sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych

Koła zębate

4.6153846153846 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Ocena 4.62 (13 głosów)
Koła zębate

Koła zębate to istotna część całego układu napędowego, a jego zastosowanie można mnożyć w każdej dziedzinie techniki – nadaje się świetnie do przekazywania ruchu obrotowego w bardzo dokładnych mechanizmach, ale także przenosi duże moce. Może wygląda niepozornie, ale naprawdę wiele potrafi. Koło zębate może pracować z drugim kołem zębatym oraz tarczą i też listwą zębatą. W niewielkich obciążeniach radzą sobie równie dobrze. W naszej ofercie znajdą Państwo bardzo duży wybór kół zębatych dostępnych w różnych modułach i ilości zębów. Koła zębate mogą pozycjonować mechanizm i pracować w różnych przekładniach. Ich wykonanie to solidna stal po obróbce. Na życzenie naszych Klientów możemy sprowadzić inne modele o innym ułożeniu zębów. Każdy produkt będzie niezawodnie pracował i ma bardzo wysoką jakość wykonania, którą na bieżąco kontrolujemy.

 

Informacje techniczne:

  • Dostępne moduły: od M1 do M6
  • Ilość zębów: od12 do 127
  • Gatunek stali: C43 PN-73/H-84026/UNI 7847
  • Twardość: 20-25 HRC
  • Proste uzębienie
  • Kąt przyporu: 20°

 

Koła zębate to czynna część przekładni zębatej, a także element innych konstrukcji, m.in. sprzęgła zębatego czy też pompy zębatej. Stosowane jest w mechanizmach, w których trzeba wprawić dany element w ruch. Jego zadaniem jest przekazywanie siły poprzez zmianę ruchu obrotowego w posuwisty z określonym kierunkiem, który uzależniony jest od kierunku obrotu koła zębatego.

Budowa koła zębatego

Koło zębate składa się z wieńca zębatego, piasty i łącznika, który łączy piastę oraz wieniec. Nie zawsze jest on jednak obecny w układzie. Łącznik nie występuje w kołach zębatych o małej liczbie zębów i niewielkiej średnicy, a wieniec zębaty spełnia jednocześnie rolę piasty. Koła zębate, które mają taką budowę nazywane są zębnikami. Zębnik jest nacięty zwykle bezpośrednio na wale i tworzy z nim spójną całość albo osadzony jest na nim przy pomocy połączenia wciskowego.

Koła zębate osadzane są na wale przy pomocy połączenia wpustowego, wielowypustowego albo klinowego. Wieniec zębaty zbudowany jest z zębów oraz wieńca, którego zęby wystają. Przestrzenie występujące między zębami określane są zaś wrębami. Jeśli chodzi o parametry, które wyróżniają koła zębate, na pewno warto wspomnieć o: liczbie zębów, średnicy podziałowej, średnicy stóp, średnicy wierzchołkowej, średnicy koła zasadniczego, podziałce zasadniczej, podziałce obwodowej, module zęba, wysokości zęba, wysokości głowy zęba, wysokości stopy zęba, współczynniku wysokości zęba, współczynniku korekcji, a także luzie wierzchołkowym. Parametrów kół zębatych jest bardzo wiele, dlatego dobór odpowiedniego rodzaju jest naprawdę bardzo istotny.

Jak działa koło zębate?

Jeśli chodzi o mechanizmy, w których wykorzystuje się więcej niż jedno koło zębate wspólnie zazębiające się, w trakcie obrotu kół dwa współpracujące ze sobą zęby otaczają się i jednocześnie ślizgają po sobie. Warto wiedzieć, że ten poślizg nie jest pożądany, jednak można go wyeliminować. Wystarczy odpowiednio dopasować koło zębate do warunków pracy na podstawie parametrów, o których pisaliśmy powyżej.

Czy koła zębate są odporne i wytrzymałe?

W uzębieniu kół zębatych zachodzą bardzo różne, a przy tym złożone zależności, dlatego też nie ma możliwości, by stworzyć metodę obliczenia ich wytrzymałości. Do oceny można jednak wykorzystać metodę parametryczną, która uwzględnia na przykład prędkość kół, ich wielkość, a także przełożenie, przenoszoną moc, liczbę zębów, intensywność pracy czy też sposób smarowania oraz chłodzenia. To wszystko to parametry związane z empirycznymi formułami, dzięki którym można obliczyć minimalne wymagania kół zębatych. Co więcej, można także wykorzystać metody komputerowe modelowania zjawisk wewnątrz części maszyn, co dotyczy także kół zębatych. Dzięki temu ocena konstrukcji kół jest znacznie łatwiejsza.

Parametry robocze i wymiarowe kół zębatych

Koła zębate to elementy, które wykonują ruch obrotowy i współpracują ze sobą za sprawą regularnie rozmieszczonych zębów. Wspólnie tworzą przekładnię do przenoszenia momentu obrotowego. Dzięki kołom zębatym możliwa jest zmiana prędkości obrotowej obiektu napędzanego, momentu obrotowego, jak i kierunku obrotu. W ofercie naszego sklepu internetowego znajdziesz szeroki wybór kół zębatych wykonanych z różnego rodzaju materiałów i zróżnicowanych pod względem rozmiaru czy ilości zębów.

Jednym z najistotniejszych parametrów, jaki należy wziąć pod uwagę przy wyborze kół zębatych, jest liczba zębów rozmieszczonych na obwodzie zewnętrznym koła. W przypadku przekładni z kołami wyposażonymi w duże zęby określenie przełożenia jest bardzo łatwo obliczyć ręcznie z uwagi na małą liczbę zębów. Z kolei dla przekładni o dużej liczbie niewielkich zębów dopasowanie do projektu może być znacznie bardziej problematyczne. W takiej sytuacji warto skupić się na dokumentacji od producenta. Innym parametrem, który określa geometrię kół zębatych, jest moduł, czyli rozmiar pojedynczego zęba. Wyznacza się go na podstawie odległości środków jednoimiennych boków zębów od siebie. Warto mieć świadomość, że im większy jest moduł, tym większe są również zęby koła. Ponadto podczas doboru kół zębatych koniecznie należy wziąć pod uwagę ich średnicę podziałową, jak i średnicę zewnętrzną. Średnica podziałowa wyznaczona jest przez prostą, która przechodzi przez środki odległości między zębami na obwodzie koła zębatego. Średnica zewnętrzna to natomiast średnica wyznaczona przez prostą, która łączy wierzchołki zębów rozłożonych naprzeciw siebie na okręgu bazowym koła zębatego.  

Parametry robocze określają wydajność przekładni zębatej. Określają one m.in. moment obrotowy, moc czy prędkość obrotową. Jeśli chodzi o moment obrotowy, to obrazuje on siłę przyłożoną na ramię o określonej długości. W przypadku kół zębatych moment obrotowy zależy od średnicy kół, między którymi jest on przekazywany. Natomiast moc układu kół zębatych wskazuje, jaka jest maksymalna ilość energii dostarczana przez układ w czasie jednostkowym. Na wartość mocy przekładni wpływa też moc na wyjściu układu napędzającego przekładnię. Prędkość obrotowa zespołu kół zębatych określa zaś ilość obrotów wykonywanych w danym czasie przez koło wyjściowe układu. W momencie gdy koło o większej średnicy napędza koło o mniejszej średnicy, dla jednego obrotu większego koła, mniejsze koło wykona większą ilość obrotów w tym samym czasie. Jest to przykład przekładni zwiększającej obroty. Z kolei, gdy mniejsze koło napędza większe koło, jest to układ, który pozwala na redukcję prędkości obrotowej. Stosunek rozmiarów kół, które współpracują ze sobą liniowo jest wprost proporcjonalny do zmian prędkości, jak również momentu obrotowego, jaki występują pomiędzy nimi.

 

Wybierz moduł:

alutec2.pngbeta.pngbosch.pngcrc.pngfanar.pngfatek.pngfenes.pngflt2.pnghiwin.pngigus.pngirwin.pngklingspor.pngknipex.pngleadshine.pngloctite.pnglwadshine.pngmeanweell.pngnsk.pngsiemens.pngstanley2.pngstomil.pngteknomotor2.pngyato.pngyg-1.png