Efektywne działanie łożyska zależy przede wszystkim od tego, czy zostało prawidłowo nasmarowane. Systematyczne smarowanie zapewni mu długotrwałą i bezawaryjną pracę. Substancje smarujące odpowiadają za usprawnienie łożyska, a także minimalizują ryzyko uszkodzenia. Zadaniem smaru jest również ochrona przed korozją i wszelkimi zanieczyszczeniami. Odpowiada także za poślizg oraz zmniejszenie siły tarcia.

 

Nieodpowiedni smar do łożyska – czym grozi jego zastosowanie?

Większość problemów związanych z łożyskami nie wynika z tego, że nie były one smarowane, ale z tego, że dopasowany został nieodpowiedni smar do konkretnego rodzaju łożyska lub smarowanie przeprowadzone zostało nieprawidłowo. Dobór dobrego środka smarnego ma więc bardzo duży wpływ na to, czy element ten będzie pracował tak, jak powinien. Jeśli źle dopasujesz smar, możesz doprowadzić do podwyższenia temperatury łożyska, szybszego ścierania, a w efekcie – szybszego zużycia. Warto pamiętać, że najbardziej narażone na awarie są bieżnie pierścieni, a także elementy toczne.

 

Smary do łożysk – najpopularniejsze rodzaje

Najpopularniejsze smary do łożysk to smary plastyczne. Składają się one przede wszystkim z oleju bazowego, który jest zagęszczany mydłami metali. Zagęszczacz może być wapniowy, sodowy, glinowy, litowy, a także może mieć postać sulfonianu wapnia. Smary plastyczne dzielą się ze względu na ich gęstość, czyli wyróżniamy smary najrzadsze, które przetłacza się przez przewody oraz smary twarde, które wykorzystuje się do dużych łożysk. Warto także nadmienić, że smary plastyczne są przede wszystkim używane w łożyskach tocznych.

 

Drugi rodzaj to oleje mineralne, czyli substancje, które nie posiadają żadnych dodatków, np. w postaci azotu czy tlenu. Ich właściwości pozwalają im na utrzymanie jednakowej konsystencji bez względu na to, jaka temperatura panuje w łożysku. Wyróżniają się także tym, że są dosyć lepkie. Jeśli decydujesz się na smar w postaci oleju mineralnego sprawdź, czy jest podatny na tworzenie się osadów, a także dowiedz się, jaki ma poziom pienienia.

 

Jaki smar do łożysk?

W przypadku smaru plastycznego wybór konkretnego rodzaju zależy od tego, z jaką prędkością obraca się łożysko, a także od jego obciążenia. Ważne pamiętać, że im większe łożysko oraz jego obciążenie, tym większa powinna być lepkość smaru. Przestrzegając tych parametrów uchronisz dwa elementy łożyska przed tarciem. Jeśli natomiast chodzi o duże łożyska, substancja do smarowania powinna być gęstsza, by zapewnić jak najlepszą nośność, gdyż tutaj prędkość obrotu jest dużo niższa. W przypadku gdy masz do czynienia z łożyskami, które są narażone na wpływ wysokich temperatur, wybierz smar, który będzie odporny na utlenianie o konsystencji, która nie będzie zmieniała się bez względu na temperaturę otoczenia oraz temperaturę łożyska. Jeśli zaś łożysko jest zlokalizowane w miejscu podatnym na wilgoć, wybierz smar wapniowy lub litowy.

Smary do łożyska kupią Państwo w naszym sklepie w dziale Smary stałe > https://www.akcesoria.cnc.info.pl/4277-chemia-przemyslowa/smary-oleje/smary-stale