sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych

Łożyska stożkowe

5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Ocena 5.00 (10 głosów)
Łożyska stożkowe

Łożysko stożkowe jest łożyskiem tocznym. Kształt elementu tocznego w łożysku stożkowym przyjmuje kształt stożka ściętego w jednym kierunku, podobnie jak bieżnia, która również przyjmuje kształt stożka. Łożyska stożkowe przenoszą obciążenia osiowe oraz promieniowe, wartość możliwego do przeniesienia obciążenia osiowego jest taka sama co wartość przenoszonego obciążenia promieniowego.

Wynalezione w roku 1898 przez Henry’ego Timkena łożysko stożkowe, jest najczęściej stosowanym łożyskiem w pojazdach mechanicznych oraz w motoryzacji. Pierwsza fabryka tych łożysk została założona w Saint Louis. Firma Timken Roller Bearing Axle Company działa do dzisiaj i do dnia dzisiejszego produkuje łożyska stożkowe na całym świecie. Również w Polsce znajduje się fabryka łożysk stożkowych Timken.

Budowa łożyska stożkowego

Stożkowy kształt elementu tocznego oraz bieżni w łożysku stożkowym powoduje, że możliwe jest przenoszenie obciążeń promieniowych oraz osiowych. Łożysko jest typowym łożyskiem dzielonym, możliwe jest rozłączenie pierścienia zewnętrznego od koszyka, w którym znajdują się elementy toczne w postaci stożków. Również sam koszyk można oddzielić od poszczególnych elementów tocznych. Łatwy montaż i demontaż łożyska ma jednak swoje minusy, bowiem łożysko cały czas musi być obciążone siłą osiową, która pozwoli na utrzymanie go w stałej formie. Łożysko stożkowe nie posiada uszczelnień, przez to osadzane jest w oprawach lub specjalnych gniazdach, gdzie możliwe jest doprowadzenie smaru lub innego środka smarnego.

Zastosowanie

Ze względu na możliwość przenoszenia obciążeń wzdłużnych oraz obciążeń poprzecznych, łożyska te stosuje się powszechnie w motoryzacji. Należy jednak pamiętać, że obciążenia wzdłużne przenoszone są tylko w jednym kierunku, stąd zastosowane łożysko stożkowe bardzo często występuje w postaci par  łożysk osadzanych w oprawach lub zamkniętych komorach czy też gniazdach. Obecnie produkuje się wiele typów i rozmiarów łożysk stożkowych. Różnice są niewielkie lub diametralne.  Łożyska stożkowe mogą być produkowane zarówno w formie jednorzędowych jak i dwurzędowych, w zależności od potrzeb. Sporadycznie są również wykorzystywane łożyska wzdłużne, gdzie element toczny w postaci stożka usadowiony jest prostopadle do wału czy też osi na której osadzone jest pracujące łożysko. Wówczas jednak warto zastosować kołnierz zewnętrzny. Dobór łożysk stożkowych, uwarunkowany jest koniecznością przenoszenia obciążeń wzdłużnych o wysokich wartościach. Obciążenia te mogą być bowiem równej wartości co obciążenia poprzeczne. Łożyska stożkowe są więc stosowane tam, gdzie występują znaczące siły osiowe, czyli tam, gdzie nie można zastosować łożysk kulkowych ze względu na możliwość uszkodzenia łożyska i całego łożyskowanego zespołu.

Łożyska to elementy używane w układach, w których jeden element obrotowy wykonuje ruch względem innego. Występują one w różnych odmianach, jednak podstawowy podział wyróżnia łożyska ślizgowe oraz łożyska toczne.

 

Czym charakteryzują się łożyska toczne?

Łożyska toczne mają zdecydowanie najszersze zastosowanie. Składają się z pierścienia zewnętrznego oraz wewnętrznego, a także oczywiście z elementów tocznych. Wybór konkretnego modelu łożyska tocznego uzależniony jest od kilku aspektów, takich jak obciążenie, rozmiar maszyny i jej przeznaczenie oraz specyfika ruchu. To, co determinuje zastosowanie łożyska tocznego jest kształt elementów tocznych. Wyróżniamy tu m.in. łożyska wałeczkowe, baryłkowe, kulkowe, igiełkowe oraz łożyska stożkowe, o których więcej przeczytasz w dalszej części artykułu.

 

Wszystko, co warto wiedzieć o łożyskach stożkowych

Najważniejszym aspektem łożyska jest kształt, jaki przyjmują jego elementy toczne. W przypadku łożyska stożkowego jest to oczywiście stożek, którego rozmiar określa płaszczyzny prostopadłe do osi znajdującej się w pierścieniu wewnętrznym oraz zewnętrznym. Jednocześnie wierzchołki części stożkowych są ulokowane na osi łożyska. Taka konstrukcja powoduje, że łożyska stożkowe są w stanie przenosić zarówno siłę działającą osiowo, jak również promieniowo. Doskonale radzą sobie z przenoszeniem nawet bardzo dużych obciążeń do kolejnych partii maszyny. Warto również zauważyć, że sama wielkość przenoszonego obciążenia zależy od wielkości kąta bieżni. W tym momencie można wspomnieć również o innym podziale łożysk stożkowych, który zależy od kąta działania. Tutaj wyróżniamy łożyska o normalnym, średnim i stromym kącie działania. Ponadto łożyska stożkowe montowane są podwójnie. Niekiedy można spotkać łożyska stożkowe dwurzędowe lub czterorzędowe. Ten rodzaj stosowany jest jako łożysko z pierścieniami wymiennymi, gdyż można tu od siebie oddzielać poszczególne elementy. Przy tego rodzaju łożyskach nie ma zazwyczaj uszczelnienia, dlatego smar wprowadza się w oprawy albo zamknięte komory.

 

Do czego stosuje się łożyska stożkowe?

Łożyska stożkowe używane są przede wszystkim w maszynach posiadających obciążenie o charakterze złożonym. Ich podwójne działanie sprawia, że stosowane są w miejscach, gdzie inne rodzaje łożysk nie byłyby w stanie pracować ze względu na dużą siłę nacisku. Łożyska stożkowe spotkamy więc najczęściej w skrzyniach biegów oraz w piastach samochodów. Mogą być także jednym z elementów walcarki.

 

 

Łożyska stożkowe - rysunek techniczny
ProduktŚrednica wewnętrzna d [mm]Średnica zewnętrzna D [mm]Szerokość B [mm]
 
Łożysko stożkowe 31306 QL
L0103-001-0401
307220.75
 
Łożysko stożkowe 33018 QL
L0103-001-0590
9014039
 
Łożysko stożkowe 33205.ZKL
L0103-001-0878
255222
 
Łożysko stożkowe L319245.TIMKEN
L0103-001-0907
92.07130.1721.43
 
Łożysko stożkowe 33115.FAG
L0103-001-0968
7512537
 
Łożysko stożkowe 30213-A.FAG
L0103-001-0993
6512024.75
 
Łożysko stożkowe 30313 SKF
L0103-001-0279
6514036
 
Łożysko stożkowe 32220 TIMKEN
L0103-001-0299
10018049
 
Łożysko stożkowe 32026 SKF
L0103-001-0305
13020045
 
Łożysko stożkowe 32320 SKF
L0103-001-0314
10021577.50
 
Łożysko stożkowe 33216 TIMKEN
L0103-001-0739
8014046
 
Łożysko stożkowe L319210.TIMKEN
L0103-001-0906
95.25130.1716.67
 
Łożysko stożkowe 33114.FAG
L0103-001-0973
7012037
 
Łożysko stożkowe 30215-A.FAG
L0103-001-0991
7513027.25
 
Łożysko stożkowe 53178/53377 TIMKEN
L0103-001-0109
44.4595.2530.95
 
Łożysko stożkowe 30314 TIMKEN
L0103-001-0280
7015038
 
Łożysko stożkowe 32222 TIMKEN
L0103-001-0304
11020056
 
Łożysko stożkowe 32032 TIMKEN
L0103-001-0310
16024051
 
Łożysko stożkowe 32304 FŁT
L0103-001-0348
205222.25
 
Łożysko stożkowe 31307 KFŁT
L0103-001-0425
358022.75
 
Łożysko stożkowe 33013 TIMKEN
L0103-001-0682
6510027
 
Łożysko stożkowe 33209 SKF
L0103-001-0699
458532
 
Łożysko stożkowe L225810.TIMKEN
L0103-001-0905
152.62169.8620.63
 
Łożysko stożkowe 33113.FAG
L0103-001-0980
6511034
 
Łożysko stożkowe 30214-A.FAG
L0103-001-0990
7012526.25
 
Łożysko stożkowe 72188C/72487 TIMKEN
L0103-001-0110
47.62123.8236.51
 
Łożysko stożkowe 30317 TIMKEN
L0103-001-0300
8518044.50
 
Łożysko stożkowe 32224 TIMKEN
L0103-001-0311
12021561.50
 
Łożysko stożkowe 32036 TIMKEN
L0103-001-0315
18028064
 
Łożysko stożkowe 32310 QL
L0103-001-0373
5011042.25
 
Łożysko stożkowe 31308 FŁT
L0103-001-0455
409025.25
 
Łożysko stożkowe 33211 TIMKEN
L0103-001-0695
5510035
 
Łożysko stożkowe 33011 TIMKEN
L0103-001-0698
559027
 
Łożysko stożkowe KLM11910C.TIMKEN
L0103-001-0904
19.0545.2412.06
 
Łożysko stożkowe 30220A.ZKL
L0103-001-0982
10018037
 
Łożysko stożkowe 33112.FAG
L0103-001-0985
6010030
 
Łożysko stożkowe XC2253CB/LM48514 TIMKEN
L0103-001-0112
34.9368.2618.29
 
Łożysko stożkowe 30320 SKF
L0103-001-0309
10021551.50
 
Łożysko stożkowe 32230 TIMKEN
L0103-001-0316
150270154
 
Łożysko stożkowe 32008 QL
L0103-001-0318
406819
alutec2.pngbeta.pngbosch.pngcrc.pngfanar.pngfatek.pngfenes.pngflt2.pnghiwin.pngigus.pngirwin.pngklingspor.pngknipex.pngleadshine.pngloctite.pnglwadshine.pngmeanweell.pngnsk.pngsiemens.pngstanley2.pngstomil.pngteknomotor2.pngyato.pngyg-1.png