sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych

Łożyska stożkowe

5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Ocena 5.00 (10 głosów)
Łożyska stożkowe

Łożysko stożkowe jest łożyskiem tocznym. Kształt elementu tocznego w łożysku stożkowym przyjmuje kształt stożka ściętego w jednym kierunku, podobnie jak bieżnia, która również przyjmuje kształt stożka. Łożyska stożkowe przenoszą obciążenia osiowe oraz promieniowe, wartość możliwego do przeniesienia obciążenia osiowego jest taka sama co wartość przenoszonego obciążenia promieniowego.

Wynalezione w roku 1898 przez Henry’ego Timkena łożysko stożkowe, jest najczęściej stosowanym łożyskiem w pojazdach mechanicznych oraz w motoryzacji. Pierwsza fabryka tych łożysk została założona w Saint Louis. Firma Timken Roller Bearing Axle Company działa do dzisiaj i do dnia dzisiejszego produkuje łożyska stożkowe na całym świecie. Również w Polsce znajduje się fabryka łożysk stożkowych Timken.

Budowa łożyska stożkowego

Stożkowy kształt elementu tocznego oraz bieżni w łożysku stożkowym powoduje, że możliwe jest przenoszenie obciążeń promieniowych oraz osiowych. Łożysko jest typowym łożyskiem dzielonym, możliwe jest rozłączenie pierścienia zewnętrznego od koszyka, w którym znajdują się elementy toczne w postaci stożków. Również sam koszyk można oddzielić od poszczególnych elementów tocznych. Łatwy montaż i demontaż łożyska ma jednak swoje minusy, bowiem łożysko cały czas musi być obciążone siłą osiową, która pozwoli na utrzymanie go w stałej formie. Łożysko stożkowe nie posiada uszczelnień, przez to osadzane jest w oprawach lub specjalnych gniazdach, gdzie możliwe jest doprowadzenie smaru lub innego środka smarnego.

Zastosowanie

Ze względu na możliwość przenoszenia obciążeń wzdłużnych oraz obciążeń poprzecznych, łożyska te stosuje się powszechnie w motoryzacji. Należy jednak pamiętać, że obciążenia wzdłużne przenoszone są tylko w jednym kierunku, stąd zastosowane łożysko stożkowe bardzo często występuje w postaci par  łożysk osadzanych w oprawach lub zamkniętych komorach czy też gniazdach. Obecnie produkuje się wiele typów i rozmiarów łożysk stożkowych. Różnice są niewielkie lub diametralne.  Łożyska stożkowe mogą być produkowane zarówno w formie jednorzędowych jak i dwurzędowych, w zależności od potrzeb. Sporadycznie są również wykorzystywane łożyska wzdłużne, gdzie element toczny w postaci stożka usadowiony jest prostopadle do wału czy też osi na której osadzone jest pracujące łożysko. Wówczas jednak warto zastosować kołnierz zewnętrzny. Dobór łożysk stożkowych, uwarunkowany jest koniecznością przenoszenia obciążeń wzdłużnych o wysokich wartościach. Obciążenia te mogą być bowiem równej wartości co obciążenia poprzeczne. Łożyska stożkowe są więc stosowane tam, gdzie występują znaczące siły osiowe, czyli tam, gdzie nie można zastosować łożysk kulkowych ze względu na możliwość uszkodzenia łożyska i całego łożyskowanego zespołu.

Łożyska to elementy używane w układach, w których jeden element obrotowy wykonuje ruch względem innego. Występują one w różnych odmianach, jednak podstawowy podział wyróżnia łożyska ślizgowe oraz łożyska toczne.

 

Czym charakteryzują się łożyska toczne?

Łożyska toczne mają zdecydowanie najszersze zastosowanie. Składają się z pierścienia zewnętrznego oraz wewnętrznego, a także oczywiście z elementów tocznych. Wybór konkretnego modelu łożyska tocznego uzależniony jest od kilku aspektów, takich jak obciążenie, rozmiar maszyny i jej przeznaczenie oraz specyfika ruchu. To, co determinuje zastosowanie łożyska tocznego jest kształt elementów tocznych. Wyróżniamy tu m.in. łożyska wałeczkowe, baryłkowe, kulkowe, igiełkowe oraz łożyska stożkowe, o których więcej przeczytasz w dalszej części artykułu.

 

Wszystko, co warto wiedzieć o łożyskach stożkowych

Najważniejszym aspektem łożyska jest kształt, jaki przyjmują jego elementy toczne. W przypadku łożyska stożkowego jest to oczywiście stożek, którego rozmiar określa płaszczyzny prostopadłe do osi znajdującej się w pierścieniu wewnętrznym oraz zewnętrznym. Jednocześnie wierzchołki części stożkowych są ulokowane na osi łożyska. Taka konstrukcja powoduje, że łożyska stożkowe są w stanie przenosić zarówno siłę działającą osiowo, jak również promieniowo. Doskonale radzą sobie z przenoszeniem nawet bardzo dużych obciążeń do kolejnych partii maszyny. Warto również zauważyć, że sama wielkość przenoszonego obciążenia zależy od wielkości kąta bieżni. W tym momencie można wspomnieć również o innym podziale łożysk stożkowych, który zależy od kąta działania. Tutaj wyróżniamy łożyska o normalnym, średnim i stromym kącie działania. Ponadto łożyska stożkowe montowane są podwójnie. Niekiedy można spotkać łożyska stożkowe dwurzędowe lub czterorzędowe. Ten rodzaj stosowany jest jako łożysko z pierścieniami wymiennymi, gdyż można tu od siebie oddzielać poszczególne elementy. Przy tego rodzaju łożyskach nie ma zazwyczaj uszczelnienia, dlatego smar wprowadza się w oprawy albo zamknięte komory.

 

Do czego stosuje się łożyska stożkowe?

Łożyska stożkowe używane są przede wszystkim w maszynach posiadających obciążenie o charakterze złożonym. Ich podwójne działanie sprawia, że stosowane są w miejscach, gdzie inne rodzaje łożysk nie byłyby w stanie pracować ze względu na dużą siłę nacisku. Łożyska stożkowe spotkamy więc najczęściej w skrzyniach biegów oraz w piastach samochodów. Mogą być także jednym z elementów walcarki.

 

 

Łożyska stożkowe - rysunek techniczny
ProduktŚrednica wewnętrzna d [mm]Średnica zewnętrzna D [mm]Szerokość B [mm]
 
Łożysko stożkowe 32311 FŁT
L0103-001-0532
5512045.50
 
Łożysko stożkowe 31306 SKF
L0103-001-0663
307220.75
 
Łożysko stożkowe 30230.SKF
L0103-001-0786
15027049
 
Łożysko stożkowe 472D.TIMKEN
L0103-001-0885
7012053.97
 
Łożysko stożkowe 33011.FAG
L0103-001-0994
559027
 
Łożysko stożkowe 33281 TIMKEN
L0103-001-0069
71.43109.4330.16
 
Łożysko stożkowe 6580/6535 TIMKEN
L0103-001-0154
88.90161.9353.98
 
Łożysko stożkowe 32010 FŁT
L0103-001-0400
508020
 
Łożysko stożkowe 30308 FŁT
L0103-001-0403
409025.25
 
Łożysko stożkowe 32207 KFŁT
L0103-001-0427
357224.25
 
Łożysko stożkowe 32310 KFŁT
L0103-001-0548
5011042.25
 
Łożysko stożkowe 31307 SKF
L0103-001-0676
358022.75
 
Łożysko stożkowe 30226.ZKL
L0103-001-0785
13023043.75
 
Łożysko stożkowe 33010.FAG
L0103-001-0999
508024
 
Łożysko stożkowe 594/592 TIMKEN
L0103-001-0155
95.25152.4036.69
 
Łożysko stożkowe 32012 QL
L0103-001-0405
609523
 
Łożysko stożkowe 30309 FŁT
L0103-001-0415
4510027.25
 
Łożysko stożkowe 32208 KFŁT
L0103-001-0436
408024.75
 
Łożysko stożkowe 32304 SKF
L0103-001-0555
205222.25
 
Łożysko stożkowe 31308 SKF
L0103-001-0696
409025.25
 
Łożysko stożkowe 16284B.TIMKEN
L0103-001-0763
56.6572.2315.87
 
Łożysko stożkowe 30224A.ZKL
L0103-001-0784
12021543.50
 
Łożysko stożkowe 9285/9220 TIMKEN
L0103-001-0156
76.20161.9249.21
 
Łożysko stożkowe 32011 FŁT
L0103-001-0407
559023
 
Łożysko stożkowe 32212 QL
L0103-001-0437
6011029.75
 
Łożysko stożkowe 32305 TIMKEN
L0103-001-0567
256225.25
 
Łożysko stożkowe 31314 TIMKEN
L0103-001-0726
7015038
 
Łożysko stożkowe 13889-90043 Prec.3.TIMKEN
L0103-001-0762
38.1063.5038.10
 
Łożysko stożkowe 30219A.FŁT
L0103-001-0783
9517034.50
 
Łożysko stożkowe 6375/6320 TIMKEN
L0103-001-0158
57.15135.7653.96
 
Łożysko stożkowe 32013 QL
L0103-001-0408
6510023
 
Łożysko stożkowe 32212 FŁT
L0103-001-0438
6011029.75
 
Łożysko stożkowe 30307 KFŁT
L0103-001-0441
358022.75
 
Łożysko stożkowe 32305 SKF
L0103-001-0568
256225.25
 
Łożysko stożkowe 31318 TIMKEN
L0103-001-0755
9019046.50
 
Łożysko stożkowe 30216A.ZVL AUTO
L0103-001-0782
8014028.25
 
Łożysko stożkowe 365/363 D 90151 TIMKEN
L0103-001-0161
509050.01
 
Łożysko stożkowe 32012 FŁT
L0103-001-0416
609523
 
Łożysko stożkowe 30302 TIMKEN
L0103-001-0443
154214.25
 
Łożysko stożkowe 32210 KFŁT
L0103-001-0457
509024.75
alutec2.pngbeta.pngbosch.pngcrc.pngfanar.pngfatek.pngfenes.pngflt2.pnghiwin.pngigus.pngirwin.pngklingspor.pngknipex.pngleadshine.pngloctite.pnglwadshine.pngmeanweell.pngnsk.pngsiemens.pngstanley2.pngstomil.pngteknomotor2.pngyato.pngyg-1.png