sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych

Zespoły łożyskowe

Zespoły łożyskowe

Zespoły łożyskowe składają się z reguły z oprawy, łożyska, specjalistycznego systemu podawania smarowania oraz odpowiednich standardów mocowania całości do korpusu lub obudowy. Zespół łożyskowy to żeliwna, precyzyjnie obrobiona oprawa łożyskowa, która cechuje się bardzo wysoką sztywnością oraz wytrzymałością. W niej osadzone jest łożysko. W ten sposób łożyskuje się niemalże wszystkie łożyska, które również mogą być osadzane bezpośrednio w korpusach, otworach, we wrzecionach lub nawet w obudowach, uzależniając łożyskowanie od typu dobranego łożyska. W zespołach łożyskowych, dzięki zastosowaniu systemu smarowania — tak zwanych kalamitek, istnieje możliwość łatwego smarowania łożyska. Stąd  łożyska wymagające dobrego smarowania, pracujące na wysokich obrotach, z reguły osadzane są właśnie w oprawach łożyskowych.

Zalety i wady stosowania zespołów łożyskowych

Niewątpliwą zaletą zastosowania opraw łożyskowych jest ich bardzo wysoka sztywność. Oprawy te, dzięki wykonaniu w postaci odlewu z żeliwa, a następnie obrobieniu, utrzymują bardzo niskie tolerancje współosiowości oraz dają możliwość łożyskowania w sposób ciasny. Stąd często stosuje się w nich łożyska igiełkowe. Zespoły łożyskowe gwarantują również dobry dostęp do smarowania łożyska oraz stosunkowo łatwą jego konserwacje czy też wymianę. Zespół łożyskowy z powodzeniem może pracować przenosząc znaczne obciążenia oraz działając na bardzo wysokich obrotach. Obecnie istnieje kilkanaście typów opraw łożyskowych, dzięki czemu istnieje możliwość dostosowania ich do konstrukcji mechanizmu w którym następuje łożyskowanie. Wadą jest przede wszystkim stosunkowo wysoki koszt oraz duże gabaryty zespołów łożyskowych, przez co często nie mogą być one stosowane chociażby w małych mechanizmach.

Trwałość i dobór zespołów łożyskowych.

Zespoły łożyskowe stosuje się przede wszystkim tam, gdzie łożysko wymaga zachowania wysokiej sztywności podczas pracy oraz wymaga odpowiedniego smarowania. Bardzo często oprawy stosowane są również przy łożyskowaniu długich wałów w celu uniemożliwienia ich skręcenia czy też ugięcia. Oprawy łożyskowe stosuje się także przy łożyskowaniu wałów wielkogabarytowych, gdzie istnieje ryzyko nadmiernego obciążenia korpusu czy też wrzeciona, na którym osadzone jest łożysko. Sama oprawa także bardzo dobrze przenosi drgania, dzięki czemu łożysko i cały zespół nie jest na nie narażony. Trwałość łożysk osadzonych w oprawach łożyskowych jest stosunkowo duża, jednak uzależniona od jakości wykonania wałka łożyskowanego.

alutec2.pngbeta.pngbosch.pngcrc.pngfanar.pngfatek.pngfenes.pngflt2.pnghiwin.pngigus.pngirwin.pngklingspor.pngknipex.pngleadshine.pngloctite.pnglwadshine.pngmeanweell.pngnsk.pngsiemens.pngstanley2.pngstomil.pngteknomotor2.pngyato.pngyg-1.png
Zdjęcia użytkowników forum
Zdjęcie użytkownika forum