sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych

Łożyska stożkowe

5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Ocena 5.00 (10 głosów)
Łożyska stożkowe

Łożysko stożkowe jest łożyskiem tocznym. Kształt elementu tocznego w łożysku stożkowym przyjmuje kształt stożka ściętego w jednym kierunku, podobnie jak bieżnia, która również przyjmuje kształt stożka. Łożyska stożkowe przenoszą obciążenia osiowe oraz promieniowe, wartość możliwego do przeniesienia obciążenia osiowego jest taka sama co wartość przenoszonego obciążenia promieniowego.

Wynalezione w roku 1898 przez Henry’ego Timkena łożysko stożkowe, jest najczęściej stosowanym łożyskiem w pojazdach mechanicznych oraz w motoryzacji. Pierwsza fabryka tych łożysk została założona w Saint Louis. Firma Timken Roller Bearing Axle Company działa do dzisiaj i do dnia dzisiejszego produkuje łożyska stożkowe na całym świecie. Również w Polsce znajduje się fabryka łożysk stożkowych Timken.

Budowa łożyska stożkowego

Stożkowy kształt elementu tocznego oraz bieżni w łożysku stożkowym powoduje, że możliwe jest przenoszenie obciążeń promieniowych oraz osiowych. Łożysko jest typowym łożyskiem dzielonym, możliwe jest rozłączenie pierścienia zewnętrznego od koszyka, w którym znajdują się elementy toczne w postaci stożków. Również sam koszyk można oddzielić od poszczególnych elementów tocznych. Łatwy montaż i demontaż łożyska ma jednak swoje minusy, bowiem łożysko cały czas musi być obciążone siłą osiową, która pozwoli na utrzymanie go w stałej formie. Łożysko stożkowe nie posiada uszczelnień, przez to osadzane jest w oprawach lub specjalnych gniazdach, gdzie możliwe jest doprowadzenie smaru lub innego środka smarnego.

Zastosowanie

Ze względu na możliwość przenoszenia obciążeń wzdłużnych oraz obciążeń poprzecznych, łożyska te stosuje się powszechnie w motoryzacji. Należy jednak pamiętać, że obciążenia wzdłużne przenoszone są tylko w jednym kierunku, stąd zastosowane łożysko stożkowe bardzo często występuje w postaci par  łożysk osadzanych w oprawach lub zamkniętych komorach czy też gniazdach. Obecnie produkuje się wiele typów i rozmiarów łożysk stożkowych. Różnice są niewielkie lub diametralne.  Łożyska stożkowe mogą być produkowane zarówno w formie jednorzędowych jak i dwurzędowych, w zależności od potrzeb. Sporadycznie są również wykorzystywane łożyska wzdłużne, gdzie element toczny w postaci stożka usadowiony jest prostopadle do wału czy też osi na której osadzone jest pracujące łożysko. Wówczas jednak warto zastosować kołnierz zewnętrzny. Dobór łożysk stożkowych, uwarunkowany jest koniecznością przenoszenia obciążeń wzdłużnych o wysokich wartościach. Obciążenia te mogą być bowiem równej wartości co obciążenia poprzeczne. Łożyska stożkowe są więc stosowane tam, gdzie występują znaczące siły osiowe, czyli tam, gdzie nie można zastosować łożysk kulkowych ze względu na możliwość uszkodzenia łożyska i całego łożyskowanego zespołu.

Łożyska to elementy używane w układach, w których jeden element obrotowy wykonuje ruch względem innego. Występują one w różnych odmianach, jednak podstawowy podział wyróżnia łożyska ślizgowe oraz łożyska toczne.

 

Czym charakteryzują się łożyska toczne?

Łożyska toczne mają zdecydowanie najszersze zastosowanie. Składają się z pierścienia zewnętrznego oraz wewnętrznego, a także oczywiście z elementów tocznych. Wybór konkretnego modelu łożyska tocznego uzależniony jest od kilku aspektów, takich jak obciążenie, rozmiar maszyny i jej przeznaczenie oraz specyfika ruchu. To, co determinuje zastosowanie łożyska tocznego jest kształt elementów tocznych. Wyróżniamy tu m.in. łożyska wałeczkowe, baryłkowe, kulkowe, igiełkowe oraz łożyska stożkowe, o których więcej przeczytasz w dalszej części artykułu.

 

Wszystko, co warto wiedzieć o łożyskach stożkowych

Najważniejszym aspektem łożyska jest kształt, jaki przyjmują jego elementy toczne. W przypadku łożyska stożkowego jest to oczywiście stożek, którego rozmiar określa płaszczyzny prostopadłe do osi znajdującej się w pierścieniu wewnętrznym oraz zewnętrznym. Jednocześnie wierzchołki części stożkowych są ulokowane na osi łożyska. Taka konstrukcja powoduje, że łożyska stożkowe są w stanie przenosić zarówno siłę działającą osiowo, jak również promieniowo. Doskonale radzą sobie z przenoszeniem nawet bardzo dużych obciążeń do kolejnych partii maszyny. Warto również zauważyć, że sama wielkość przenoszonego obciążenia zależy od wielkości kąta bieżni. W tym momencie można wspomnieć również o innym podziale łożysk stożkowych, który zależy od kąta działania. Tutaj wyróżniamy łożyska o normalnym, średnim i stromym kącie działania. Ponadto łożyska stożkowe montowane są podwójnie. Niekiedy można spotkać łożyska stożkowe dwurzędowe lub czterorzędowe. Ten rodzaj stosowany jest jako łożysko z pierścieniami wymiennymi, gdyż można tu od siebie oddzielać poszczególne elementy. Przy tego rodzaju łożyskach nie ma zazwyczaj uszczelnienia, dlatego smar wprowadza się w oprawy albo zamknięte komory.

 

Do czego stosuje się łożyska stożkowe?

Łożyska stożkowe używane są przede wszystkim w maszynach posiadających obciążenie o charakterze złożonym. Ich podwójne działanie sprawia, że stosowane są w miejscach, gdzie inne rodzaje łożysk nie byłyby w stanie pracować ze względu na dużą siłę nacisku. Łożyska stożkowe spotkamy więc najczęściej w skrzyniach biegów oraz w piastach samochodów. Mogą być także jednym z elementów walcarki.

 

 

Łożyska stożkowe - rysunek techniczny
ProduktŚrednica wewnętrzna d [mm]Średnica zewnętrzna D [mm]Szerokość B [mm]
 
Łożysko stożkowe 33115.TIMKEN
L0103-001-0877
7512537
 
Łożysko stożkowe 33214.TIMKEN
L0103-001-0882
7012541
 
Łożysko stożkowe CBK 416.FŁT3
L0103-001-0913
41.2773.4319.55
 
Łożysko stożkowe 30210-A.FAG
L0103-001-1010
509021.75
 
Łożysko stożkowe 33889/33822 TIMKEN
L0103-001-0083
50.80095.2527.78
 
Łożysko stożkowe 30309 SKF
L0103-001-0213
4510027.25
 
Łożysko stożkowe 32222 SPZ
L0103-001-0259
11020056
 
Łożysko stożkowe 32021 TIMKEN
L0103-001-0276
10516037.10
 
Łożysko stożkowe 33022 TIMKEN
L0103-001-0295
11017047
 
Łożysko stożkowe 32317 TIMKEN
L0103-001-0298
8518063.50
 
Łożysko stożkowe LM104911.TIMKEN
L0103-001-0911
50.80082.5516.51
 
Łożysko stożkowe 33122.FAG
L0103-001-0938
11018058.43
 
Łożysko stożkowe 30217A.ZKL
L0103-001-1007
8515030.50
 
Łożysko stożkowe 418/414 TIMKEN
L0103-001-0092
38.1088.5026.98
 
Łożysko stożkowe 30316 QL
L0103-001-0216
8017042.50
 
Łożysko stożkowe 32217 TIMKEN
L0103-001-0272
8515038.50
 
Łożysko stożkowe 32024 SKF
L0103-001-0283
12018038
 
Łożysko stożkowe 33024 TIMKEN
L0103-001-0301
12018048
 
Łożysko stożkowe 32315 SKF
L0103-001-0302
7516058
 
Łożysko stożkowe 31306 FŁT
L0103-001-0393
307220.75
 
Łożysko stożkowe 33208 A.KFŁT
L0103-001-0880
408032
 
Łożysko stożkowe L44643/10.TIMKEN
L0103-001-0909
25.4050.3014.73
 
Łożysko stożkowe 33118.FAG
L0103-001-0952
9015045
 
Łożysko stożkowe 30218A.ZKL
L0103-001-1004
9016032.50
 
Łożysko stożkowe HM215249/HM215210 TIMKEN
L0103-001-0097
75.9913239
 
Łożysko stożkowe 30317 QL
L0103-001-0229
8518044.50
 
Łożysko stożkowe 32221 TIMKEN
L0103-001-0278
10519053
 
Łożysko stożkowe 32021 SKF
L0103-001-0293
10516035
 
Łożysko stożkowe 32318 TIMKEN
L0103-001-0306
9019067.50
 
Łożysko stożkowe 31307 FŁT
L0103-001-0397
358022.75
 
Łożysko stożkowe 33020 QL
L0103-001-0484
10015039
 
Łożysko stożkowe 33207J.NSK
L0103-001-0879
357229.40
 
Pierścień L44610.TIMKEN
L0103-001-0908
23.8150.2910.67
 
Łożysko stożkowe 33117.FAG
L0103-001-0961
8514041
 
Łożysko stożkowe 30212-A.FAG
L0103-001-1000
6011023.75
 
Łożysko stożkowe 3585/3525 TIMKEN
L0103-001-0102
41.2787.3130.16
 
Łożysko stożkowe 30316 TIMKEN
L0103-001-0270
8017042.50
 
Łożysko stożkowe 32219 TIMKEN
L0103-001-0294
9517045.50
 
Łożysko stożkowe 32022 SKF
L0103-001-0297
11017038
 
Łożysko stożkowe 32322 FAG
L0103-001-0313
11024084.50
alutec2.pngbeta.pngbosch.pngcrc.pngfanar.pngfatek.pngfenes.pngflt2.pnghiwin.pngigus.pngirwin.pngklingspor.pngknipex.pngleadshine.pngloctite.pnglwadshine.pngmeanweell.pngnsk.pngsiemens.pngstanley2.pngstomil.pngteknomotor2.pngyato.pngyg-1.png