sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych

Łożyska stożkowe

5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Ocena 5.00 (10 głosów)
Łożyska stożkowe

Łożysko stożkowe jest łożyskiem tocznym. Kształt elementu tocznego w łożysku stożkowym przyjmuje kształt stożka ściętego w jednym kierunku, podobnie jak bieżnia, która również przyjmuje kształt stożka. Łożyska stożkowe przenoszą obciążenia osiowe oraz promieniowe, wartość możliwego do przeniesienia obciążenia osiowego jest taka sama co wartość przenoszonego obciążenia promieniowego.

Wynalezione w roku 1898 przez Henry’ego Timkena łożysko stożkowe, jest najczęściej stosowanym łożyskiem w pojazdach mechanicznych oraz w motoryzacji. Pierwsza fabryka tych łożysk została założona w Saint Louis. Firma Timken Roller Bearing Axle Company działa do dzisiaj i do dnia dzisiejszego produkuje łożyska stożkowe na całym świecie. Również w Polsce znajduje się fabryka łożysk stożkowych Timken.

Budowa łożyska stożkowego

Stożkowy kształt elementu tocznego oraz bieżni w łożysku stożkowym powoduje, że możliwe jest przenoszenie obciążeń promieniowych oraz osiowych. Łożysko jest typowym łożyskiem dzielonym, możliwe jest rozłączenie pierścienia zewnętrznego od koszyka, w którym znajdują się elementy toczne w postaci stożków. Również sam koszyk można oddzielić od poszczególnych elementów tocznych. Łatwy montaż i demontaż łożyska ma jednak swoje minusy, bowiem łożysko cały czas musi być obciążone siłą osiową, która pozwoli na utrzymanie go w stałej formie. Łożysko stożkowe nie posiada uszczelnień, przez to osadzane jest w oprawach lub specjalnych gniazdach, gdzie możliwe jest doprowadzenie smaru lub innego środka smarnego.

Zastosowanie

Ze względu na możliwość przenoszenia obciążeń wzdłużnych oraz obciążeń poprzecznych, łożyska te stosuje się powszechnie w motoryzacji. Należy jednak pamiętać, że obciążenia wzdłużne przenoszone są tylko w jednym kierunku, stąd zastosowane łożysko stożkowe bardzo często występuje w postaci par  łożysk osadzanych w oprawach lub zamkniętych komorach czy też gniazdach. Obecnie produkuje się wiele typów i rozmiarów łożysk stożkowych. Różnice są niewielkie lub diametralne.  Łożyska stożkowe mogą być produkowane zarówno w formie jednorzędowych jak i dwurzędowych, w zależności od potrzeb. Sporadycznie są również wykorzystywane łożyska wzdłużne, gdzie element toczny w postaci stożka usadowiony jest prostopadle do wału czy też osi na której osadzone jest pracujące łożysko. Wówczas jednak warto zastosować kołnierz zewnętrzny. Dobór łożysk stożkowych, uwarunkowany jest koniecznością przenoszenia obciążeń wzdłużnych o wysokich wartościach. Obciążenia te mogą być bowiem równej wartości co obciążenia poprzeczne. Łożyska stożkowe są więc stosowane tam, gdzie występują znaczące siły osiowe, czyli tam, gdzie nie można zastosować łożysk kulkowych ze względu na możliwość uszkodzenia łożyska i całego łożyskowanego zespołu.

Łożyska to elementy używane w układach, w których jeden element obrotowy wykonuje ruch względem innego. Występują one w różnych odmianach, jednak podstawowy podział wyróżnia łożyska ślizgowe oraz łożyska toczne.

 

Czym charakteryzują się łożyska toczne?

Łożyska toczne mają zdecydowanie najszersze zastosowanie. Składają się z pierścienia zewnętrznego oraz wewnętrznego, a także oczywiście z elementów tocznych. Wybór konkretnego modelu łożyska tocznego uzależniony jest od kilku aspektów, takich jak obciążenie, rozmiar maszyny i jej przeznaczenie oraz specyfika ruchu. To, co determinuje zastosowanie łożyska tocznego jest kształt elementów tocznych. Wyróżniamy tu m.in. łożyska wałeczkowe, baryłkowe, kulkowe, igiełkowe oraz łożyska stożkowe, o których więcej przeczytasz w dalszej części artykułu.

 

Wszystko, co warto wiedzieć o łożyskach stożkowych

Najważniejszym aspektem łożyska jest kształt, jaki przyjmują jego elementy toczne. W przypadku łożyska stożkowego jest to oczywiście stożek, którego rozmiar określa płaszczyzny prostopadłe do osi znajdującej się w pierścieniu wewnętrznym oraz zewnętrznym. Jednocześnie wierzchołki części stożkowych są ulokowane na osi łożyska. Taka konstrukcja powoduje, że łożyska stożkowe są w stanie przenosić zarówno siłę działającą osiowo, jak również promieniowo. Doskonale radzą sobie z przenoszeniem nawet bardzo dużych obciążeń do kolejnych partii maszyny. Warto również zauważyć, że sama wielkość przenoszonego obciążenia zależy od wielkości kąta bieżni. W tym momencie można wspomnieć również o innym podziale łożysk stożkowych, który zależy od kąta działania. Tutaj wyróżniamy łożyska o normalnym, średnim i stromym kącie działania. Ponadto łożyska stożkowe montowane są podwójnie. Niekiedy można spotkać łożyska stożkowe dwurzędowe lub czterorzędowe. Ten rodzaj stosowany jest jako łożysko z pierścieniami wymiennymi, gdyż można tu od siebie oddzielać poszczególne elementy. Przy tego rodzaju łożyskach nie ma zazwyczaj uszczelnienia, dlatego smar wprowadza się w oprawy albo zamknięte komory.

 

Do czego stosuje się łożyska stożkowe?

Łożyska stożkowe używane są przede wszystkim w maszynach posiadających obciążenie o charakterze złożonym. Ich podwójne działanie sprawia, że stosowane są w miejscach, gdzie inne rodzaje łożysk nie byłyby w stanie pracować ze względu na dużą siłę nacisku. Łożyska stożkowe spotkamy więc najczęściej w skrzyniach biegów oraz w piastach samochodów. Mogą być także jednym z elementów walcarki.

 

 

Łożyska stożkowe - rysunek techniczny
ProduktŚrednica wewnętrzna d [mm]Średnica zewnętrzna D [mm]Szerokość B [mm]
 
Łożysko stożkowe 576 TIMKEN
L0103-001-0267
73.02139.9936.09
 
Łożysko stożkowe 32014 KFŁT
L0103-001-0507
7011025
 
Łożysko stożkowe 32217 QL
L0103-001-0549
8515038.50
 
Łożysko stożkowe 32315 ZVL AUTO
L0103-001-0692
7516058
 
Łożysko stożkowe 30218 SKF
L0103-001-0735
9016032.50
 
Pierścień wewnętrzny HM807046 TIMKEN
L0103-001-0256
50.80098.4036.51
 
Łożysko stożkowe HM903249/HM903210 TIMKEN
L0103-001-0261
44.4595.2530.96
 
Łożysko stożkowe 32009 TIMKEN
L0103-001-0512
457520
 
Łożysko stożkowe 32214 KFŁT
L0103-001-0550
7012533.25
 
Łożysko stożkowe 30312 KFŁT
L0103-001-0561
6013033.50
 
Łożysko stożkowe 32310 SKF
L0103-001-0703
5011042.25
 
Łożysko stożkowe 15575 T TIMKEN
L0103-001-0254
23.8157.1517.46
 
Łożysko stożkowe HM801349/HM801310 TIMKEN
L0103-001-0266
40.4882.5529.37
 
Łożysko stożkowe 32207 SKF
L0103-001-0557
357224.25
 
Łożysko stożkowe 30308 TIMKEN
L0103-001-0580
409025.25
 
Łożysko stożkowe 32311 TIMKEN
L0103-001-0706
5512045.50
 
Łożysko stożkowe 30217 SKF
L0103-001-0729
8515030.50
 
Łożysko stożkowe H913810 TIMKEN
L0103-001-0243
111.10146.0525.40
 
Łożysko stożkowe 527/522 TIMKEN
L0103-001-0268
44.45101.6034.92
 
Łożysko stożkowe 32022 QL
L0103-001-0523
11017038
 
Łożysko stożkowe 32211 TIMKEN
L0103-001-0563
5510026.75
 
Łożysko stożkowe 30307 SKF
L0103-001-0581
358022.75
 
Łożysko stożkowe 32318 FŁT
L0103-001-0716
9019067.50
 
Łożysko stożkowe 30218 FAG
L0103-001-0718
9016032.50
 
Pierścień wewnętrzny HM803145 TIMKEN
L0103-001-0240
41.2792.07529.37
 
Łożysko stożkowe JM716649/JM716610 TIMKEN
L0103-001-0269
8513030
 
Łożysko stożkowe 32016 KFŁT
L0103-001-0524
8012529
 
Łożysko stożkowe 32215 KFŁT
L0103-001-0564
7513033.25
 
Łożysko stożkowe 30312 ZVL AUTO
L0103-001-0582
6013033.50
 
Łożysko stożkowe 30216 SKF
L0103-001-0717
8014028.25
 
Łożysko stożkowe 32311 SKF
L0103-001-0724
5512045.50
 
Łożysko stożkowe HM212049 TIMKEN
L0103-001-0239
66.67114.1338.35
 
Łożysko stożkowe HM218248/HM218210 TIMKEN
L0103-001-0282
89.97146.9740
 
Łożysko stożkowe 32217 FŁT
L0103-001-0566
8515038.50
 
Łożysko stożkowe 30310 TIMKEN
L0103-001-0583
5011029.25
 
Łożysko stożkowe 30224 FŁT
L0103-001-0713
12021543.50
 
Łożysko stożkowe 32312 SKF
L0103-001-0734
6013048.50
 
Pierścień zewnętrzny HM804810 TIMKEN
L0103-001-0204
47.6295.2523.02
 
Łożysko stożkowe HM813849/HM813810 TIMKEN
L0103-001-0290
71.4312736.51
 
Łożysko stożkowe 32008 SKF
L0103-001-0535
406819
alutec2.pngbeta.pngbosch.pngcrc.pngfanar.pngfatek.pngfenes.pngflt2.pnghiwin.pngigus.pngirwin.pngklingspor.pngknipex.pngleadshine.pngloctite.pnglwadshine.pngmeanweell.pngnsk.pngsiemens.pngstanley2.pngstomil.pngteknomotor2.pngyato.pngyg-1.png