Smar techniczny służy do zmniejszenia tarcia pomiędzy elementami mechanizmów. Istnieją jednak różne jego rodzaje, które wykazują nieco inne zastosowanie przy pracach konserwacyjnych. W tym tekście wyjaśniamy, jakie są rodzaje smaru technicznego i do czego się przydaje.

Smar – co to jest i z czego się go produkuje?

Smar to powszechnie określenia środka smarnego wykorzystywanego do zmniejszania tarcia miedzy elementami maszyn czy urządzeń. Na ich powierzchni tworzy on specjalną oleistą i śliską powłokę, która zapewnia poślizg podczas pracy. Sam smar produkowany jest w kilku postaciach: płynnej, półpłynnej oraz stałej.

Podstawą smaru jest olej bazowy, który stanowi około 70% jego składu. Bazę taką miesza się później z zagęszczaczem oraz ulepszaczami. Na koniec wzbogaca się skład smaru o dodatkowe składniki posiadające różnorodne właściwości, np. przeciwutleniające, antykorozyjne czy adhezyjne.

W sklepie Akcesoria CNC znajdziesz smary i oleje w sprayu i smary stałe

Smar techniczny

Warto wiedzieć, że smar techniczny nie jest tym samym, co olej, choć oba środki mają podobne zastosowanie. Czym zatem różni się od oleju? Przede wszystkim zawartością zagęszczacza, który zmienia jego konsystencję. Ponieważ jest gęsty, smar nie ścieka z powierzchni, na której go rozprowadzono. Po drugie zaś jeśli podejrzymy smar techniczny przez mikroskop, zobaczymy, że jego struktura przypomina nasączoną gąbkę. Jest to właśnie wynik działania zagęszczacza.

Rodzaje smarów technicznych

Istnieje aż siedem rodzajów smaru technicznego, które niżej krótko charakteryzujemy.

Smar litowy zastosowanie

Smar litowy– to najbardziej uniwersalny rodzaj smaru o szerokim spektrum działania Wodoodporny smar litowy można stosować w maszynach pracujących przy niskich wysokich obrotach. Stosuje się go między innymi w pojazdach oraz maszynach przemysłowych, które to często pracują w wysokiej temperaturze dochodzącej do 125°C.

Smar molibdenowy zastosowanie

Smar molibdenowy – odmiana smaru litowego wzbogacona dwusiarczkiem molibdenu. Skład taki powoduje, że smar molibdenowy jest idealny do mechanizmów urządzeń pracujących przy wysokich obciążeniach i niskich obrotach. Dodatkowo środek ten minimalizuje, a nawet eliminuje drgania.

Smar silikonowy – bardzo szerokie zastosowanie; stosuje się go do smarowania metalu, tworzyw sztucznych, gumy, a nawet ceramiki. Jest to środek smarny w pełni bezpieczny i dzięki temu dopuszczono go do kontaktu z żywnością. Smar silikonowy jest opisany tutaj: Smar silikonowy - zastosowanie, jaki kupić?

W sklepie Akcesoria CNC znajdziesz smary i oleje w sprayu i smary stałe

Smar miedziany zastosowanie

Smar miedziany – używany głównie w przemyśle ciężkim. Aplikuje się go w celu zabezpieczenia nakrętek, łączników rur kolektorów cieplnych oraz sworzni. Funkcjonuje w warunkach wysokiej temperatury aż do 1200°C. Trzeba jednak wiedzieć, że przekroczywszy 320°C traci właściwości smarne i przekształca się w smar suchy.

Smar bentonitowy – nietopliwy środek smarny do zastosowania w miejscach, gdzie wysoka temperatura uniemożliwia zastosowanie innego typu smaru.

Smar grafitowy - środek, który wykazuje wysoką odporność na działanie zróżnicowanych czynników atmosferycznych,. Jego zaletą jest też wytrzymałość na duże obciążenia. W innym naszym artykule szczegółowo opisaliśmy Smar grafitowy - do czego, cena, zastosowanie

Wazelina techniczna – aplikuje się ją głównie w celu krótkotrwałego zabezpieczania przed korozją oraz do ochrony przed tarciem. Może być zastosowana ponadto jako izolator podczas zabezpieczaniu przed utlenianiem styków. Wazelina jest szczegółowo opisana w artykule Wazelina techniczna - zastosowanie i do czego służy?

Smary techniczne - dlaczego są tak ważne?

Stosowanie smaru na powierzchniach elementów ma ogromne znaczenie dla ich trwałości i stanowi podstawą czynność konserwacji. Jeśli nie będziemy smarować maszyn, tarcie może być źródłem większych problemów. Chodzi o konsekwencje obniżające trwałość, takie jak szybsze zużywanie się elementów narażonych czy przegrzewanie się urządzeń podczas pracy. Zaniechanie smarowania części maszyn prowadzi też do korozji oraz ułatwia drogę zanieczyszczeniom, które wnikają w powierzchnię.