Łożysko wielkogabarytowe wykorzystywane jest w konstrukcjach maszyn hutniczych, a przede wszystkim w klatkach walcowniczych, konwertorach, jak i maszynach ciągłego odlewania stali. Stosowane są także w maszynach górniczych, m.in. w przenośnikach węgla, maszynach wyciągowych oraz kombajnach węglowych. Co więcej, znajdują zastosowanie w branży cementowej, w szczególności w kruszarkach oraz młynach wapna i cementu.

Co to jest łożysko wielkogabarytowe?

Określenie „łożyska wielkogabarytowe” jest umowny i może odnosić się do nieco innych typów łożysk w zależności od producenta. Każda marka może bowiem definiować to pojęcie nieco inaczej, obejmując nim różne łożyska. Jednak w zdecydowanej większości przypadków łożyska wielkogabarytowe to te, których średnica wewnętrzna przekracza 0,3 m.

Łożyska wielkogabarytowe - właściwości

Łożyska wielkogabarytowe wyróżnia wyjątkowa konstrukcja, dzięki której są w stanie przenosić zarówno większe siły, jak i momenty poprzeczne. Od klasycznych łożysk różni je sposób zabudowy, jak również geometria. Co więcej, mają także znacznie większe rozmiary. Warto także wspomnieć, że łożyska wielkogabarytowe mają bardzo dużo elementów tocznych. Mają również inny rodzaj oraz wzajemne relacje przenoszonych obciążeń zewnętrznych. Są to głównie siły osiowe i promieniowe, jak również znaczne momenty wywracające. Od standardowych łożysk odróżnia je też gatunek stosowanych materiałów, jak i ich obróbka cieplna.

Ogromny wybór łożysk takich jak kulkowe, stożkowe, walcowe, igiełkowe, baryłkowe i wiele wiele więcej znajdziesz w sklepie EBMiA.pl - https://www.ebmia.pl/140-lozyska-rolki-tuleje-slizgowe

                                           łożyska

 

Czym są łożyska wieńcowe?

Łożyska wieńcowe są idealnym przykładem łożysk wielkogabarytowych, ponieważ ich średnica wewnętrzna ma powyżej 0,3 m. Co je wyróżnia? Przede wszystkim fakt, że pierścienie łożyskowe są tak zbudowane, że możliwe jest ich mocowanie za pomocą śrub bezpośrednio do dwóch części nośnych urządzenia. Zwykle jeden pierścień jest wieńcem zębatym, dlatego też tak właśnie nazywa się ten typ łożyska.

Zastosowanie łożyska wieńcowe znajdują w łożyskowaniach wolnoobrotowych wysokoobciążonych części maszyn rolniczych o dużych gabarytach. Ich największym plusem jest zwarta budowa, co jest bardzo istotne w przypadku łożyskowania maszyn mobilnych. Oprócz tego dużą zaletą łożysk wieńcowych jest banalny montaż, jak również demontaż. Warto również dodać, że łożyska te mają mniejsze opory ruchów i z łatwością przenoszą momenty działające w płaszczyznach przechodzącą przez oś wzdłużną łożyska. Mogą być one bardzo mocno obciążone, a przy tym mieć niskie robocze prędkości obrotowe.

Jak wspominaliśmy na początku, łożyska wielkogabarytowe różnią się w zależności od producenta, dlatego budowa łożysk wieńcowych także może być inna. O rodzaju łożyska będzie więc decydowała forma wieńca zębatego, rodzaj elementów tocznych, konstrukcja bieżni, liczba szeregów elementów tocznych w rzędzie, liczba rzędów elementów tocznych, a także liczba bieżni, które współpracują z elementem tocznym.

Jakie łożysko wielkogabarytowe kupić?

Przed wyborem łożyska wielkogabarytowego warto zwrócić uwagę na rozmiar, a przede wszystkim na średnicę łożyska, rodzaj jego uzębienia, a także na możliwości przenoszenia działających na łożysko obciążeń zewnętrznych. Bardzo ważna jest także wartość luzu osiowego lub momentu obrotowego od sił tarcia łożyska nieobciążonego, jak również sztywność łożyska. Uwagę warto również zwrócić na położenie uzębienia, jak i możliwość przeniesienia obciążeń na bieżnie oraz śruby montażowe na podstawie nomogramów, które zazwyczaj są opracowywane dla obciążeń statycznych łożyska, twardości minimalnej bieżni, jak również dla maksymalnego luzu osiowego dla nowego łożyska oraz dla siły poziomej.

Nie bez znaczenia jest także dopasowanie odpowiednich śrub montażowych. Można się tu również posłużyć nomogramami, jak i rzeczywistymi obciążeniami, działającymi na łożysko. Na nomogramach łożysk widoczne są proste, które są do siebie równoległe, a każdej prostej odpowiada jedna określona klasa. Aby dopasować odpowiednią klasę, trzeba na nomogram konkretnego łożyska nanieść punkt obciążeń. Bardzo ważne jest, by dopilnować, żeby punkt był pod prostą odpowiadającą konkretnej klasie własności mechanicznych śrub montażowych.

Nie można zapomnieć również o ustaleniu momentu obrotowego, który działa na uzębienie. Wartość momentów obrotowych pochodzących od przyspieszeń, jak i opóźnień trzeba koniecznie wziąć pod uwagę. Bardzo ważne jest również, by przewidzieć możliwość pojawienia się nieścisłości podczas poziomowania maszyny, a także wpływ sił pochodzących od podmuchów wiatru w miejscach, gdzie mogą one występować.

 

Przed zakupem łożyska wielkogabarytowego ważne jest także sprawdzenie sztywności, która odpowiada za odporność łożyska na odkształcenia kątowe spowodowane zewnętrznymi obciążeniami. Najważniejsze jest, by sztywność uwzględnić w momencie, gdy wymagana jest nie tylko precyzja pracy, ale również dokładność pomiarów. A na sztywność łożysk ma wpływ wartość luzów i obciążeń, kształt elementu tocznego i związanego z nim rodzaju styku z bieżnią oraz liczba rzędów elementów tocznych.