sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych

Tuleje ślizgowe

Tuleje ślizgowe

Wykonane z tworzyw sztucznych tuleje ślizgowe z powodzeniem zastępują w niektórych rozwiązaniach łożyska. Dawniej, stosowano głównie brąz do produkcji tego typu tulei, jednak obecna technologia oraz innowacyjne tworzywa, które gwarantują dobre smarowanie, wyparły brąz jako materiał na tego typu produkty. Obecnie tuleje ślizgowe tworzy się głównie z takich materiałów jak PTFE, czyli teflon, który ma bardzo dobre właściwości samosmarujące oraz POM, który także doskonale sprawdza się jako materiał na tuleje ślizgowe. Dzięki strukturze oraz budowie obu tych materiałów, tuleje ślizgowe cechuje bardzo duża wytrzymałość oraz odporność na bicie osi i wałków.

Zalety i wady stosowania tulei ślizgowych

W ciągu ostatnich kilku lat tuleje ślizgowe znacząco zyskały na popularności. Wynikiem tego jest oczywiście rosnąca wytrzymałość materiałów, z których są tworzone. Zarówno teflon, czyli PTFE, jak również POM, to materiały cechujące się nie tylko dobrymi właściwościami smarownymi, ale również niezwykle wysoką wytrzymałością na uszkodzenia mechaniczne. Tuleje ślizgowe wykonywane są tak, aby umożliwić osadzonemu w nich wałkowi lub osi poruszanie się wzdłużne oraz zapewniając lekkie luzy przy osadzeniu, dzięki czemu wałek lub oś swobodnie się obraca.. Zaletą stosowania tulei ślizgowych jest z pewnością niski koszt, dzięki czemu są one stosowane do mechanizmów mniej wymagających pod względem zachowania osiowości oraz przenoszonych obciążeń. Dodatkowo, brak konieczności smarowania oraz ich konserwacji zapewnia bezobsługową pracę. Wadą z pewnością jest fakt, że tuleje ślizgowe ulegają wyrobieniu po pewnym czasie, stąd luzy na średnicy zdecydowanie rosną. Ich wytrzymałości nie można w żaden sposób porównywać z łożyskami. Nie mają również możliwości być stosowane w wałkach oraz osiach, które przenoszą duże obciążenia i pracują na wysokich obrotach.

Dobór, montaż i konserwacja

Dobór tulei ślizgowych zależy głównie od właściwości, jakie ma spełniać mechanizm. Dobiera się je tam, gdzie nie ma konieczności przenoszenia dużych obciążeń, lub przy niewielkich średnicach osi oraz wałów. Często stosowane są również tam, gdzie występuje brak osiowości wału lub otworu w którym są osadzane tuleje. Montaż tulei jest stosunkowo prosty, natomiast rozwijająca się technologia ich produkcji sprawia, że są to podzespoły zasadniczo całkowicie bezobsługowe, dlatego nie wymagają konserwacji. Niektóre tuleje ślizgowe posiadają specjalne rowki, które wypełnione są smarem, dzięki temu ich właściwości mechaniczne znacząco wzrastają.

alutec2.pngbeta.pngbosch.pngcrc.pngfanar.pngfatek.pngfenes.pngflt2.pnghiwin.pngigus.pngirwin.pngklingspor.pngknipex.pngleadshine.pngloctite.pnglwadshine.pngmeanweell.pngnsk.pngsiemens.pngstanley2.pngstomil.pngteknomotor2.pngyato.pngyg-1.png
Zdjęcia użytkowników forum
Zdjęcie użytkownika forum