sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych

Łożyska stożkowe

5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Ocena 5.00 (10 głosów)
Łożyska stożkowe

Łożysko stożkowe jest łożyskiem tocznym. Kształt elementu tocznego w łożysku stożkowym przyjmuje kształt stożka ściętego w jednym kierunku, podobnie jak bieżnia, która również przyjmuje kształt stożka. Łożyska stożkowe przenoszą obciążenia osiowe oraz promieniowe, wartość możliwego do przeniesienia obciążenia osiowego jest taka sama co wartość przenoszonego obciążenia promieniowego.

Wynalezione w roku 1898 przez Henry’ego Timkena łożysko stożkowe, jest najczęściej stosowanym łożyskiem w pojazdach mechanicznych oraz w motoryzacji. Pierwsza fabryka tych łożysk została założona w Saint Louis. Firma Timken Roller Bearing Axle Company działa do dzisiaj i do dnia dzisiejszego produkuje łożyska stożkowe na całym świecie. Również w Polsce znajduje się fabryka łożysk stożkowych Timken.

Budowa łożyska stożkowego

Stożkowy kształt elementu tocznego oraz bieżni w łożysku stożkowym powoduje, że możliwe jest przenoszenie obciążeń promieniowych oraz osiowych. Łożysko jest typowym łożyskiem dzielonym, możliwe jest rozłączenie pierścienia zewnętrznego od koszyka, w którym znajdują się elementy toczne w postaci stożków. Również sam koszyk można oddzielić od poszczególnych elementów tocznych. Łatwy montaż i demontaż łożyska ma jednak swoje minusy, bowiem łożysko cały czas musi być obciążone siłą osiową, która pozwoli na utrzymanie go w stałej formie. Łożysko stożkowe nie posiada uszczelnień, przez to osadzane jest w oprawach lub specjalnych gniazdach, gdzie możliwe jest doprowadzenie smaru lub innego środka smarnego.

Zastosowanie

Ze względu na możliwość przenoszenia obciążeń wzdłużnych oraz obciążeń poprzecznych, łożyska te stosuje się powszechnie w motoryzacji. Należy jednak pamiętać, że obciążenia wzdłużne przenoszone są tylko w jednym kierunku, stąd zastosowane łożysko stożkowe bardzo często występuje w postaci par  łożysk osadzanych w oprawach lub zamkniętych komorach czy też gniazdach. Obecnie produkuje się wiele typów i rozmiarów łożysk stożkowych. Różnice są niewielkie lub diametralne.  Łożyska stożkowe mogą być produkowane zarówno w formie jednorzędowych jak i dwurzędowych, w zależności od potrzeb. Sporadycznie są również wykorzystywane łożyska wzdłużne, gdzie element toczny w postaci stożka usadowiony jest prostopadle do wału czy też osi na której osadzone jest pracujące łożysko. Wówczas jednak warto zastosować kołnierz zewnętrzny. Dobór łożysk stożkowych, uwarunkowany jest koniecznością przenoszenia obciążeń wzdłużnych o wysokich wartościach. Obciążenia te mogą być bowiem równej wartości co obciążenia poprzeczne. Łożyska stożkowe są więc stosowane tam, gdzie występują znaczące siły osiowe, czyli tam, gdzie nie można zastosować łożysk kulkowych ze względu na możliwość uszkodzenia łożyska i całego łożyskowanego zespołu.

Łożyska to elementy używane w układach, w których jeden element obrotowy wykonuje ruch względem innego. Występują one w różnych odmianach, jednak podstawowy podział wyróżnia łożyska ślizgowe oraz łożyska toczne.

 

Czym charakteryzują się łożyska toczne?

Łożyska toczne mają zdecydowanie najszersze zastosowanie. Składają się z pierścienia zewnętrznego oraz wewnętrznego, a także oczywiście z elementów tocznych. Wybór konkretnego modelu łożyska tocznego uzależniony jest od kilku aspektów, takich jak obciążenie, rozmiar maszyny i jej przeznaczenie oraz specyfika ruchu. To, co determinuje zastosowanie łożyska tocznego jest kształt elementów tocznych. Wyróżniamy tu m.in. łożyska wałeczkowe, baryłkowe, kulkowe, igiełkowe oraz łożyska stożkowe, o których więcej przeczytasz w dalszej części artykułu.

 

Wszystko, co warto wiedzieć o łożyskach stożkowych

Najważniejszym aspektem łożyska jest kształt, jaki przyjmują jego elementy toczne. W przypadku łożyska stożkowego jest to oczywiście stożek, którego rozmiar określa płaszczyzny prostopadłe do osi znajdującej się w pierścieniu wewnętrznym oraz zewnętrznym. Jednocześnie wierzchołki części stożkowych są ulokowane na osi łożyska. Taka konstrukcja powoduje, że łożyska stożkowe są w stanie przenosić zarówno siłę działającą osiowo, jak również promieniowo. Doskonale radzą sobie z przenoszeniem nawet bardzo dużych obciążeń do kolejnych partii maszyny. Warto również zauważyć, że sama wielkość przenoszonego obciążenia zależy od wielkości kąta bieżni. W tym momencie można wspomnieć również o innym podziale łożysk stożkowych, który zależy od kąta działania. Tutaj wyróżniamy łożyska o normalnym, średnim i stromym kącie działania. Ponadto łożyska stożkowe montowane są podwójnie. Niekiedy można spotkać łożyska stożkowe dwurzędowe lub czterorzędowe. Ten rodzaj stosowany jest jako łożysko z pierścieniami wymiennymi, gdyż można tu od siebie oddzielać poszczególne elementy. Przy tego rodzaju łożyskach nie ma zazwyczaj uszczelnienia, dlatego smar wprowadza się w oprawy albo zamknięte komory.

 

Do czego stosuje się łożyska stożkowe?

Łożyska stożkowe używane są przede wszystkim w maszynach posiadających obciążenie o charakterze złożonym. Ich podwójne działanie sprawia, że stosowane są w miejscach, gdzie inne rodzaje łożysk nie byłyby w stanie pracować ze względu na dużą siłę nacisku. Łożyska stożkowe spotkamy więc najczęściej w skrzyniach biegów oraz w piastach samochodów. Mogą być także jednym z elementów walcarki.

 

 

Łożyska stożkowe - rysunek techniczny
ProduktŚrednica wewnętrzna d [mm]Średnica zewnętrzna D [mm]Szerokość B [mm]
 
Łożysko stożkowe 30210 TIMKEN
L0103-001-0586
509021.75
 
Łożysko stożkowe 32013 SKF
L0103-001-0667
6510023
 
Łożysko stożkowe 32220 FŁT
L0103-001-0669
10018049
 
Łożysko stożkowe 32312A.QL
L0103-001-0865
6013048.50
 
Łożysko stożkowe 02820 PREC.3 TIMKEN
L0103-001-0133
28.5773.0217.46
 
Łożysko stożkowe L45449/L45410 TIMKEN
L0103-001-0454
2950.2914.22
 
Łożysko stożkowe 30209 SKF
L0103-001-0579
458520.75
 
Łożysko stożkowe 32212 SKF
L0103-001-0677
6011029.75
 
Łożysko stożkowe 32014 SKF
L0103-001-0680
7011025
 
Łożysko stożkowe 30307A.ZKL
L0103-001-0790
358022.75
 
Łożysko stożkowe 32314-A.FAG
L0103-001-0866
7015054
 
Łożysko stożkowe 6536 TIMKEN
L0103-001-0131
88.90161.9242.86
 
Łożysko stożkowe LM48548/LM48510 TIMKEN
L0103-001-0459
34.9365.0918.03
 
Łożysko stożkowe 30218 FŁT
L0103-001-0565
9016032.50
 
Łożysko stożkowe 32214 TIMKEN
L0103-001-0681
7012533.25
 
Łożysko stożkowe 30307-A.FAG
L0103-001-0791
358022.75
 
Łożysko stożkowe 32315-A.FAG
L0103-001-0867
7516058
 
Łożysko stożkowe 681 TIMKEN
L0103-001-0129
92.07155.7041.27
 
Łożysko stożkowe JL69349/JL69310 TIMKEN
L0103-001-0463
386317
 
Łożysko stożkowe 30208 SKF
L0103-001-0559
408019.75
 
Łożysko stożkowe 32016 TIMKEN
L0103-001-0686
8012529
 
Łożysko stożkowe 32215 TIMKEN
L0103-001-0691
7513033.25
 
Łożysko stożkowe 30307
L0103-001-0792
358022.75
 
Łożysko stożkowe 32316-A.FAG
L0103-001-0868
8017061.50
 
Łożysko stożkowe 14118 AS TIMKEN
L0103-001-0128
29.9861.6019.20
 
Łożysko stożkowe 320/28 SKF
L0103-001-0531
285216
 
Łożysko stożkowe 30217 QL
L0103-001-0553
8515030.50
 
Łożysko stożkowe 32213 SKF
L0103-001-0701
6512033.35
 
Łożysko stożkowe 30312.SKF
L0103-001-0793
6013033.50
 
Łożysko stożkowe 32317.TIMKEN
L0103-001-0869
8518063.50
 
Łożysko stożkowe 30217 FŁT
L0103-001-0542
8515030.50
 
Łożysko stożkowe LM300849/LM300811 TIMKEN
L0103-001-0575
40.9867.9717.50
 
Łożysko stożkowe 32216 TIMKEN
L0103-001-0705
8014035.25
 
Łożysko stożkowe 32016 SKF
L0103-001-0712
8012529
 
Łożysko stożkowe 30313J.NSK
L0103-001-0794
6514036
 
Łożysko stożkowe JXC25469 TIMKEN
L0103-001-0123
498443
 
Łożysko stożkowe 30215 ZVL AUTO
L0103-001-0534
7513027.75
 
Łożysko stożkowe LM29749/LM29710 TIMKEN
L0103-001-0576
38.1065.0918.03
 
Łożysko stożkowe 32214 SKF
L0103-001-0709
7012533.25
 
Łożysko stożkowe 32017 SKF
L0103-001-0720
8513029
alutec2.pngbeta.pngbosch.pngcrc.pngfanar.pngfatek.pngfenes.pngflt2.pnghiwin.pngigus.pngirwin.pngklingspor.pngknipex.pngleadshine.pngloctite.pnglwadshine.pngmeanweell.pngnsk.pngsiemens.pngstanley2.pngstomil.pngteknomotor2.pngyato.pngyg-1.png