sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych sterowniki silników krokowych

Łożyska walcowe

4.75 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Ocena 4.75 (8 głosów)
Łożyska walcowe

Łożyska walcowe są łożyskami, które należą do grupy łożysk tocznych. Podobnie jak łożyska stożkowe są one łożyskami rozłącznymi, oznacza to, że mają charakter rozłączny. Dzięki temu, łożyska te z powodzeniem mogą nieznacznie przemieszczać się względem oprawy, w której są osadzone. Montaż również nie jest skomplikowany ze względu na brak jednej bieżni w jednym z pierścieni, co pozwala na odłączenie go od pozostałej części łożyska. Łożysko walcowe składa się z pierścienia zewnętrznego, wewnętrznego, bieżni oraz elementów tocznych, których przekrój przypomina walec, skąd zresztą pochodzi nazwa łożyska. Łożyska te występują w postaci jednorzędowej oraz dwurzędowej, czterorzędowej oraz jako łożyska wzdłużne, jednorzędowe oraz dwurzędowe.

Łożysko walcowe nazywane także wałeczkowym uznawane jest za jedno z najwytrzymalszych łożysk dostępnych na rynku. Zalicza się do kategorii łożysk tocznych i najczęściej stosowany jest przy montażu oraz produkcji maszyn złożonych. Co więcej, w odróżnieniu od innych typów łożysk, łożyska walcowe posiadają osobny pierścień. Co jeszcze warto wiedzieć o tych łożyskach? Dowiesz się z naszego opisu!

Do czego służy osobny pierścień w łożysku walcowym?

Osobny pierścień w łożysku walcowym odróżnia je od innych rodzajów łożysk dostępnych na rynku. Za jego sprawą można bardzo wygodnie montować kolejne części łożyska. Co więcej, luźna bieżnia umożliwia przeprowadzanie różnych złożonych prac przy pomocy łożyska walcowego. Poza bardzo dużą zaletą, jaką jest nieznaczne przemieszczanie się oprawy podczas pracy łożyska, warto zwrócić uwagę także na ogromną wytrzymałość łożyska walcowego. Ocenia się ją na nawet 30 lat, a przyczyniają się do tego jego znakomite właściwości oraz szerokie zastosowanie. Co ciekawe, łożyska walcowe nie wymagają żadnej specjalnej konserwacji. Od czasu do czasu warto je posmarować lub odnowić zużyte elementy, ale nie trzeba być w tym specjalnie systematycznym. Łożyska te nie potrzebują żadnych dodatkowych prac zabezpieczających.

Łożyska walcowe rodzaje

Można wyróżnić kilka rodzajów łożysk walcowych, a każde z nich ma nieco inne zastosowanie. Do łożysk walcowych zaliczamy więc:
N i NU – łożyska walcowe, które nie mogą przenosić nadmiarowych sił osiowych,
NJ i NUP – łożyska, których maksymalne obciążenie nie może przekraczać 5%.
Warto także dodać, że na dość podobnej zasadzie oddziaływania pracy w stosunku do możliwości obciążeniowych pracują łożyska wielorzędowe. Również łożyska dwurzędowe mają podobne właściwości.

Łożyska walcowe obecnie wykorzystywane są w wielu różnych dziedzinach. Są chętnie wykorzystywane w produkcji maszyn oraz urządzeń dźwigowych, takich jak dźwigi, podnośniki czy rampy. Podstawowe łożyska walcowe można natomiast znaleźć we wrzecionach, które powstawały w ubiegłym wieku. Choć ich konstrukcja była naprawdę prosta, to zastosowanie dało początek wykorzystywaniu łożysk walcowych w przemyśle tkackim. Dzisiaj zarówno tkalnie, jak i szwalnie również korzystają z zalet łożysk walcowych. Zresztą tak samo, jak obrabiarki, maglownice czy frezarki. Ponadto łożyska walcowe można znaleźć w przekładniach konstrukcji dźwigowych. Pokazuje to, jak bogate zastosowanie mają owe łożyska. To wszystko za sprawą ich trwałości, wytrzymałości i solidnego wykonania.

Możliwości i zastosowanie łożysk walcowych

Łożyska walcowe mogą przenosić duże obciążenia poprzeczne. Jednocześnie jednak są one bardzo wrażliwe na brak osiowości wału oraz niezwykle wrażliwe na skręcanie wału. Nie są przystosowane do przenoszenia sił wzdłużnych oraz charakteryzuje je bardzo duża wrażliwość na błędy osiowości oprawy łożyskowej. Wyróżniamy kilka typów łożysk walcowych, są to łożyska typu N, NJ, NJ, NUP. Zarówno typ N jak i typ NU łożysk walcowych nie jest w stanie przenosić sił osiowych, pozostałe typy mają taką możliwość w bardzo niewielkim zakresie. Łożyska walcowe dwurzędowe oraz wielorzędowe cechuje bardzo duża nośność oraz wysoka sztywność, dzięki czemu pracują w obrabiarkach, dużych maszynach transportowych oraz tam, gdzie wymagana jest wysoka nośność i precyzja pracy.

Smarowanie, dobór oraz trwałość łożyska walcowego

Łożyska walcowe stosuje się do łożyskowania bardzo dużych elementów, które przenoszą bardzo duże obciążenia. Łożyska mogą przenosić również obciążenia wzdłużne, wówczas stosuje się łożysko walcowe wzdłużne jednorzędowe lub dwurzędowe. Smarowanie łożysk jest bardzo istotne, jako, że mają charakter rozłączny należy zadbać o regularne dostarczanie smaru łożyskom, które zostały osadzone w oprawie lub w specjalnych komorach łożyskowych. Ze względu na wysoką cenę, łożyska walcowe dobiera się przede wszystkim tam, gdzie wymagana jest precyzja oraz przenoszenie bardzo dużych obciążeń. Często są to wrzeciona maszyn oraz maszyny obróbcze do stali czy też kamienia. Właściwe smarowanie łożysk walcowych, odpowiednie eksploatacja, nienarażanie wału na skręcenia lub osadzanie na wale z właściwą tolerancją współosiowości powoduje, że łożyska walcowe z powodzeniem wytrzymują nawet kilkanaście do kilkudziesięciu lat.

alutec2.pngbeta.pngbosch.pngcrc.pngfanar.pngfatek.pngfenes.pngflt2.pnghiwin.pngigus.pngirwin.pngklingspor.pngknipex.pngleadshine.pngloctite.pnglwadshine.pngmeanweell.pngnsk.pngsiemens.pngstanley2.pngstomil.pngteknomotor2.pngyato.pngyg-1.png