103-001-0108
78.41112.7120.63
alutec2.pngbeta.pngbosch.pngcrc.pngfanar.pngfatek.pngfenes.pngflt2.pnghiwin.pngigus.pngirwin.pngklingspor.pngknipex.pngleadshine.pngloctite.pnglwadshine.pngmeanweell.pngnsk.pngsiemens.pngstanley2.pngstomil.pngteknomotor2.pngyato.pngyg-1.png