Sterownik HBS57 znakomicie nadaje się do aplikacji wymagających wysokiej wydajności, niezawodności i precyzji, którą możemy osiągnąć tylko za pomocą serwonapędów. System składa się z 3-fazowego silnika krokowego w połączeniu z całkowicie cyfrowym sterownikiem. Posiada on obsługę enkodera, umożliwiającą zamknięcie pętli sprzężenia zwrotnego, tak jak w przypadku serwonapędów. Połączone ze sobą technologie serwa i silnika krokowego dają unikalne możliwości przy stosunkowo niskiej cenie. Największą zaletą układu jest możliwość zastosowania w aplikacjach wymagających dużych prędkości z dokładnym pozycjonowaniem. Szeroki zakres napięć zasilających 20 - 50 VDC, czyni go uniwersalnym i umożliwia adaptację w różny gotowych systemach sterowania.
Nasza firma wykonuje na zamówienie uniwersalne sterowniki numeryczne (USN) na bazie HBS57 i dowolną ilość osi. Sterowniki są kompletne i gotowe do podłączenia, zamknięte w obudowy, posiadają wyłącznik awaryjnego zatrzymania. Każdy sterownik wykonujemy indywidualnie według wymagań klienta. USN-y współpracują z programami generującymi sygnały za pośrednictwem portu LPT np. Mach2/Mach3, KCam, Master5, TurboCNC, Step2CNC i wielu innych. Możemy również wykonać sterowniki komunikujące się z komputerem za pomocą portu USB, Ethernet lub oparte o sterownik PLC. Zapraszamy do kontaktu z naszym działem sterowania numerycznego cnc@cnc.info.pl , tel: +(48) 87 644 36 76. Specjaliści pomogą Państwu dobrać sterowanie odpowiednie do projektowanej maszyny.
Zalety serwosterownika Easy Servo ES-D508 HBS57 Leadshine
• konfiguracja sterownika za pomocą komputera, podłączenie kablem RS232,
• zasilanie do +50 VDC,
• wyjściowy prąd szczytowy do 8 A,
• optoizolowane sygnały wejściowe,
• częstotliwość do 200 kHz
• funkcja automatycznej redukcji prądu podczas postoju silnika,
• zaawansowana kontrola prądu dla zmniejszenia nagrzewania się silnika,
• ustawienie prądu wyjściowego sterownika przy pomocy oprogramowania,
• szerszy zakres pracy- wyższy moment obrotowy przy dużych prędkościach,
• wysoki moment obrotowy przy niskiej prędkości, • duża sztywności układu na postoju,
• zamknięta pętla sprzężenia zwrotnego eliminuje efekt utraty synchronizacji, wysoki moment obrotowy przy niskiej prędkości,
• bardzo szybka odpowiedź na sygnały sterujące,
•sterownik zabezpieczony jest przed przekroczeniem prądu, przekroczeniem napięcia zasilania,
Dane techniczne serwosterownika Easy Servo ES-D508 HBS57 Leadshine
Parametry elektryczne
|
Parametry eksploatacyjne
|
Parametry mechaniczne
|
Wymiary:
Budowa (opis złącz) serwosterownika Easy Servo ES-D508 HBS57 Leadshine
Piny złącza sygnałów sterujących P1
Sygnał kierunku: sygnał przyjmuje niski lub wysoki poziom, reprezentujące kierunek obrotów silnika. Działa na każde narastające lub opadające zbocze sygnału. Ustawianie aktywnego zbocza sygnału możliwe jest za pomocą programu konfiguracyjnego. Dla poprawnego działania sygnał kierunku powinien być przesłany do sterownika 5us przed pierwszym impulsem kroku w odwrotnym kierunku.
Sygnał zezwolenia: sygnał używany do zezwolenia / zakazu pracy. Ustawianie aktywnego poziomu sygnału możliwe jest za pomocą programu konfiguracyj nego.
Sygnał alarmu: wyjście OC, aktywne, gdy zadziała jedno z zabezpieczeń sterownika: przekroczenie maksymalnej wartości napięcia zasilania, przekroczenie znamionowej wartości prądu wyjściowego (zwarcie na wyjściu) lub błąd pozycjonowania. Aktywny poziom sygnału alarmowego konfigurowany jest programowo.
Piny złącza zasilającego P2
Nr pinu | Opis | Funkcja |
1 | U | Wyjście fazy U silnika |
2 | V | Wyjście fazy V silnika |
3 | W | Wyjście fazy W silnika |
4 | +Vdc | Zasilanie DC, od +20 V do +45 V (Silnik w czasie nawrotów oddaje część energii do źródła zasilania, co powoduje wzrost napięcia zasilania i może osiągnąć znamionowe 50V) |
5 | GND | Masa zasilania DC |
Piny złącza P3, służącego do komunikacji z enkoderem
Nr pinu | Opis | Wej/wyj I/O | Funkcja |
1 | EA+ | I | Wej ście kanału A+ enkodera |
2 | EB+ | I | Wej ście kanału B+ enkodera |
3 | EGD | GND | Masa sygnałów |
4 | HW | I | Zarezerwowany |
5 | HU | I | Zarezerwowany |
6 | FG | - | Zacisk uziemienia (ekran kabla) |
7 | EZ+ | I | Zarezerwowany |
8 | EZ- | I | Zarezerwowany |
9 | HV | I | Zarezerwowany |
10 | NC | - | Nie podłączony |
11 | EA- | I | Wej ście kanału A- enkodera |
12 | EB- | I | Wejście kanału B- enkodera |
13 | VCC | O | Zasilanie enkodera +5V, 100mA |
14 | NC | - | Nie podłączony |
15 | NC | - | Nie podłączony |
2-bitowy przełącznik DIP
Jest on zarezerwowany przez producenta na przyszłość. Będzie służył do wybierania modelu silnika podłączonego do napędu. Obecnie nie jest używany.
Diody sygnalizacyjne
Port komunikacyjny
Nr pinu | Nazwa | Opis |
1 | NC | Nie podłączony |
2 | +5V | Wyjście zasilania +5V |
3 | TxD | RS232 transmisja danych |
4 | GND | Masa |
5 | RxD | RS232 odbiór danych |
6 | NC | Nie podłączony |
Eksploatacja serwosterownika Easy Servo ES-D508 HBS57 Leadshine
Podłączenie sygnałów sterujących
Wspólna anoda
Wspólna katoda
VCC [V] | R0 [kH] |
5 | 0 |
12 | 1 |
24 | 2,2 |
Aby uniknąć błędów przy sterowaniu sygnały krok (PUL), kierunek (DIR) i zezwolenie (ENA) muszą być zgodne z parametrami z diagramu poniżej.
Podłączenie silników do serwosterownika Easy Servo ES-D508 HDS57 Leadshine
573S09-EC-1000 | 573S20-EC-1000 | |
Obrót/krok [°] | 1,2 | 1,2 |
Moment trzymający [Nm] | 0,9 | 2 |
Prąd na fazę [A] | 5,8 | 5,8 |
Rezystancja uzwojenia [H] | 0,35 | 0,62 |
Indukcyjność uzwojenia [mH] | 0,72 | 1,85 |
Bezwładność wirnika [g.cm] | 280 | 580 |
Waga [kg] | 0,75 | 1,3 |
Enkoder [imp/obr] | 1000 | 1000 |
aby zapewnić właściwy kierunek;
Struktura wewnętrzna i wyprowadzenia (kolory przewodów) silnika
Specyfikacja mechaniczna silnika 573S09-EC-1000
Specyfikacja mechaniczna silnika 573S20-EC-1000
Podłączenie systemu (pojedyncza oś).
Podłączenie i dobór zasilania
(Ilość silników * prąd znamionowy silnika) * 70% = prąd znamionowy źródła
(2 * 3A) * 70% = 4,2 A
Aby uniknąć zakłóceń nie należy łączyć szeregowo sterowników do
Wyższe napięcie zasilania pozwoli na osiągnięcie wyższej prędkości obrotowej kosztem większych
UWAGA!!!
Sugerowany układ zasilacza niestabilizowanego do zasilania sterowników silników krokowych.
Konfiguracja napędu
Program konfiguracyjny
Widok programu ProTuner
Menu i paski narzędzi
Menu | Narzędzie | Funkcja |
Coonect to Drive | Połączenie komputera ze sterownikiem. Wybór portu komunikacyjnego. | |
System-> | ||
Parameters | Odczyt / zapis parametrów między sterownikiem, a programem. Możliwość zapisania lub odczytu danych z pliku. | |
Inputs / Outputs | Ustawianie aktywnych poziomów (zboczy) sygnałów wejściowych i wyjściowych. | |
Drive-> | Motor Setting | Ustawianie podziału kroku sterownika, pozycji limitu i rozdzielczości enkodera. |
Current Loop / Self-test | Dostrajanie parametrów pętli prądowej i pozycjonowania. Wykonywanie testów napędu. |
Menu | Narzędzie | Funkcja |
Tool-> | Error | Sprawdzanie zarejestrowanych błędów napędu. |
Zapis parametrów (zmian) w pamięci sterownika. |
Połączenie komputera ze sterownikiem
Do zmiany parametrów napędu silnika nie musimy podłączać. Jeśli jednak
Uwaga!!!
Parametry pracy sterownika
Odczyt z pamięci RAM
Tabela z opisami Parametrów Konfiguracyjnych
Parametr | Funkcja | Zakres zmian |
Current Loop Kp (Proportional Gain) | Wzmocnienie pętli prądowej Kp określa prędkość reakcji sterownika na zadane wymuszenie (sygnał sterujący). Niska wartość tego parametru zapewnia stabilność systemu (brak oscylacji). Układ działa płynnie, niestety czas reakcji na polecenia jest dość długi. Zbyt duża wartość Proportional Gain powoduje drgania i niestabilność systemu. | 1 - 65535 |
Current Loop Ki (Integral Gain) | Parametr Ki pętli prądowej pozwala na zmniejszenie błędów w sterowaniu. Całkowanie pomaga sterownikowi likwidować aktualne błędy statyczne. Jeśli wartość jest zbyt duża, system może oscylować w zadanej pozycji. | 1 - 65535 |
Micro Step Resolution | Podział kroku (mikrokrok). | 200 - 65535 |
Encoder Resolution | Rozdzielczość enkodera (uwzględniające zbocza narastające jak i opadające każdego z kanałów enkodera- 4 x rzeczywista rozdzielczość). | 200 - 10000 |
Position Following Limit | Maksymalna wartość różnicy między pozycją zadaną, a zmierzoną. Kiedy błąd przekroczy zadaną nastawę, zostanie włączony alarm (czerwona dioda LED i wyjście ALM). | 0 - 65535 |
Position Loop Kp (Proportional Gain) | Wzmocnienie pętli sprzężenia zwrotnego pozycjonowania określa odpowiedź układu na błędy położenia. Niska wartość zapewnia brak drgań systemu, niestety sztywność układu jest niska i prowadzi do dużych błędów w pozycjonowaniu pod obciążeniem. Zbyt duża wartości wzmocnienia powoduje drgania i niestabilność systemu. | 0 - 32767 |
Position Loop Ki (Integral Gain) | Parametr Ki pętli sprzężenia zwrotnego pozycjonowania pozwala na zmniejszenie błędów w sterowaniu. Całkowanie pomaga sterownikowi likwidować aktualne błędy statyczne. Jeśli wartość jest zbyt duża, system może oscylować w zadanej pozycji lub przy niskich prędkościach. | 0 - 32767 |
Position Loop Kd (Derivative Gain) | Parametr Kd pętli sprzężenia zwrotnego pozycjonowania pozwala na określenie odpowiedzi układu na skokową zmianę położenia. Niska wartość daje bardzo małe tłumienie, które może powodować błędy przy skokowej zmianie pozycji. Duże wartości powodują wolniejszą odpowiedź skokową, ale pozwalają na użycie wyższej wartości wzmocnienia Kp bez oscylacji systemu. | 0 - 32767 |
Position Loop Kvff (Feed-forward Gain) | Przyspiesza reakcję systemu na zmianę pozycji. | 0 - 32767 |
Parametr | Funkcja | Zakres zmian |
Holding Current | Prąd silnika na postoju gdy do sterownika nie są dostarczane sygnały sterujące (wyrażone w % ustawionego prądu znamionowego). | 0%-100% |
Open-loop Current | Kiedy napęd pracuje w trybie otwartej pętli. | 0%-100% |
Close-loop Current | Kiedy napęd pracuje w zamkniętej pętli sprzężenia zwrotnego. | 0%-100% |
Anti-interference Time | Można pominąć. | 0-1000 ms |
Command Type | Można pominąć. | - |
Pulse Width | Można pominąć. | - |
Open file (otwieranie pliku)
Save File (zapisywanie pliku )
Download (pobieranie)
Inputs/Outputs Window (okno konfiguracji sygnałów wejściowych i wyjściowych)
tryb pracy sterownika, działanie wyjścia sygnalizującego błąd oraz charakterystykę sygnału kierunku.
Parametr | Funkcja | Możliwe zmiany |
Active Edge | W tym polu wybieramy aktywne zbocze impulsu sterującego. Do wyboru mamy dwie opcje na jakie ma reagować sterownik na sygnał kroku- zbocze narastające lub opadające. | Rising /Following |
Pulse Mode | Istnieje możliwość ustawienia sterownika w tryb sterowania krok/kierunek PUL/DIR lub dwa impulsy (ruch zgodny ze wskazówkami zegara lub przeciwny) CW/CCW. | PUL/DIR CW/CCW |
Fault Output | Zakładka służy do wyboru aktywnego stanu na wyjściu błędu- awarii (ALM). Active High oznacza wysoką, zaś Active Low niską impedancję wyjściową ALM przy zarejestrowaniu któregoś z zabezpieczeń sterownika. | Active Low /Active High |
Direction | Zmiana kierunku ruchu silnika. Funkcja dostępna tylko w trybie pracy krok/kierunek. Należy pamiętać o tym, iż kierunek obrotów zależny jest również od podłączenia faz silnika. | Positive /Negativ |
Motor Setting Window (okno ustawień silnika)
Parametry z okna powyżej opisane zostały tabeli „Parametry Konfiguracyjne”.
Self-test/Current Loop Tuning Window (okno dostrajania parametrów pętli prądowej)
Self-test Tab (okno testowania napędu)
Parametr | Funkcja | Zakres zmian |
Velocity | Zadana prędkość testowa jaką osiągnie silnik. | 1- 65535 [obr/s] |
Accel | Przyspieszanie silnika podczas testu. | 1 - 65536 [obr/s2] |
Distance | Zadany dystans, który ma przebyć silnik w czasie testu. | 1 - 65536 [obr] |
Interval | Czas przerwy między kolejnymi ruchami. | 1 - 65535 [ms] |
Repeat Times | Ilość powtórzeń ruchów silnika. | 1- 65535 |
Direction | Zmiana kierunku obrotów. | Positive/ Negative |
Mode | Tryb ruchu silnika. Wybór między obrotami w jednym kierunku lub w obu kierunkach. | - |
Start | Rozpoczyna test napędu. | - |
Stop | Zatrzymuje test. | - |
Current Loop Tuning Window (okno konfiguracji parametrów pętli prądowej)
Parametr | Funkcja | Zakres zmian |
Test Value | Amplituda prądu dla odpowiedzi skokowej. Wartość nie może przekroczyć maksymalnego prądu sterownika. | 0,5-2A |
Start | Po zadaniu parametrów Kp i Ki wciskamy ten przycisk, aby zainicjować test układu. Wygenerowane zostaną dwie krzywe - docelowa (czerwona) i rzeczywista (zielona). | - |
Position Loop Tuning Window (okno konfiguracji parametrów pętli pozycjonowania)
Parametry z okna powyżej opisane zostały w tabeli „Parametry Konfiguracyjne”.
Check Errors (sprawdzanie błędów sterownika)
Błąd | Opis |
Over Current Error | Błąd występuje kiedy prąd płynący przez cewki silnika przekroczy wartość znamionową napędu. |
Over Voltage Error | Błąd występuje kiedy napięcie zasilania przekraczy wartość znamionową sterownika. |
Position Following Error | Błąd występuje kiedy zostanie przekroczona maksymalna wartość różnicy między pozycją zadaną, a zmierzoną określoną w parametrze Position Error Limit. |
Configuring the Drive (konfigurowanie napędu)
Ustawianie Wejść i wyjść sterownika HBS57
Ustawianie parametrów silnika
Dostrajanie parametrów pętli prądowej
Dostrajanie parametrów pętli pozycjonowania
Sugestie przy ostawieniach pętli pozycjonowania
Oczekiwania | Konfiguracja |
Szybsza reakcja na polecenia Wyższa prędkość Wysoki moment obrotowy Płynniejszy ruch | Zwiększyć parametry Kp, KD, Kvff, Open-Loop Current i Close-loop Current. |
Niższy poziom hałasu silnika Zmniejszenie ogrzewania się silnika | Zmniejszyć parametry Kp, KD, Kvff, Open-Loop Current i Close-loop Current. |
Diody sygnalizacyjne
Podłączenie serwosterownika easy servo ES-D508 HBS57 Leadshine do płyty głównej SSK-MB2
Płyta główna SSK-MB2
Objawy | Prawdopodobna przyczyna usterki | Postępowanie |
Brak zasilania sterownika | Wizualnie sprawdzamy świecenie się poszczególnych diod LED sygnalizujących obecność napięć na urządzeniu. W przypadku stwierdzenia braku jakiegoś napięcia należy odłączyć zasilanie szafy sterowniczej i sprawdzić działanie poszczególnych bezpieczników. Uszkodzone wymieniamy na nowe zgodne z aplikacją systemu. | |
Źle dobrana rozdzielczość | Wykonujemy korektę ustawień | |
Silnik nie pracuje | Złe ustawienia prądu Aktywny błąd sterownika | Dokonujemy korekty. Sprawdzamy kod generowany przez sterownik. Odczytujemy błąd z opisu w rozdziale 4. Przekroczona wartość napięcia zasilania, zbyt duży prąd na wyjściu sterownika, przekroczenie wartości limitu błędu pozycjonowania. |
Brak sygnału zezwolenia | Sprawdzamy konfigurację pinu wyjściowego Enable w |
programie wykonawczym (Mach), możliwe, że trzeba będzie zmienić jego stan na przeciwny (Acive Low). Sprawdzamy poprawność połączeń z płytą główną lub sterownikiem PLC. | ||
Silnik kręci się w złym kierunku | Fazy silnika mogą być odwrotnie podłączone | Przy wyłączonym zasilaniu zamieniamy wyprowadzenia jednej fazy silnika lub zmieniamy kierunek w programie sterującym. |
Błąd sterownika | Złe ustawienia prądu Zwarcie cewek silnika Zbyt duża wartość napięcia zasilania. |
Dokonujemy korekty. Możliwe zwarcie na wyjściu sterownika, możliwe uszkodzenie silnika Sprawdzamy wartość napięcia zasilania. |
Nieregularny ruch silnika | Kable sterujące nieekranowane Kable sterujące za blisko kabli silników Złe uziemienie w systemie Przerwane uzwojenie silnika Złe podłączenie faz silnika |
Do połączeń sterowników z płytą główną, sterownikiem PLC należy stosować kable ekranowane, ekran należy uziemić. Sprawdzamy poprawność uziemienia. Sprawdzamy odległość między kablami sterującymi a zasilającymi silniki. Sprawdzamy poprawność uziemienia. Przy wyłączonym zasilaniu sprawdzamy poprawność połączeń silnik ze sterownikiem. Sprawdzamy rezystancję uzwojeń. W razie potrzeby wymieniamy silnik na inny. Przy wyłączonym zasilaniu sprawdzamy podłączenia silnika. Jeżeli zaobserwujemy nieprawidłowość, korygujemy. |
Opóźnienia podczas przyśpieszania silnika | Złe ustawienia prądu Za słaby silnik do aplikacji Zbyt wysokie ustawienia przyśpieszania Zbyt niskie napięcie zasilania |
Dokonujemy korekty. Wymieniamy silnik na inny, mocniejszy. Korygujemy nastawy wykonane w programie Mach3 podczas dostrajania siników lub konfiguratorze ProTuner Sprawdzamy wartość napięcia zasilania stopni końcowych. |
Objawy | Prawdopodobna przyczyna usterki | Postępowanie |
Nadmierne grzanie się silnika i sterownika |
Zbyt słabe odprowadzenie ciepła Zbyt wysokie ustawienie prądu | Sprawdzamy drożność filtrów wentylacyjnych w szafie sterowniczej i poprawność działania wentylatora. Wykonujemy korekty. |